Először csak sután szökdécseltek a föld fölött, később már tényleg szálltak, napjainkban pedig már több repülőautó is valóban megbízható és működőképes. A legújabbat északi szomszédainknál mutatták be.
Parádés kocsik szárnyakkal
Földön és levegőben is kétszázas tempóra képes az Aeromobil |
A szlovák Stefan Klein két évtizede kezdett a repülő autó fejlesztésébe, miközben dolgozott az Audinál és a BMW-nél is. Készített már díjnyertes villanytriciklit, most pedig bemutatta az Aeromobil 3.0-ást, mely eddig a legesztétikusabb és leghasználhatóbb a műfajban. A repülő autót a bevált Rotax motor hajtja közúton és levegőben is akár 200 km/órás sebességgel. Autós üzemmódban 8 litert, repülőként 15 liter benzin fogyaszt százon, földön közel kilencszáz, repülőként hétszáz kilométeres útra képes egy tankolással. Álló helyzetből húsz másodperc alatt éri a 130 km/órás felszálló sebességet, akár füves terepen is.
A tolólégcsavaros Aeromobil 8,32 méteres szárnyai közúton kihajthatóak, ám még így is fél méterrel szélesebb – 2,24 méteres – egy átlagos személyautónál. Hatméteres hosszával pedig buszparkoló kell neki, mélygarázsba pedig reménytelen vele behajtani. Igaz, a gépet inkább a magasba szánták, nem véletlenül hasonlít formája a repülőhöz. A kétszemélyes Aeromobil fémvázát karbonelemekkel burkolták, így sikerült igazán könnyűre, mindössze 450 kilogrammosra. Az LSA (Light Sport Aircraft) könnyű sportrepülő kategóriába sorolt Aeromobil gyártásához jelenleg tőkés társakat keres Stefan Klein, aki a bemutatón maga vezette gépét, ha kellett autókormánnyal, ha kellett botkormánnyal is. Az Aeromobil már túljutott több próbarepülésen és hatósági vizsgán, de ára még nincs.
Helyből felszálló TF–X IM |
Napjaink egyetlen megvásárolható repülő autóját 65 millió forintnyi dollárért az amerikai Terrafugia cég kínálja, igaz, a szállítást legkorábban 2016-ra igazolja vissza. Ennek ellenére eddig száznál többet rendeltek a Transition nevű típusból, mely már rendelkezik típusbizonyítvánnyal. A premieren a cég vezetése is elismerte, hogy több évet csúsztak, de most már piacképes a repülő autójuk, mely összecsukható szárnyainak köszönhetően akár egy családi ház garázsában is elfér. A repülő autó hátránya, hogy csak két-háromszáz méteres nekifutás után tud felszállni és landolásához minimum ötvenméternyi sík és egyenes hely kell, igaz, ehhez is elég a füves terep. A Terrafugia következő modellje, a villamos hajtású TF–X IM már képes helyből felszállni és leszállni, igaz, egyelőre még csak számítógépes szimuláción.
Repülő autó magyarországi forgalomba helyezésének feltétele, hogy megfeleljen mind a légi, mind a közúti közlekedési előírásoknak: repülőgépként felségjellel és lajstromjellel kell rendelkeznie, feltétel a légijármű-vizsga, amihez nem elég az USA-ban megszerzett típusbizonyítvány, a konstrukciónak teljesítenie kell az uniós előírásokat. Hasonló feltételekkel kaphat közúti rendszámot.
Waterman hibrid 1937-ből |
Az első repülő autót Glenn Curtis rajzolta meg 1917-ben, ám az Autoplane soha sem szállt fel, az ötletet húsz évvel később az ugyancsak amerikai Waldo Waterman valósította meg. Az autó az utánfutóján utazó szárnyak felszerelése után tudott levegőbe emelkedni, ám rosszul irányítható és instabil gép volt. Az USA-ban közel száz repülő autót szabadalmaztattak, de csak kettő kapott forgalmi engedélyt és csak kísérleti célokra.