Százévesen már nem vezet biztosan

Az öt felhőkarcolóból álló detroiti Reneszánsz Központból irányítják a századik születésnapját ünneplő és hetvenhét éves világelsőségét éppen elvesztő General Motorst.

 

 

Az Erie-tó partján fekvő főhadiszállás akár jelképes is lehet, mert a Renaissance Centerben működő General Motors vezetése - más amerikai konszernhez hasonlóan - a megújulással próbálkozik, igaz, egy kicsit későn, mert talán nem kellett volna várnia a gallononkénti négydolláros benzinre. Takarékossági próbálkozások persze voltak, méghozzá jelentős központi támogatások felhasználásával, ám a Chrysler, a GM és a Ford is inkább futurista megoldásokra, például cseppfolyós hidrogénnel hajtott villanyautókra költött több százmillió dollárt, miközben a japánok a józanabb, ráadásul már napjainkban elérhető árú hibridekre koncentráltak.

És közben csak a legegyszerűbb takarékossági módszert, a gyártásnál és az üzemeltetésnél is jelentős fogyasztáscsökkentéssel és tisztább működéssel járó megoldást, az autók tömegének a csökkentését nem alkalmazták a gyártók. A kérdés persze nem annyira tervezési probléma, mint inkább társadalmi, mert az amerikaiakat nem könnyű kisebb autókba ültetni, az évtizedek alatt megszokták a tágas, ám közel kéttonnás terepjárókat és pick-up-modelleket, pedig globálisan is jelentősen csökkentené az energiafelhasználást és a károsanyag-kibocsátást, ha kisebbre váltanának. És itt most nem is a minikre, hanem az európai piacon középkategóriásnak számító modellekre, például a Ford Mondeókra, az Opel Vectrákra vagy a VW Passatokra kell gondolni.

Közben drágult minden nyersanyag és energiahordozó, ami nemcsak a benzinkutaknál, hanem már az autók előállításánál is éreztették hatásukat, a szűkülő piacon megpróbálkoztak belső takarékossági intézkedésekkel és költségcsökkentéssel, de napjainkban már nem annyira az autók ára, mint inkább a telített észak-amerikai piac okoz gondot.

A több ezer dolláros kedvezmények sem gyorsították tartósan az autócseréket: augusztusban 1,25 millió autó kelt el az Egyesült Államokban, ez 15,5 százalékkal kevesebb, mint tavaly, az éves öszszesített adat mínusz 11,2 százalék. Ezt persze leginkább a BIG 3, vagyis az évtizedeken át vezető General Motors (-18,1%), a Ford (-16,5%) és a Chrysler (-24,5%) szenvedte meg, miközben a Toyota úgy szerezte meg a második helyet, hogy közben eladásai 7,8 százalékkal estek. Negyven éve még csak minden huszadik, idén már minden második amerikai vásárolt külföldi márkájú autót, különösen a japán, a német és a dél-koreai modellek kelendőek.

Saját száma alapján még tartja 1931-ben szerzett világelsőségét a General Motors, mely kommünikéje szerint 2007-ben 9 369 524 autót értékesített. A Toyota a Reuters hírügynökségnek 9,366 millió eladott autóról nyilatkozott. A volumencsata enyhülését okozta az üzemanyag-drágulás és a visszaeső kereslet, melyeknek hatására az idei évre tervezett 9,06 millióról 8,74 millióra, a 2009-re tervezett 10,4 millióról 9,7 millióra csökkentette előrejelzését a Toyota, ám ez is elég a világelsőség megszerzésére.

Az idén százéves General Motors második legjobb eredménye volt a tavalyi, és a harmadik év, amikor átlépte a kilencmilliós darabszámot: 2005-ben 9,17 millió személyautót és teherkocsit értékesített, a rekordévnek számító 1978-ban 9,55 millió darabos eredményt ért el. Ám a darabszám nem minden, hiszen hiánya már meghaladja az ötvenmilliárd dollárt. A következő években is inkább a feltörekvő piacok és nem annyira a jövőgépek segíthetnek a veszteségek csökkentésében.

Nagy érdeklődéssel várják az amerikaiak a konnektorból tölthető modellt, melynek premierjét a GM századik születésnapjára időzítette a Chevrolet: a villanyautó akkumulátorait háztartási konnektorból lehet tölteni, de a Volt nemcsak tiszta üzemmódja, hanem a megszokottnál jóval kisebb mérete miatt is tisztább amerikai tömegmodell lehet.

Krónika

 

A General Motors Corporationt 1908. szeptember 16-án alapította William Crapo Durant, aki 1904-ben a Buick, 1908-ban a Cadillac, majd az Oldsmobile, Pontiac, Chevrolet és Oakland márkákkal bővítette az autóbirodalmat, melynek 1925-től tagja a brit Vauxhall, valamint a hozzá csatolt Bedford teherkocsi-ágazat, 1929-től a német Opel, 1931-től pedig az ausztrál Holden.

A GM kétszáz országban 9,37 millió személyautót és teherkocsit értékesített tavaly, jelenleg a cégcsoport a következő márkákat tömöríti: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall és Wuling. Harmincöt országban működő gyáraiban és összeszerelő üzemeiben két éve még 318 ezer, idén 266 ezer embert alkalmaz a General Motors: nyolc európai országban működő tizenegy gyártó- és összeszerelő üzemében 62,5 ezren dolgoznak. Az Egyesült Államokban 32 ezer embert foglalkoztató General Motors júliusban bejelentett 20 százalékos létszámcsökkentési terve után szeptemberben kilencezer dolgozójának ajánlott előnyugdíjazást. Az 51 milliárd dolláros veszteséget felhalmozott konszern tízmilliárd dolláros megtakarítást remél a leépítésektől.

Többségük megmaradt kiállítási darabnak: partra vetett kísérleti modellek és prototípusok a General Motors központja előtt, a Michigan állambeli Detroitban
Többségük megmaradt kiállítási darabnak: partra vetett kísérleti modellek és prototípusok a General Motors központja előtt, a Michigan állambeli Detroitban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.