Fellélegző autógyártók, fulladozó közlekedők

Három év haladékot adna az Európai Parlament ipari és energiaügyi bizottsága az európai autógyártóknak a szén-dioxid-kibocsátás tervezett új határértékeit illetően, s ezt a véleményt lelkesen üdvözölték is az érintettek, miközben dühödten elutasították a zöldcsoportok.

A bizottsági tagok 35-21 arányban szavaztak arra, hogy az unió végrehajtó testületének, azaz az Európai Bizottságnak a javaslatával szemben ne 2012-ig, hanem 2015-ig csökkentsék a gyártók a szén-dioxid-kibocsátást a jelenlegi kilométerenkénti 160 grammról 120-ra. A testület fokozatosan vezetné be az új átlagos értéket: 2012-ig a márkák modellskálájának hatvan, 2013-ig hetven, 2014-ig nyolcvan, s 2015-ig száz százalékának kell megfelelnie a 120 grammos előírásnak. Az átlag számítását is módosítaná a parlamenti bizottság, az 50 grammnál kisebb mennyiségben szennyező, vagy alternatív üzemanyaggal hajtott autók másfél darabot tennének ki, míg a zéró kibocsátásúak hármat. A büntetést is csökkentenék a törvényhozók: a túllépésért grammonként 40 eurót számítanának fel. A brüsszeli bizottság 95 eurót kért volna. A könnyítést támogató képviselők szerint ez lenne a jó megoldás mind klímavédelmi, mind versenyképességi szempontból.

Zöldcsoportok viszont azt mondták, hogy a tizennégy éve életben lévő határérték csökkentésének a halogatása éppen a klímavédelmi célok teljesítését kérdőjelezi meg. Az autóipari lobbi a hatalmas költségekre, a fejlesztési fázisok hosszára hivatkozott, s rendkívül eltúlzottnak ítélte az Európai Bizottság által javasolt 95 eurós bírságot. Továbbá jelezte: a környezetvédelmi előírások drasztikus változtatása növelheti a munkanélküliséget, vagyis az egész gazdaságot veszélyezteti, az emberek számára pedig nagyon megdrágítaná a járműveket. A brüsszeli bizottság eleve úgy gondolta, hogy az autók ára átlagosan 1300 euróval emelkedhet, de a kisebb fogyasztás 2700 euró megtakarítást hozhat. A javaslatról még a parlament környezetvédelmi bizottsága és a törvényhozás is szavaz majd, aztán visszakerül a téma a környezetvédelmi miniszterek tanácsa elé. A végső döntés még odébb van.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.