Megújult a globális modell, de nincs ok a Fiestára
A Fiesta azóta sokat változott, csak a "globális" jelző nem kopott le soha a márkanév mellől. Volt idő, amikor listavezető volt átlagfogyasztás tekintetében, elsőként gyártott dízelmotoros kisautót, élen járt a blokkolásgátlós fékrendszer kipróbálásában, s a légzsák is immár másfél évtizede szériatartozék a Fiestában. Csoda, hogy a Ford kisautójából 12 millió kelt el három évtized alatt?
A koncepció tehát alig, legfeljebb a fogalom változott a hetvenes évek közepe óta. Európára ma már nem használjuk a "globális" jelzőt, s az új Fiesta is a világot célozta meg, amikor az autó fejlesztése elkezdődött. S nemcsak azért, mert az "ősi" Valencia mellé időközben Köln, legújabban pedig a kínai Nanjing is felzárkózott gyártóként, hanem főleg amiatt, mert a piac vált globálissá. Az ősztől forgalmazott Fiestát Nyugat- és Kelet-Európától kezdve Észak-Amerikán át egészen Kínáig, Ausztráliáig, sőt Dél-Afrikáig szállítják. Mit kell tudnia egy autónak ahhoz, hogy a világ ennyire különböző pontjain is meg tudjon felelni a helyi igényeknek? Ezt a kérdést tették fel a Ford vezetői is: az egész világra kiterjedő, részletes és aprólékos felmérést készítettek a vásárlók igényeiről, vágyairól és szükségleteiről, s megszületett "A Ford"-koncepció. A terv a mobiltelefon példáján okulva egyetlen "globális vállalat" keretein belül, egységes vevőkörnek készít nagyjából hasonló autót. Ehhez persze az kellett, hogy a világ is változzon, s idomuljon az autóhoz, s ne csupán a gépkocsikat adaptálják a vevők igényeihez: ma már Pekingben is hasonló igények alapján vásárolnak autót, mint New Yorkban, Hamburgban vagy Varsóban.
Ami első látásra szembe tűnik, az a merész vonalvezetés. Martin Smith, a Ford Europa formatervezési igazgatója ilyen kifejezéseket használ: "precízen megmunkált", "agilisan izmos", "hangsúlyosan atletikus". S igazat kell adnunk neki. Az új Fiesta külső megjelenése magabiztos, stílusos és egyéni autó benyomását kelti. Jól érzékelhető, hogy a tervezők egy új, fiatalabb célközönséget akartak megnyerni a valóságosnál nagyobbnak és atletikusabbnak tűnő autóval. Noha az új kisautó gyakorlatilag ugyanakkora, mint elődje, mégis 40 kilogrammal könynyebb, miközben nőtt a beépített hangszigetelés és a biztonsági berendezés tömege. A környezetbarát recept már bevált a testvérmodell Mazda 2-esnél. Az autóval nincs is gond, ám a világpiac a takarékos modelleknek sem éppen kedvez, hiába szánják globálisnak.