Az évszaknak megfelelően váltani

Minden évben dilemma, hogy mikor is cseréljünk abroncsot: egy biztos, nem érdemes megvárni az első megcsúszást és a sorban állást a gumisnál.

A forgatókönyv nem a legjobb, de minden évben ugyanaz: október végén elkezdődnek a kampányok a téli gumikról, melyeket még akciósan kínálnak, aztán a kocsik többségén maradnak a nyáriak, és akinek van, az is későn vált. Nem olcsó a csere, de megéri, mert 40-50 ezer forintért négy új téli gumit lehet kapni, és ennyiből nem lehet megúszni egy kisebb koccanást sem, márpedig a hideg reggeleken meg estéken van esély a megcsúszásra, akkor pedig már nemcsak egy karosszériaelem kalapálásával és fényezésével, hanem futóműjavítással is nő a számla, a közvetlen anyagi veszteségen túl napokig, hetekig le kell mondani az autóról.

Alaptétel, hogy nem a hó, hanem a hideg miatt kell használni téli gumikat: Magyarországon évente 5-6 hónapnyi hideg idővel és 30-60 havas nappal lehet számolni. Az is agyoncsépelt, hogy plusz 7 foknál vagy annál hidegebb időben már nem tapadnak jól a nyári gumik, megnő a csúszásveszély, márpedig október végén többnyire nulla Celsius-fokhoz közelebbi az útfelület hőmérséklete, és ez számít. Amíg száraz időben 50 km/órás sebességnél téli abronccsal 39 méteres a fékút, nyárival már 42 méter, ez több mint egy autó hossza.

Egy átlagos személyautó négy képeslapnyi felületen érintkezik az úttal, ettől függ kanyarodóképessége és fékezhetősége is, ezért fontos, hogy az évszaknak megfelelő és jó minőségű gumival közlekedjünk. A téli abroncs felismerhető az oldalfalán domborodó hópehelyről. Csak E jelzésű gumit szabad forgalmazni, és csak ilyet vegyünk, mindig kérjünk számlát és garancialevelet, melyen pontosan szerepeljen az eladó cég neve és a vásárlás dátuma. Legyen a terméknek minőségi bizonyítványa és tanúsítványa, melyről a származási hely, valamint a gyártási idő is szerpel.

A magyar piacon hat cégcsoport harmincnál több gumimárkájából lehet válogatni: a legelterjedtebb, vagyis 155/70 R13-as méretű téli abroncs ára hétezer forint alatt van, a 165/70 14-es méretűeket tízezer forintnál olcsóbban meg lehet venni, a legdrágábbé közel negyvenezer forintba kerül. Téli gumiból a nyárinál egy mérettel keskenyebbet érdemes választani, mert porhóban, különösen a mélyebben jobban kapaszkodik. A nyárihoz hasonlóan téliből is minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell tenni.

A gumiszerelés és kerékkiegyensúlyozás ára acéltárcsánál 1400 forint, könnyűfém felniknél 1700 forint. Gyorsabb és biztonságosabb a gumikat keréktárcsával együtt cserélni, mert gondos szerelésnél is sérülhet a vázszerkezet. Ezt a megoldást kevesebben választják, mert drágább, hiszen egyszerűbb garnitúra esetében is több mint duplájába kerül. A piac legolcsóbb ajánlatában négy akciós abroncs ára negyvenezer forint, ugyanez acéltárcsára szerelve hetvenezer forintba kerül.

A nyári és a téli viszonyok között egyaránt használható négy évszakos gumiabroncsok vásárlását azoknak érdemes megfontolniuk, akik keveset használják az autójukat télen, és zordabb időken szívesebben választanak tömegközlekedési eszközt. A négy évszakos gumik speciális mintázatúak, és különleges összetételű gumikeverékből készülnek, ezzel megspórolható a téli-nyári gumiváltás és a tárolás költsége, ám azt tudni kell, hogy nem egyenértékűek a szezonabroncsokkal, ezért a négy évszakos modelleket inkább a kevésbé szélsőséges időjárású országokban használják.

A szabály engedékenyebb

Akár nyári, akár téli, érdemes tankolásnál ellenőrizni a gumik nyomását, és ha már úgyis megálltunk, ajánlott a benzinkútnál megvizsgálni a hűtő- és az ablakmosó folyadék dermedéspontját, valamint szintjét, de az akkumulátorról se feledkezünk meg. A szabályok szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és veszélyes, az igazán biztonságos abroncsnál ez az érték három milliméter, télinél négy. Erről a téli gumikon is tájékoztat a DSI, vagyis a vezetésbiztonsági jelzés: ha a profilmélység négy milliméter alá csökken, több típusnál a kopás miatt eltűnnek a hornyok hópehely alakú jelzései.

Tárolás

A leszerelt nyári gumikat száraz, hűvös helyen kell tárolni, a felni nélkülieket állítva, és nem egymásra fektetve pihentessük, ajánlatos megjelölni, hogy melyik keréken forogtak: a jobb elsőt például JE betűkkel. A tartósságot a raktározás is befolyásolja: a legmegfelelőbb száraz helyen 15-25 Celsius-fok között, és nem szabad egymásra fektetve tárolni a leszerelt abroncsokat, melyeknek minőségét jelentősen javítja, ha megtisztítjuk a szennyeződéstől, majd glicerinnel átkenjük. Ezt persze még a fizetős raktárakban sem mindig teszik meg, de legalább arra vigyáznak, hogy ne tűző napon és ne párolgó vegyszerek társaságában pihenjenek az abroncsok.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.