Győri motor a legjobbak között
Érdekes eredmények születnek minden évben, ráadásul többször lehet ugyanazzal a motorral: van olyan konstrukció, amelyik már hetedszer nyert kategóriájában. Közel sincs annyi motorújdonság a piacon, mint amennyi autó, ráadásul a globalizációnak hála, több márka több millió modelljében szerepel ugyanaz az erőgép. A Nemzetközi Év Motorja mezőnyének győri gyártású kategóriagyőztese, a benzines TFSI például bekerül az Audi TT-be és a Skoda Superb-be is. Vannak azért kivételek, a nagydíjas duplaturbós Ferrari erőgép garantáltan csak néhány ezer autóba kerül be.
A nagydíjas Ferrari Gyártó |
A Nemzetközi Év Motorja Díj (International Engine Of The Year Awards) világzsűrijében 31 ország 62 szakújságírója szavaz, köztük Szécsényi Gábor, Az Autó főszerkesztője, aki így nyilatkozott lapunknak az idei eredményről: A Ferrari 3,9 l-es kétturbós V8-asa a modern benzinmotorgyártás esszenciája: nem olcsó, de cserébe mindent tud, amit ebben a műfajban ma tudni kell és lehet. Látványos homoköntött, könnyűszerkezetes motorblokk, egyetlen munkaütemben akár nyolcszor is szikrát adó gyújtás, 200 baros csúcsnyomású többadagos közvetlen befecskendezés, óramű finomságú és könnyű változó vezérlés, vizes közteshűtő, kovácsolt alumíniumdugattyúk, különleges főtengely…
Ráadásul nem titok, hogy a gép egyes részletei a FIAT konszern hétköznapibb motorjaiban is megjelennek hamarosan. Az új Alfa Giulia 510 lóerős 2,9 literes V6 hengerese lényegében ennek az erőforrásnak a két hengerrel „megcsonkított” változata. A belső égésű korszak alkonyán a Ferrari látványosan foglalta össze a lényeget, ez a 670 LE-s motor emlékmű és jövőbe mutató konstrukció is egyszerre. A „legzöldebb” hajtáslánc díját a Tesla villamos hajtáslánca kapta.
2016 győztes erőművei:
1 liter alatt: Ford 1.0 Ecoboost turbó
1,2-1,4 liter: Peugeot-Citroen turbó
1,4-1,8 liter: BMW 1,5 hibrid (i8)
1,8-2,0 liter: Mercedes-AMG turbó
2,0-2,5 liter: Audi 2,5 TFSI
2,5-3,0 liter: Porsche 3,0 turbó (911)
3,0-4,0 liter: Ferrari 3,9 V8 turbó
4 liter felett: Ferrari 6,2 V12
Forrás: IEOTY