Újra élre került a korábbi évtizedekben listavezető, majd 2009-ben az első tízből is kieső Suzuki, mely az esztergomi gyár legújabb termékével, a Vitarával lett a legnépszerűbb modell, igaz, csak júliusban. Éves szinten a Škoda Octavia vezet, majd a Opel Astra, a Ford Focus és a Suzuki Swift következik.
Az idő múlásánál is gyorsabban öregszik a hazai gépkocsipark
A magyar piac céges és magáneladások tekintetében továbbra sem mutat változást: az új autók forgalomba helyezésének döntő többsége céges, a magáneladások még mindig csak a piac 24 százalékát teszik ki. Megszűnt viszont a korábban tapasztalt erős szezonalitás, idén gyakorlatilag minden hónapban közel azonos mennyiséget mutatnak az adatok – ahogy a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete összegez.
A szakemberek egyébként aggályosnak tartják, hogy a magánvásárlók inkább a használtautó-kínálatból elégítik ki igényeiket. Az újautó-import volumenét jelentősen meghaladja a behozott használt gépkocsik száma. Ezek átlagkora meghaladja a tíz évet, ami növekvő károsanyag-kibocsátást és közlekedésbiztonsági kockázatot is jelent. Ráadásul a kereskedők többsége a joghézagok kihasználásával az áfát sem fizeti be.
A JATO Dynamics új autók forgalomba helyezési összesítése szerint 2015 júliusában 7030 új személygépkocsit, valamint 1312 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, amely az előbbieknél 13 százalékos növekedést, utóbbiaknál négyszázalékos csökkenést jelent az előző évhez képest.
Júliusban a legsikeresebb autómárka (a személyautók és az összes haszongépjármű összeszámlálásával) a Ford volt 901 darabszámmal, ami a hazai piacon 10,7 százalékos részesedést jelent. Ha csak a személyautók piacát nézzük, akkor az év hetedik hónapjának győztese az Opel 742 darabbal és 10,6 százalékos piaci részesedéssel, második a Suzuki (742), harmadik a Skoda (644), melyet a Volkswagen (591) és a Ford (585) követ a toplistán. Modell szinten a legtöbb Suzuki Vitarából (425), Skoda Octaviából (373), Ford Focusból (227), Opel Astrából (210), Kia Ceedből (174), Volkswagen Golfból (170) és Suzuki Swiftből (159) kelt el.
Annak ellenére négyszázalékos a visszaesés a kishaszonjárműveknél és 30 százalékos a mínusz a nagyteherautóknál, hogy ezek beszerzéséhez igénybe lehet venni a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramját. A 3,5 tonna összsúlyt meg nem haladó kishaszonjárműveknél júliusban a FIAT Ducato nyert 127 darabbal, majd a Renault Master (81) következik, harmadik helyen holtversenyben a Ford Ranger, a Ford Transit Custom és a Ford Transit végzett.
Az idő múlásánál is gyorsabban öregszik a hazai gépkocsipark, mert a használt kocsik behozatala majdnem kétszerese az újakénak: a tavalyi százezer után idén a 140 ezret is meghaladhatja az import, ami nem éppen fiatalítja a közel hárommilliós és a KSH adatai szerint immár 13 éves személyautóparkot. A kockázatok ellenére továbbra sem csökken a használt autók importja, melyben a magasabb kategóriájú autók dominálnak. Az első hét hónapban hetvenezer használt gépkocsi érkezett külföldről, ez 35 százalékkal több a tavalyi év hasonló időszakához képest. A fejlődés üteme még jobban érzékelhető, ha az idei számokat a 2013-as esztendő hasonló időszakához hasonlítjuk: a két évvel ezelőtti regisztrációkhoz képest 88,2 százalékkal több kocsira kértek új rendszámot. A külföldről behozott használt autóknál a felső (14 ezer), illetve az alsó középkategóriás (13 ezer) és az egyterű (10,4 ezer) gépkocsik a legnépszerűbbek.