Részvényt adnak az autó mellé
Ha egy piac telített, nehéz mesterséges eszközökkel forgalmat generálni, pedig az Egyesült Államokban már évek óta ezzel próbálkoztak. Mindhiába, a kereslet csak ideiglenesen nőtt, pedig a kedvező hitelek és akciók keretében már az átlagvásárló is dolgozói kedvezményekkel, több ezer dolláros engedményekkel, vagyis az önköltségi ár alatt vehetett Chevrolet-t, Fordot és Chryslert.
Az amerikai autópiac 102 éves történetének legsötétebb hónapjának látszott a július, amikor először szorultak kisebbségbe a hazai márkák. Őszre sem javult a helyzet, és a fekete szeptembernél is sötétebb lett az október: az Egyesült Államokban 838 ezer új személyautó kelt el, ami négyszázezerrel, vagyis 31,9 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Az első tíz hónapban eladott 11,6 millió darab 14,6 százalékos esést jelent éves szinten. Októberben már nemcsak a klasszikus három nagy, vagyis a General Motors, a Ford és a Chrysler, hanem a korábban még dinamikusan fejlődő japán és dél-koreai márkák százalékos visszaesése is két számjegyű lett.
A piacvezető GM-modelljeiből tavaly októberben még háromszázezernél több kelt el, az idei 169 ezer darab 45,1 százalékos visszaesést jelent. Százezernél több autót már csak a Ford (132 ezer, mínusz 32 százalék) és a Toyota ( 152 ezer, mínusz 23 százalék) adott el az amerikai piacon.
Két texasi kereskedő újabb vevőcsalogató trükkel próbálkozott: október közepén ötezer GM-részvényt vásároltak, és ezeket ajándékozták vevőiknek, azzal biztatva őket, hogy valamikor többet érnek majd a 6,43 dolláros részvények. Az emelkedésre még várni kell, mert a többször lefelé módosított előrejelzések jövőre még gyengébb piacot jósolnak. A tavaly 16,154 millió után az idei évre 13 millióról, jövőre pedig 11 millió darabos forgalomról szólnak az előrejelzések.
Nem sokkal biztatóbbak az európai prognózisok sem: a Goldman Sachs tanulmánya szerint 2010-re 11,5 milliósra esik a tavaly még 14,2 milliós nyugat-európai piac, az idei várakozás 13,9 millió személyautóról szól. A gyártók a fejlődő régiókban bíztak, de már ott is lassul a tempó: Kelet-Európában az idén még 2,9 milliós darabszám jövőre 2,3 millióra esik, és talán 2011-ben nő 2,4 millióra. Megállt az orosz piac is, ahol az idei 3,3 millióval szemben a tanulmány már csak 2,4 millió eladott autóval számol 2011-re.
Európa-szerte akciókkal és kedvezményekkel kínálják termékeiket a márkák: a franciák is mindent megpróbáltak és a tisztább üzemű autók eladásait bónuszokkal támogatták, az átlagosnál szennyezőbbek vásárlóit pedig büntették, de már ez sem segített, csak néhány hónapig hatott serkentőleg a francia csodaszer. A környezetbarát autók komoly központi támogatása ellenére az utolsó hónapban 175 ezer, vagyis 7,3 százalékkal kevesebb új személyautót vettek a franciák, akik akár ötezer eurós bónuszt is kaptak, ha olyan új modellt választottak, melynek kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 100 gramm alatt van, miközben a nagyobb terepjárók és sportkocsik vásárlóit, vagyis a kilométerenként 250 grammnál nagyobb szén-dioxid-kibocsátású típusokat 2600 euró egyszeri adóval sújtották. A hazai piacon a Renault eladásai 9,8 százalékkal, a PSA Peugeot Citroen konszerné 8,6 százalékkal estek.
Nem jobb a helyzet a franciák szomszédainál sem: az ANFAC tájékoztatása szerint Spanyolországban 40 százalékkal, a VDIK adatai szerint a német piacon 10 százalékkal estek az új személyautó-eladások októberben. A spanyoloknál a sportos terepjárókból 56 százalékkal, a kis egyterűekből 61 százalékkal, a miniautókból 32,4 százalékkal esett a kereslet.
Kitolt határidő
Az Európai Unió tagországai ismét haladékot adnak a szigorúbb környezetvédelmi normák bevezetésre. Az eredeti javaslat szerint 2012-től kellett volna kilométerenként 130 grammra leszorítani az új személyautók szén-dioxid-kibocsátásának mértékét, de az ágazat nehéz helyzetére és a munkahelyek védelmére való tekintettel három év haladékot kapnak a gyártók. A fejlesztések ezer eurónál nagyobb tétellel drágítanák az autókat, ami újabb csökkenést okozna a szűkülő európai piacon, és tovább rontaná az európai járműipar túlélési esélyét és versenyhelyzetét. A tervek szerint 2020-ra kilométerenként 95 grammra szorítanák le az új személyautók szén-dioxid-kibocsátási átlagát, mely jelenleg 158,34 gr/km.