Feltámasztják a Moszkvicsot
A román Dacia és a japán Datsun után az egykori szovjet Moszkvicsot akarja újra piacra vezetni a Renault–Nissan konszern, amely az orosz Ruspatenttől már meg is vásárolta a névhasználati jogot. Nagy kérdés, hogy mire lesz jó a pluszmárka a kollekcióban, és mire mennek a zuhanó orosz piacon. Azt sem könnyű kiszámítani, globálisan mennyire lehet ütős a Moszkvics név.
Az Infinitit is birtokló Renault–Nissan már felvásárolta a Ladákat gyártó Avto VAZ-t, így már most első az oroszországi újautó-eladási listán,miközben 33 százalékos részesedését negyvenre szeretné növelni, ami nem lehetetlen küldetés. Lehet, hogy jobban járna kisebb tortaszelettel, mert az orosz piacon kilenc hónap alatt elkelt 1,19 millió autó 33 százalékos zuhanást jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Ehhez képest az Avto-Vaz 390 ezer autója „csak” 28 százalékkal marad el az előző évitől. Nagyjából azonos mértékű az esés a Ladánál (204 ezer db).
Majd negyedszázados Moszkvics Arbat prototípus AUTOWP |
Rosszabbul szerepelt a Renault (87 ezer db, –37%) és a Nissan (69 ezer db, –39%). Kellemes meglepetést hozott a tavaly feltámasztott és egyelőre még csak az orosz piacon forgalmazott Datsun márka eredménye: a Togliattiban gyártott japán jelvényes autókból idén 26 ezer kelt el. Az oroszoknál továbbra is a Lada a legkeresettebb márka (204 ezer db), majd a Kia (120 ezer db), a Hyundai (87 ezer db) és a Renault (87 ezer db) következik.
A modellek listáján éves szinten a Lada Granta (90 ezer db) az első, majd a Hyundai Solaris (86 ezer db) és a Kia Rio (77 ezer db) következik, a szoros versenyt jelzi, hogy az utolsó hónapban mindkét koreai autó megelőzte a Ladát. Ebben a mezőnyben nem lesz könnyű sikerre vinni egy Moszkvics márkájú autót, mely Renault- és Nissan-fődarabokból készül, ezzel is megspórolva a fejlesztési költségek jelentős részét.
Többször átkeresztelték már a Moszkvics telephelyét, ahol 1947-től négymillió autó készült a 2006-os bezárásig, többek között Renault Thaliák és Mégane-ok is. A KIM, MZMA, majd AZLK nevű üzemben a második világháború után a németországi Rüsselsheimből jóvátételként Moszkvába szállított Opel-gépsorokon Olympiák készültek 400-as jelzéssel: a legszebb Moszkvicsot, a 408-ast az olasz Pininfarina stúdióban tervezték.
A Renault–Nissan nemcsak az AvtoVAZ márkakollekcióját, hanem az oroszországi gyártmánypalettát is szélesítené, méghozzá mikrobusz meg áruszállító modellekkel, melyek a Daciánál is bevált technikára épülnének, és leginkább a Lodgy, valamint a Dokker Moszkvics jelvényes változatai lennének. Ez nem újdonság, mert a moszkvai gyárban 1991-ben már terveztek hasonló autókat, ám sem az Arbat, sem a többi prototípus nem került sorozatgyártásra.