Germán csúcstalálkozó benzingőzben

Van miből nevezni, ezért már nemcsak a piacokon, hanem a versenypályákon is egymással küzd a három nagy német prémiumgyártó, az Audi, a Mercedes és a BMW.

Minden eddiginél nagyobb figyelem övezi Németországban az április utolsó hétvégéjén elkezdődött nemzeti túraautó-bajnokságot, a DTM-et. Nem csoda: a versenysorozat az elmúlt években a Mercedes és az Audi háziversenyévé vált, ám az idén a harmadik nagy német, prémiummodelleket gyártó márka, a BMW is beszállt a versenybe. Pontosabban visszatért a DTM-be. A bajor gyár ugyanis – miként ezt egyik szlogenében is jelezte – „soha nem hagyta el a szériát, csak tartott egy kis szünetet.” Igaz, ez a „kis” szünet majd két évtizedig tartott. A visszatérés pedig meglehetősen jól sikerült: bár az első versenyen még gyengén muzsikáltak a BMW-k, a második viadalon, a Lausitzringen már megszerezték újkori DTM-es korszakuk első győzelmét. (Az idei sorozat kiélezettségét jelzi, hogy négy futammal a start után már mindhárom márka tudott nyerni: Mercedesszel kétszer, a BMW-vel és Audival egyszer-egyszer győztek.)

A müncheni központú cég 1984-ben indult először a DTM-ben, és egy BMW 635 Csi-vel már ebben a szezonban megszerezte első győzelmét Zolderben. Később a legendás M3-as modellekkel neveztek a szériába: ez lett a márka legeredményesebb DTM-autója. Az idei egy elsőséget nem számítva 49 győzelmet, 30 pole-t és 185 dobogós helyet szerzett, 1987-ben, valamint 1989-ben pedig bajnoki címet hozott a márkának. És persze jókora hírnevet. A DTM-et ugyanis már a fénykorban, a nyolcvanas, kilencvenes években is milliók nézték. Egyfelől az izgalmas, mindvégig kiélezett „test test elleni” csaták miatt, másfelől pedig azért: azokban az években a német gyártók többsége hosszabb-rövidebb ideig kipróbálta magát a szériában, s az utcai változatokhoz közel álló kocsik miatt valóban úgy érezhette a néző, hogy kiderül, melyik gyártó a „legjobb.” Azokban az években az M3-as BMW-k mellett olyan mára ikonná vált modellek álltak rajthoz, mint például a Mercedes 190E 2.5-16 Evo, az Opel Omega 3000 24V, az Audi V8 quattro, a Ford Sierra Cosworth, vagy épp az Opel Calibra V6. A széria a kilencvenes évek közepén aztán hanyatlásnak indult, egyre több gyártó hagyta el a DTM-et, a szériát többször átszervezték, átnevezték, végül pedig már csak az Audi és a Mercedes tartott ki mellette.

A BMW gyári csapata 1993-ban szállt ki, és bár az ezredforduló előtt felröppent a hír, hogy visszatérnek, akkor inkább a Forma–1-et választották. 2009-ben azonban lemondott a cégvezetés a királykategóriáról, egy évvel később pedig bejelentették: 2012-ben visszatérnek egykori nagy sikereik helyszínére, a DTM-be, s harcba szállnak az Audi A5-ösökkel, valamint az AMG Mercedes C-Coupékkal. Igaz, ez a DTM már rég nem az, ami két évtizede volt.

A 11 futamos szezonban rajthoz álló versenygépek az utcai modellek nevét viselik, ám – a nyolcvanas évektől eltérően – már kevés közük van sorozatgyártású kocsikhoz. Sok tekintetben „Forma–1-közeli” a technikájuk, ezért a DTM számít a legfejlettebb túraautó-sorozatnak. A BMW – már csak a hagyományok miatt is – az M3-as modellből fejlesztett ki DTM-verziót. A kocsit V8-as motor hajtja, amelynek teljesítményét – a szigorú szabályoknak megfelelően – 480 lóerőnél limitálták, ám így is képes a háromszázas tempó elérésére, a 0-100-as sprintet pedig alig több mint három másodperc alatt abszolválja a hatsebességes, szekvenciális váltóval szerelt versenyautó.

Bajor keret

Jócskán van miből versenyzésre költenie a müncheni BMW-nek, hiszen talán soha nem állt olyan jól anyagilag, mint manapság. 2011-ben lényegében minden eladási rekordot megdöntött a cégcsoport. BMW-ből 1,38 millió darabot, Miniből, 285 ezret, Rolls-Royce-ból pedig 3538-at adtak el, összességében 14,2 százalékkal több járművet értékesítettek, mint 2010-ben. Mindez 68,8 milliárd eurós árbevétel mellett 4,9 milliárd eurós profitot hozott. Ráadásul a bajor cégcsoportnak alighanem az elkövetkező években is lesz miből finanszírozni a DTM-részvételt, hiszen 2012-re is hasonló nagyságú eredményt, növekedést várnak a vezetők, ez eddig be is igazolódott, hiszen májusban a BMW-cégcsoport 157 ezer (+6,4%), az első öt hónapban 728 ezer (+ 9,1%) új autót adott el, és a 2016-os terv már kétmillió feletti.

Több évadra futja, és van miből versenyeznie az Audi, BMW és Mercedes csapattank
Több évadra futja, és van miből versenyeznie az Audi, BMW és Mercedes csapattank
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.