Százig gyorsulnak három másodperc alatt

Hetekkel a magyarországi futam előtt mutatták be legújabb autóikat a hazai egyetemek és főiskolák Formula Student csapatai: van köztük hagyományos benzinmotoros és villamos hajtású is, de mindegyiket hallgatók tervezték és készítették.

Ez tényleg nem egy tic tacos doboz, ez bizony felsőfok: a BME Formula Racing Team legújabb autója, a FREC–005-ös a régióban egyedülálló műszaki csoda, mind a négy kereke hajtott, ráadásul villanymotorral, mindez vadonatúj kompozitból gyártott pilótakabin köré építve. Idén sem jött össze könnyen a csapatoknak, de a győriek, miskolciak és kecskemétiek után a budapesti egyetemisták versenyautójáról is időben lehullt a lepel.

A BME Formula Student csapata és új autójuk a leleplezés előtt
A BME Formula Student csapata és új autójuk a leleplezés előtt
A szerző felvétele

Minden évben kimagasló műszaki megoldásokkal rukkolnak elő az egyetemisták, mert ez a lényege a világsorozatnak, melyen több tízezer diák vesz részt. A Formula Student 1981-ben indult az USA-ban azzal a céllal, hogy a mérnökhallgatók már egyetemi éveik alatt profivá váljanak, s diplomával a kezükben azonnal a mély vízbe lehessen dobni őket. Európában 585 bejegyzett csapat van, a globális sorozat tizenhét futamából egyet Magyarországon rendeznek augusztus 20-tól 23-ig a gönyűi kikötőben, immár hatodszor: 105 team jelentkezett a 44 helyre.

Ez nem csak a sebességről szól, mert alapvetően konstruktőri verseny, a hangsúly az alkalmazott technikákon, technológiákon és a fellépésen van. A csapatok feladata az autó tervezése, gyártása és a versenyzés, ahogy a szervezők megfogalmazták: „Te álmodtad meg, te építetted és te vezeted.” A vállalatként felépített csapat hallgatóinak a versenyeken angolul kell prezentálniuk a költségtervet és a műszaki dokumentációt.

Arrabona Racing Team
Arrabona Racing Team

Az idei premiersorozat a győriek rollout-jával indult: második autóját mutatta be az Arrabona Racing Team. Vér Tamás csapatkapitány lapunknak elmondta, hogy az ART 2-es könnyebb, stabilabb és tetszetősebb elődjénél. Tavalyi autójuk tömege 206 kg volt, az idei 170 kg-ot nyom, a komoly diétát karbonalkatrészekkel és magnézium keréktárcsákkal sikerült elérni. A könnyebb és merevebb vázzal, valamint az új futóművel javult a jármű stabilitása. Jövő évi terveik között szerepel a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói által épített SZEngine motor beépítése.

Formula Racing Miskolc
Formula Racing Miskolc

Két éve építi autóját a tizenhat tagú Formula Racing Miskolc csapat, mely Gönyű előtt még tesztel – tájékoztatta lapunkat Plósz Evelin kommunikációs menedzser, aki abban is bízik, hogy jól szerepelnek majd a csehországi futamon is.

A versenyszabályok nem engedélyezik, hogy harmadik évben ugyanazzal a vázzal álljon rajthoz egy csapat, a kecskeméti GAMF KeFo hallgatóinak viszont sem idejük, sem pénzük nem volt önhordó szénszálas autó építésére, így nem vesznek részt az idei gönyűi futamon. Abban a reményben mutatták be száz lóerős benzinmotoros gépüket, hogy indulhatnak valamelyik külföldi versenyen.

 

Az FREC–005-ös mind a négy kerekét villanymotor hajtja
Az FREC–005-ös mind a négy kerekét villanymotor hajtja
A szerző felvétele

Harmincórás műszakok, néhány órás alvások a műhelyben és sikeres vizsgaidőszak, szinte lehetetlen küldetés, de nem az elszántaknak. A BME Formula Racing Team igazi csikócsapat, mégis volt bátorsága teljesen új autót építeni. Igaz, volt mire alapozniuk, hiszen nyolc év alatt 350 hallgató volt aktív csapattag, és eddig kilenc autóval, köztük öt benzinessel versenyeztek. Negyven mérnökhallgató munkája a tizedik: a FREC–005-öst kerékagyba épített – egyenként 35 kilowattos és 21 newtonméteres nyomatékú – villanymotorok hajtják, és a szimulációk szerint a 2015-ös versenyautó álló helyzetből három másodperc alatt éri el a százas tempót.

A Formula Student KHT elnökeként az egykori csapatalapító – nem mellesleg a túraautó-világbajnokságon sikeres Zengő Motorsport-pilóta Michelisz Norbert versenymérnöke –, Bári Gergely elmondta, hogy 2008 februárjában három ember diskurzusával indult a csapatépítés, és az idei év nagy eredménye, hogy egy teljesen új csapat egy teljesen új autót épített világszínvonalon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.