Nem kötelező körök?

Az évközi kötelező kötéseknél az autókereskedők szerepe továbbra is meghatározó, egyre több kártyát kell azonban kézben tartaniuk, ha játékban akarnak maradni. A szűkülő és árérzékeny piacon az egy-két biztosító ajánlatait favorizálók könnyen tönkre mehetnek.

Felpezsdült a "piac", és nemcsak a november-decemberi kötelező váltás okán - ami máskülönben akár hidegen is hagyná a kereskedőket. Bár az új szerződések között a kereskedők által megkötött kötelezők aránya meghatározó, azaz pozícióikat nem kezdték ki az évközben inkább csak virtuálisan létező online alkuszok, az eladások eddigi és jövőre várható visszaesése, valamint a fogyasztói tudatosság erősödése arrafelé hajtja a márkakereskedőket, hogy évközben minél több biztosító termékeit kínálják vevőiknek - mondták lapunknak az Uniqa Biztosítónál.

Pummer Csaba, a Porsche Biztosítási Alkusz vezetője a viszonylag magas év végi átkötéssel indokolja, hogy míg korábban az öt legnagyobb biztosító termékeit kínálták a vevőiknek, addig immáron hétre bővült a portfóliójuk. Az online alkuszok elterjedésével ugyanis nemcsak az átkötések jelentős része zajlik már az interneten, de a vevők év közben is összehasonlíthatják az ajánlatokat. (Nem véletlen, hogy a Porsche is hamarosan előrukkol egy online üzletággal.) Pummer Csaba szerint egyáltalán nem ritka, hogy a márkakereskedői hálózat egyes üzleteit a vásárló mintegy "megversenyezteti", márpedig a jelenlegi nyomott autóárak mellett a kereskedő jobbára az olyan kiegészítő jutalékokkal tudja karcsúbbá varázsolni az árajánlatát, mint a kgfb vagy a casco. Márpedig az árverseny jövőre jó pár kereskedőnek nem a tisztes profitról, hanem a túlélésről fog szólni. Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke az áremelkedés, a hitellehetőségek megszigorodása, és a vásárlóerő gyengülés okán 2009-re 150-160 ezer autó eladását kalkulálja, ami a nem túl rózsás tavalyi és vélhetőleg az idei évhez képest is további piacszűkülést jelent. Kettős szorításban él a kereskedői szakma: az autók árai Gablini Gábor szerint tarthatatlanul alacsonyra sülylyedtek (listaáron gyakorlatilag képtelenség túladni a portékán), a kereskedő profitját pedig voltaképpen a hitelfinanszírozó pénzintézetek által fizetett jutalékok adják. Ugyanakkor a csökkenő forgalom mellett a magasabb jutalékért drágább biztosításokat propagáló kereskedőnek könnyen az autószalonban porosodhat az álomautó. Igaz, a nyakló nélkül a legolcsóbb megoldást hajszoló vevő sem jár feltétlenül jól - mint arra a MÁV Biztosító esete is rávilágított. Bár a piac továbbra is árérzékeny, Gablini Gábor szerint azért a botrány üdvös, kijózanító hatásaként már érezhető, hogy a vevők az áron kívül egyéb szempontokat is figyelembe vesznek.

Míg korábban voltak olyan piaci vélekedések, miszerint a biztosítók különféle juttatásokkal - magasabb szervizdíj - próbálják elsőségüket bebiztosítani, nevének elhallgatását kérő márkakereskedő szerint, ha volt is ilyen, ezeket a kapcsolatokat mondhatni szétzilálja az élet, pontosabban az 5-10 céget képviselő biztosítási alkuszok elterjedése. Egyre több ugyanis az olyan vásárló, aki a drágának vélt kötelező helyébe "maga hozza" a biztosítót. A drága vagy nem feltétlenül a vevő testére szabott "legjobb megoldást" favorizáló kereskedő pedig könnyen elesik nemcsak a jutaléktól, de ha készpénzes vevőről van szó (akikből, a hitelfelvételi sztenderdek megszigorítása miatt várhatóan több lesz) a kereskedő örül, ha önköltségén kijön az üzletből.

A kereskedőnek a kötelező közvetítéséért fizetett jutalékok terén jelenleg meglehetősen nagy a szórás: forrásaink szerint 8-14 százalék közötti, míg Gablini Gábor szerint a piaci átlag 10 körül mozog, bár szerinte 11-12 százalékos, esetleg annál magasabb jutalékot értelemszerűen a nagyobb hálózatok tudnak maguknak kialkudni. A kgfb-ből származó jövedelem Gablini Gábor szerint a kereskedőknek nem igazán meghatározó jövedelme - autónként és negyedévente néhány ezer forint. Nem úgy a casco, amelyért 15-22 százalék közötti jutalékot kaphat a kereskedő, s így egy nagyobb értékű autó esetén már havonta is vaskos tízezreket hozhat a konyhára. Igaz, a casco esetében a kereskedő tanácsadó szerepe is megnő, legalábbis Pummer Csaba szerint nagyobb a veszélye, hogy az ügyfél hibásan dönt, nem a megfelelő konstrukciót választja vagy kifelejt néhány extrát, amit kár esetén könnyen a pénztárcája bánhat.

A kgfb megkötését a kereskedők két módon oldják meg: vagy maguk kötik (a biztosító ügynökeként) vagy alkusz közbeiktatásával. A biztosítók számára persze mindkét megoldás egyformán jó - mondták el ennek kapcsán érdeklődésünkre az Uniqánál. Bár a biztosítási alkusz jóval több ajánlatot tud nyújtani, ez a különbség lassan csökken, másrészt ilyenkor a kereskedő részesedése is értelemszerűen kisebb lehet. Gablini Gábor szerint egyébként is egy "egészséges folyamat része", ha a kereskedő saját munkatársait képzi ki erre a célra. Elvégre a kiskereskedelemben a autóértékesítőkre áll leginkább, hogy vevőtanácsadók is egyben.

Biztosításból is nagyobb a kínálat a szalonokban
Biztosításból is nagyobb a kínálat a szalonokban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.