Válságban az osztrák beszállítóipar

A kereslet csökkenése, az egyre élesebb és az árakat letörő verseny az osztrák autóalkatrész-beszállító ipart átalakulásra, fúziókra, és innovációra kényszeríti.

Az amerikai biztonsági öveket gyártó salzburgi TRW bezár, a szintén amerikai autóüléseket gyártó Lear nyugat-stájerországbeli üzemében elbocsátja munkatársainak egynegyedét, a bécsújhelyi Leinweber (fékberendezés) a csőd szélére került. Az ágazat vezetői a magas bérköltséget és az autókereskedelem stagnálását okolják a fejleményekért. A Bank Austria közgazdásza ehhez még azt is hozzáteszi, hogy nem múlik el nyomtalanul az autógyártás folyamatos költözése keleti irányban. Az ágazat forgalma tavaly
3,3 százalékkal, 14,3 milliárd euróra esett vissza, s a tendencia idén folytatódott.

Az Ernst & Young tanácsadó cég úgy látja, hogy nem minden beszállító képes lépést tartani az autóipar fejlődésével. A magas üzemanyagárak elsősorban a kisebb üzemeket sújtják, ehhez jön még az árak esése és az innováció elengedhetetlen szükségessége. Igyekeznek vevőkörüket bővíteni, másrészt a korábbinál bátrabban veszik igénybe a fejlesztési támogatásokat, és igyekeznek kooperációkat kialakítani. Utóbbiak révén olcsóbban vásárolhatnak anyagot, de csökkenhet a logisztika és a forgalmazásra költött összeg is. A stájerországi AVL motorgyár például az elektronikában és a szoftverfejlesztésben lát fantáziát. Kétségtelen, hogy az ilyen átállás könnyebben megy majd a nagyoknak, amelyek kapcsolatrendszere szélesebb, és jobban kötődik meghatározott autógyártókhoz. De azért vannak előnyei a kicsiknek is, ők ugyanis rugalmasabbak. Egy biztos: a túlélés érdekében az ágazat valamennyi résztvevőjének törnie kell a fejét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.