Indián testvérem, akinek olasz főnöke van

Fakormány, bőrülés? Na ez biztos nem bírja a terepet. Nagyjából így fanyalogtak azok, akik először csak látták, de nem próbáltak letérni a kitaposott ösvényről a Cherokee Jeeppel.

Fakormány, bőrülés? Na ez biztos nem bírja a terepet. Nagyjából így fanyalogtak azok, akik először csak látták, de nem próbáltak letérni a kitaposott ösvényről a Cherokee-val. Pedig a látszat csal, és az elegáns belső nem zárja ki a jó terepjáró-képességet. Pláne egy olyan márkánál, melynek több mint hetven évtizedes múltja van ebben a műfajban Igaz, a klasszikus Jeep puritánságából semmit sem örökölt az utód. Sőt! Kívül-belül csupa kényelem és elegancia az autó, mely példa arra, hogy mire buknak a népnek.

Az őrület először az amerikaiakat fertőzte meg; a háború után belebolondultak egy katonai járműbe, melyhez békeidőben is ragaszkodtak. Hát ha ez kellett nekik, megkapták.

A hullám Európát is elérte, és a magyarországi szalonokban is megjelent az immár Fiat tulajdonú Chrysler csoport több modellje. A Jeep márka imádói válogathatnak: az ősmodellt leginkább idéző Wrangler mellett megjelent a hazai utakon a Compass és a csúcsmodellnek számító Grand Cherokee. Az amerikai luxus-terepjárók lendületét csak ideiglenesen tudta megtörni a dráguló benzin, mert ebben a kategóriában egyébként a fogyasztás számít legkevésbé. Kétségtelen, hogy csábító a legkisebb motorral szerelt változat, a 3 literes és 190 lóerős teljesítményű V6 hengeres dízel 100 kilométerenkénti 8,3 literes átlagfogyasztása, ami a jól hangolt ötfokozatú automata sebességváltónak is köszönhető. A mérsékelt szomjú Cherokee ára 13,7 millió forint.

Vannak persze drágább változatok is, melyeknek nemcsak teljesítménye nagyobb, de felszereltsége is gazdagabb.A Quadra-Lift légrugózás például ötféle beállítást kníál (parkolás, aero, normál hasmagasság, terep1 és terep2), a választás menetviszonyoktól vagy tereptől függ. A Selec-Terrain rendszer szintén öt üzemmódba (automata, homok/sár, sport, hó és szikla) kapcsolható, attól függően, hogy mit kell leküzdenie az autónak. A kevésbé képzett terepeseknek segít a Quadra-DriveII 4WD rendszer, mely elektronikus és részleges önzáró hátsó differenciálművével a legkeményebb sárból is kihozza a Jeepet.

A Garnd Cherokee egyébként is közelebb áll egy luxuskocsihoz, és nem csak tágas mérete meg elegáns megjelenése miatt. Sok csodaszerkezet segíti a kevésbé tapasztalt, ám az aszfaltútról bátran letérő terepezőket. A dőlésszög-érzékelővel felszerelt ereszkedés-szabályozó rendszer finoman, fokozatosan engedi le az autót egyenetlen vagy csúszós felületen anélkül, hogy vezetőnek a fékpedálra kellene lépnie. Azt egyébként jobb ha nem is teszi, mert a rendszer okosabb: önműködően, külön-külön, egyenként fékezi a kerekeket, amennyiben úgy érzékeli, hogy a meredek lejtőn haladva kisebb sebességre van szükség. A visszagurulás-gátló rendszer akkor segít a vezetőnek, ha meredek emelkedőn kell elindulnia: ilyenkor a fékpedál felengedése után rövid ideig még fenntartja a fékrendszerben a nyomást

A változtatható hasmagasságú, légrugós változat könnyen boldogul terepen, de a Cherokee enélkül is megbirkózik az akadályokkal, legfeljebb jobban oda kell figyelni a nagyobb buckákon. A váltó mögé épített Selec-Terrain kapcsolóval könnyű a terepviszonyokhoz hangolni az autót. A Cherokee országúton és könnyebb terepen négy-kerékhajtás nélkül is elboldogult, így csökkenthető a fogyasztása és károsanyag-kibocsátása. Kipróbáltuka a Cherokee oldaldőlését, fordulékonyságát, de nem lehetett kifogni rajta, pedig az utcai gumi nem volt nem éppen előny, viszont összkerékhajtású üzemmódban könnyedén megmászta a motorcross viadalokról híres-hírhedt piliscsévi siratófalat.

Piliscsévi siratófalon a Jeep
Piliscsévi siratófalon a Jeep
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.