Nem kedveznek az alacsony üzemanyagárak a villanyautók elterjedésének, viszont jótékonyan hatnak eladásaikra a kedvezmények, melyekkel városok, kormányok támogatják elterjedésüket, olykor túl intenzíven is.
Még több kedvezményt szeretnének a villanyautóknak
Lassította ösztönző programjának tempóját a holland kormány, és cégeknek már nem oszt támogatást villanyautó vásárlásához, pedig továbbra is cél a tisztább üzemű közlekedés népszerűsítése. A döntés hatására negyedével estek az eladások, ami azt is jelzi, hogy Európában nem magánemberek alkotják a fő vevőkört, amit aligha bővíthet érdemben a még drágább változat, a villany-robotautó.
A Bosch már autópályákon teszteli a Tesla önvezető változatát, amelynek forgalmazására öt évet még várni kell, bár az sem kizárt, hogy korábban kezdődik az értékesítés és születik törvény a robotvezetésről.
Kontinentális szinten továbbra is dinamikus a növekedés: az első fél évben regisztrált 43 ezer villanyautó 57 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Tempóban és mennyiségben is messze elmarad ettől a magyar piac bővülése: négy év alatt 250 villanyautót értékesítettek idehaza. Igaz, ennek oka lehet, hogy egyelőre kevés a nyilvános töltő, és a kedvezmények is szerények. Néhány helyen ingyenes ugyan a töltés, néhány városban pedig díjmentes a parkolás.
Az PwC Magyarország előrejelzése szerint 2023-ra több mint 55 ezer villanyautó fut majd a magyar utakon, de pozitívabb forgatókönyv szerint, ez a szám akár a 80 ezret is elérheti. Az Európai Elektromobilitás Szövetség főtitkára, Bert Wittkamp szerint az akkumulátorok árának húszszázalékos növekedése és az elektromos hajtású járművek hatótávolságának növekedése egyre használhatóbbá és elérhetőbbé teszi a villanyautókat, miközben a választék is gyorsan bővül.
A JATO Dynamics adatai szerint 2015 nyolc hónapjában 6 Tesla és 20 Nissan Leaf villanyautót helyeztek forgalomba Magyarországon. A BMW harminchárom i3-assal és négy i8-assal piacvezető az elektromos/plug-in hibrideknél. Több nyilvános konnektorból még térítésmentesen lehet feltölteni a villanyautók akkumulátorait. Normál és gyorstöltőkből jelenleg hetven működik Magyarországon.
Autópályán a Bosch által fejlesztett önvezető Tesla |
Az elektromobilitás elterjesztésére létrehozott Jedlik Ányos Klaszter a hónap végéig benyújtja javaslatait a törvénymódosításokra, melyek között szerepel adókedvezmény, buszsávhasználat engedélyezése, ingyenes parkolás a töltőhelyeken és felmentés a dugódíjtól. A cél, hogy 2020-ig – az uniós irányelvekben megfogalmazott céloknak megfelelve – Magyarországon a forgalomban lévő autók mintegy másfél százaléka elektromos hajtású jármű legyen, ez a jelenlegi hárommilliós személygépkocsipark esetében 45 ezer villanyautót jelentene.