Mindig kiskapukon bújik át a jövő

Minden ismert a Forma 1 múltjából, de csak sejteni lehet, hogy milyen lesz öt év múlva, mert az biztos, hogy van jövője, de az már kérdés, hogy milyen autókkal versenyeznek majd.

Voltak zsákutcák és túl jól sikerült műszaki megoldások, amelyeket száműztek a pályákról, hogy aztán néhány ismét visszatérjen. Ideiglenesen betiltották a teljesen sima felületű – slick –abroncsot és a turbót, napjainkban azonban megint engedélyezték használatukat, az viszont biztos, hogy nem térhetnek vissza a ventilátoros légterelők és a hatkerekű versenyautók.

Zárt kabin a 2020-as autón
Zárt kabin a 2020-as autón
F1 Racing

A Forma–1 a járműipar kísérleti laboratóriuma, amelyben nemcsak a technológiákkal, de a szabályalkotókkal is folyamatosan harcolnak a mérnökök, és keresik a kiskapukat a Nemzetközi Autószövetség (FIA) Formulájában, vagyis a technikai előírásokban. Az 1950-es szabálykönyvben még csak a motorok lökettérfogatát korlátozták: kompresszorral 1500 köbcenti, atmoszferikusan 4500 köbcenti volt a maximum, 1954 és 1960 között hasonló szerkezeteknél 750, illetve 2500 köbcenti volt a felső határ. Közben jelentősen változtak a konstrukciók: az 1960-as Lotus motorja még elöl volt, az 1961-es Ferrariban már a vezető mögé került.

1961 és 1965 között az 1300-as feltöltős és 1500-as szívómotorok mellett már előírták a 450 kilogrammos minimális menetkész tömeget. 1966-ban megjelent az 1500-as kompresszoros és a 3000-es szívómotoros előírás, valamint az 500 kilogrammos minimális súly. 1985-ben a fogyasztást 220 literre, 1986-ban 195 literre korlátozták. Akkoriban a másfél literes Honda V hathengeresének teljesítménye 1217 lóerő volt. 1987-ben a 3500 köbcentis szívómotoroknál kisebb, 1500 köbcentis, turbófeltöltős motorok teljesítményének megzabolázására a töltőnyomást korlátozták 4-ről 2,5 bárra,majd 1989-ben a feltöltős hajtóműveket kitiltották a pályákról. 1995-től 3000 ezer köbcenti lett a felső határ, 1997-től 600 kiló a minimális menetkész tömeg, a vezetővel együtt.

A sebesség korlátozása mellett a veszélyes elemeket is száműzték: az 1968-as Lotusokon magasra kinyúló szárnyak után 1988-ban mennie kellett az ugyancsak jobb tapadást biztosító és a Brabham-kocsi hátuljára épített ventilátoroknak is. 1976-ban a Tyrell Ford, 1981-ben pedig a Williams próbálkozott hatkerekű versenyautóval, de sem a kormányzott négy első kerék, sem pedig a megduplázott, vagyis négy hajtott hátsó nem váltotta be a reményeket. Sikertelenségük miatt a fura kocsik önként levonultak a pályákról, de a következő szezon elején azért négyben maximálták a kerekek számát a szabálykönyvben.

2014-ben visszakerülhettek a turbók, amelyekkel az 1,6 literes V6-hengeres motorok teljesítménye 800 lóerős lett, igaz, korlátozták a töltőnyomást, mellyel veszélyesre szaporítható a ménes. További veszélyt jelent az ütközéseknél a nyitott fülke, amelyet már többször zárttá akartak tenni, hogy a másik autóról lerepülő alkatrészektől is megvédjék a pilótát. Éppen a Hungaroringen szenvedett súlyos sérülést Félipe Massa. Hogy milyenek lesznek a Forma–1-es autók 2020-ban? A brit F1 Racing magazin a Williams-csapatnál működő Pat Symonds versenymérnök grafikájával válaszolt.

A fedett kabinú és burkolt kerekű autókon a leszorítóerőt szolidabb és egységesebb hátsó szárnyak növelik, miközben a hibrid rendszerek KERS-es, 250 lóerőnyi pluszt az előzésekhez, ami néhány másodpercig már ezernél több lóerőt jelent, amihez szélesebb abroncsok kellenek: ezekről már tárgyalnak a FIA szakemberei, a csapatmérnökök és pilóták. Az ötlet mindenkinek tetszik, így a jelenlegi – 245 mm széles első és 325 mm széles hátsó – abroncsok helyett 2017-ben jöhetnek a 400 mm széles kerekek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.