Aston Martin, kicsiknek és gazdagoknak
1,4 literes Coventry Simplex volt. A legendás DB-sorozat jelzése a céget 1947 és 1972 között birtokló David Brown nevének kezdőbetűiből született. 1987-ben a cég 75 százaléka, 1994-ben már 100 százalékban a Ford tulajdona lett. 1992-ben még csak 42 darab, tavaly hétezernél több Aston Martin készült az 1800 főt foglalkoztató gyárban.
2007 márciusában a márka 92 százalékát a Ford eladta egy kuvaiti üzletemberekből álló konzorciumnak. A 2008-as Bond mobil ismét egy Very British márka, igaz, David Richards egykori autóversenyző mellett a kuvaiti DAR befektetői csoport is tagja az Aston Martint birtokló konzorciumnak. A négy évre szóló szerződés értelmében negyvenmillió fontot fizet az Aston Martin a kölni Fordnak a V8-as és V12 hengeres motorokért.
A filmbeli titkos ügynök által használt márka modelljeiből tavaly 7250 készült, mégis több millió Aston Martin-tulajdonos van világszerte. A brit Corgi Toys cég tízmilliónál több kicsinyített DB5-öst adott el 1965-ben, a Goldfinger című Bond-film premierje után. A James Bond DB5-ös 1:43 kicsinyítésű változata 13 250 forintba, az 1:18-as léptékű 15 840 forintba kerül: természetesen ezüstszínben, üléskatapultálóval és forgatható rendszámmal. A legolcsóbb típus, a Vantage 100 ezer eurónál többe, a Vanquis S negyedmilliárd euróba kerül. Utóbbit ugyanaz a motor hajtja, mint amelyik a Bond-film legújabb epizódjában szerepel: 12 hengeres V motor, 528 lóerőnyi teljesítmény, mellyel álló helyzetből 4,8 másodperc alatt gyorsul százra, és 333 km/órás sebességre képes, de készül most egy hetvenhét darabos sorozat, melynek mindegyike 700 lóerős teljesítményű és darabonként másfél millió euróba kerül.
Az 1965-ös DB5-öst 12 775 dollárért árusították. Az eredeti Aston Martinok még ma is az Egyesült Királyságban, Gaydonban készülnek, az ugyancsak kézi munkával gyártott Minichamps-maketteket viszont Made in China felirat fémjelzi.