Germán csúcstalálkozó benzingőzben
Minden eddiginél nagyobb figyelem övezi Németországban az április utolsó hétvégéjén elkezdődött nemzeti túraautó-bajnokságot, a DTM-et. Nem csoda: a versenysorozat az elmúlt években a Mercedes és az Audi háziversenyévé vált, ám az idén a harmadik nagy német, prémiummodelleket gyártó márka, a BMW is beszállt a versenybe. Pontosabban visszatért a DTM-be. A bajor gyár ugyanis – miként ezt egyik szlogenében is jelezte – „soha nem hagyta el a szériát, csak tartott egy kis szünetet.” Igaz, ez a „kis” szünet majd két évtizedig tartott. A visszatérés pedig meglehetősen jól sikerült: bár az első versenyen még gyengén muzsikáltak a BMW-k, a második viadalon, a Lausitzringen már megszerezték újkori DTM-es korszakuk első győzelmét. (Az idei sorozat kiélezettségét jelzi, hogy négy futammal a start után már mindhárom márka tudott nyerni: Mercedesszel kétszer, a BMW-vel és Audival egyszer-egyszer győztek.)
A müncheni központú cég 1984-ben indult először a DTM-ben, és egy BMW 635 Csi-vel már ebben a szezonban megszerezte első győzelmét Zolderben. Később a legendás M3-as modellekkel neveztek a szériába: ez lett a márka legeredményesebb DTM-autója. Az idei egy elsőséget nem számítva 49 győzelmet, 30 pole-t és 185 dobogós helyet szerzett, 1987-ben, valamint 1989-ben pedig bajnoki címet hozott a márkának. És persze jókora hírnevet. A DTM-et ugyanis már a fénykorban, a nyolcvanas, kilencvenes években is milliók nézték. Egyfelől az izgalmas, mindvégig kiélezett „test test elleni” csaták miatt, másfelől pedig azért: azokban az években a német gyártók többsége hosszabb-rövidebb ideig kipróbálta magát a szériában, s az utcai változatokhoz közel álló kocsik miatt valóban úgy érezhette a néző, hogy kiderül, melyik gyártó a „legjobb.” Azokban az években az M3-as BMW-k mellett olyan mára ikonná vált modellek álltak rajthoz, mint például a Mercedes 190E 2.5-16 Evo, az Opel Omega 3000 24V, az Audi V8 quattro, a Ford Sierra Cosworth, vagy épp az Opel Calibra V6. A széria a kilencvenes évek közepén aztán hanyatlásnak indult, egyre több gyártó hagyta el a DTM-et, a szériát többször átszervezték, átnevezték, végül pedig már csak az Audi és a Mercedes tartott ki mellette.
A BMW gyári csapata 1993-ban szállt ki, és bár az ezredforduló előtt felröppent a hír, hogy visszatérnek, akkor inkább a Forma–1-et választották. 2009-ben azonban lemondott a cégvezetés a királykategóriáról, egy évvel később pedig bejelentették: 2012-ben visszatérnek egykori nagy sikereik helyszínére, a DTM-be, s harcba szállnak az Audi A5-ösökkel, valamint az AMG Mercedes C-Coupékkal. Igaz, ez a DTM már rég nem az, ami két évtizede volt.
A 11 futamos szezonban rajthoz álló versenygépek az utcai modellek nevét viselik, ám – a nyolcvanas évektől eltérően – már kevés közük van sorozatgyártású kocsikhoz. Sok tekintetben „Forma–1-közeli” a technikájuk, ezért a DTM számít a legfejlettebb túraautó-sorozatnak. A BMW – már csak a hagyományok miatt is – az M3-as modellből fejlesztett ki DTM-verziót. A kocsit V8-as motor hajtja, amelynek teljesítményét – a szigorú szabályoknak megfelelően – 480 lóerőnél limitálták, ám így is képes a háromszázas tempó elérésére, a 0-100-as sprintet pedig alig több mint három másodperc alatt abszolválja a hatsebességes, szekvenciális váltóval szerelt versenyautó.
Bajor keret
Jócskán van miből versenyzésre költenie a müncheni BMW-nek, hiszen talán soha nem állt olyan jól anyagilag, mint manapság. 2011-ben lényegében minden eladási rekordot megdöntött a cégcsoport. BMW-ből 1,38 millió darabot, Miniből, 285 ezret, Rolls-Royce-ból pedig 3538-at adtak el, összességében 14,2 százalékkal több járművet értékesítettek, mint 2010-ben. Mindez 68,8 milliárd eurós árbevétel mellett 4,9 milliárd eurós profitot hozott. Ráadásul a bajor cégcsoportnak alighanem az elkövetkező években is lesz miből finanszírozni a DTM-részvételt, hiszen 2012-re is hasonló nagyságú eredményt, növekedést várnak a vezetők, ez eddig be is igazolódott, hiszen májusban a BMW-cégcsoport 157 ezer (+6,4%), az első öt hónapban 728 ezer (+ 9,1%) új autót adott el, és a 2016-os terv már kétmillió feletti.