Globálisan száguldanak, itthon totyognak
Az új járműipari beruházások beindulásával ráébredtek az elemzők is az autóipar magyar gazdaságban betöltött szerepére, arról viszont már kevesebb hír szól, hogy mekkora szeletet hasít ki az ágazat a hazai piaci tortából. Annak ellenére, hogy a nettó és bruttó árak is messze a legalacsonyabbak közé tartoznak Európában, a bérviszonyok miatt nem magyarok rendelik a hazai gyártású autók többségét, s ezt a statisztikák is igazolják. A Datahouse adatai szerint a 2014 első négy hónapjában forgalomba helyezett 1736 darab hazai gyártású modell a 21 ezer darabos hazai piac kevesebb mint kilenc százalékát jelenti. Természetesen a Suzuki vezeti az új autók magyar rendszámos forgalomba helyezési listáját: a Swift áll az első helyen (655 db). A legfrissebb modellekből, az Audi TT Coupéból és az A3-as Cabrioletből csak egy-egy kelt el itthon.
De ne fanyalogjunk ezen, fontos, hogy a nálunk készült modellek globálisan sikeresek, ennek is köszönhető, hogy a járműipar adja a magyar GDP húsz százalékát és az export több mint ötödét, ami tulajdonképpen három autógyár (a győri Audi Hungaria, az esztergomi Magyar Suzuki és a kecskeméti Mercedes Manufacturing) és két motorgyár (a győri Audi és a szentgotthárdi Opel) teljesítménye. A világ legnagyobb motorgyárában, Győrben több százféle benzines és dízelerőforrás készül, s ezeket az Audi, a Seat, a Skoda és a Volkswagen márkák mellett a Bentley, a Lamborghini és a Porsche modellekbe is beépítik. A General Motors szentgotthárdi gyárának termékei bekerülnek valamennyi Opel és Vauxhall modellbe, de jut belőlük az ausztráliai, az észak-amerikai és a kínai leányvállatoknak is.
Győr és Szentgotthárd között alig száz kilométer a távolság, de ami összeköti a két várost, az a jelentős járműipari múlt és a patinás Rába művek, melynek a nyolcvanas évek végén épített kihasználatlan csarnokait és irodaépületeit is felhasználták a kilencvenes évek új beruházásaihoz, ezekbe telepedett az Opel és az Audi, melynek tárgyalódelegációja először még túl nagynak találta az üres Rába csarnokot. Napjainkban a három magyarországi autó- és motorgyár közvetlenül csaknem húszezer embert foglalkoztat, a 620 járműipari beszállító cég munkahelyeinek száma meghaladja a százezret.