Francia svájci bicska

Ennek a kategóriának nincs semmi értelme! – nyilatkozták magabiztosan az ítészek az elsõ crossoverek megjelenésekor. És most?

Kinek kellene egy városi terepjáróba oltott egyterû, amelybõl éppen az elõzõ két osztály tekintélyt parancsoló testessége hiányzik? Aztán jött a válság, és vele a szén-dioxid-krízis kiteljesedése, ami váratlanul és szinte megmagyarázhatatlanul egy csapásra kapóssá tette a nehezen besorolható konstrukciót, esélyt teremtve a most startoló Peugeot 3008 számára is.


A világválság eddigi legnagyobb vesztese a SUV (eredetileg sport utility vehicle, azaz sport használatú jármû). Ám ami az egyik gyártónak katasztrófa, az a másiknak lehetõség: nõtt a kereslet a crossoverek iránt: ezekbõl 2007-ben 96 ezer, tavaly 250 ezer kelt el. A még csak formálódó definíció szerint a kompakt SUV-ok méretosztályához tartozó, de az egyterûek és a családi limuzinok elõnyeit (belsõ tágasság, kényelem, elegancia) is ötvözõ autók a vezetés öröme terén is igyekeznek valami pluszt nyújtani.
A kissé ekletikus szempontgyûjteménynek tökéletesen megfelel a Peugeot újdonsága, a 3008-as. A sikeres 308-as alapjaira épülõ ötajtós jármû a külméretei alapján (4365 milliméter hosszú, 1837 milliméter széles, 1639 miliméter magas) egy kissé felfújt Golf+-t idéz, ám a valóságban sokkal inkább a kistestû SUV-okra (Tiguan, Qashqai, Kuga) hasonlít.


A 3008-as minden irányban csak egy kicsivel nagyobb, mint a Qashqai, belülrõl viszont sokkal tágasabbnak hat. Az öt személynek rövid és hosszabb utazásokra is kényelmes autóból a tervezõk nemcsak a helyet, hanem a vezetési élményt sem spórolták ki. Lomhaságnak, billegésnek, borulékonyságnak nyoma sincs, a jármû a sportos családi kombik vezethetõségét nyújtja. Az autó úton tartását számtalan technikai trükk segíti, ilyen például a Dynamic Roll Control, ami a lengéscsillapítók munkáját hangolja össze, vagy a Grip Control, amely öt fokozatban képes a kipörgésgátlót az aktuális terepviszonyokhoz igazítani.


A „terepjárósan" magas pozíciójú ülésbõl jól áttekinthetõ a forgalom, az autó orra viszont nem látszik tökéletesen. Az 1,4 tonnás 3008-ast az 1,6 literes VTi és az ugyanakkora HDi motor is könnyedén mozgatja - elõbbivel 120, utóbbival 110 lóerõ áll a rendelkezésünkre, 7,3, illetve 5 liter körüli fogyasztás mellett. Valahol errefelé kereshetõ egyébként a crossoverek sikerének kulcsa: az igazi SUV-okkal szemben nem fogyasztanak irritálóan sokat, minden aktuális környezetvédelmi elõírást könnyedén teljesítenek, ugyanakkor mégis megajándékoznak azzal az illúzióval, hogy egy kicsit kiemel(ked)nek a tömegbõl.

Az egy év alatt két és félszeresére nőtt, és immár negyedmilliós európai crossoverpiac újdonsága a Peugeot 3008-as
Az egy év alatt két és félszeresére nőtt, és immár negyedmilliós európai crossoverpiac újdonsága a Peugeot 3008-as
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.