Felhúzott hassal hódítanának

Többet vártam a párizsi kollekciótól: a beígért premierek közül ugyan egy sem hiányzott, de az autók többsége bizony alig különbözött a már évek óta piacon lévő társaitól.

 

Renault Eolab
Renault Eolab

 Igazából a meglepetések hiányoztak, mert hogy a nagy hírversenyben a legtöbb újdonságot már a hivatalos premier előtt megismerhette a nagyérdemű. Maradt azért jó néhány a show-ra is. Igaz, lehet, hogy ezek örökre egykék maradnak, mert nem lesz belőlük sorozatgyártású darab, hiszen a tanulmánymodellekkel csak kóstolgatják a jövőt és szondázzák a közönségreakciókat a gyártók. A pavilonok csillogó standjain sok volt a szürke egyéniség, igaz, jóval több az attraktív fazon, csakhogy ezekből soha nem lesz tömegautó. A Jaguar, a Ferrari, az Infiniti, a Lexus és a Volvo különlegességei mellett felüdülés a Nissan Pulsar, a Skoda Fabia, az Opel Corsa, a Hyundai i20, a Mazda MX5-ös és a FIAT 500 X. A tanulmánymodellek között igazi csemege a Ducati-motoros VW XL Sport, meg persze az Audi TT Sportback. A szokásosnál kevesebb a népautó a kollekcióban, melyben inkább a sportkocsik és tanulmánymodellek domináltak a párizsi autó biennálén, a Palais d’Expositions területén, ahol azért voltak szerényebb alakítások is, jobbára a takarékosabb márkák standjain.

Ráncfelvarrás. Így hívják azt a plasztikai műtétet, mellyel megpróbálják fiatalítani az arcot. Egy autóét például, amely már modellciklusának felénél tart. Ez régebben akár hat év is lehetett, mostanság már háromévenként esedékes. Ennyire gyorsan változik a divat és a technika, ám az aktuális ráncfelvarrás többnyire csak új fényszórókat és lökhárítót, meg néhány apróbb belső változtatást jelent.

Ma már újabb trükkökkel is megpróbálják a vevőket csábítani: terepjárósra szabnak kombikat és furgonokat. A trükk egyszerű: megemelt hasmagasság, néhány plusz műanyag burkolat és díszítőelem a karosszérián, mindez nagyobb könnyűfém keréktárcsákkal. Ilyen a Lodgy Stepway és a Dokker Stepway, amelyen a Dacia a bevált és olcsó receptet alkalmazta: színre fújt lökhárítók elöl, szaténfényű első és hátsó alvázvédők, ködfényszórók, valamint fekete védőelemek a kerékjárati íveken, Dark Metal színű felületkezelés a tetőrudakon, a külső tükörházakon és a felniken.

Az autóépítés trendjét jól illusztrálja a legnagyobb hazai márka legújabb modellje. Iskolateremtő és immár klasszikus buszlimuzinjának legújabb változatát is crossoverré varázsolta a Renault: az Espace tényleg sportosabb hatású kombi lett és miközben a kupés fazonja miatt 14 centivel alacsonyabbá vált az autó, a „jobb terepjáró-képesség eléréséhez” megemelték a hasmagasságát, a lezserebb fazonú hátsó rész miatt viszont szűkült a belső tere, különösen a harmadik üléssorban ülők felett. Nehéz összehozni egy olyan koktélt, melyben többféle íz és igény keveredik.

Nem kevésbé színes az Espace műszaki listája: adaptív lengéscsillapítás, négykerékkormányzás, radaros távolságtartó tempomat, láblendítéssel nyitható csomagtartó, ízlés szerint konfigurálható digitális műszerfal, tízpozíciós és háromféle masszírozásra képes első ülés, valamint plexilapra vetítő sebességjelző és navigáció. Vezetés közben négyféle üzemmód (eco, comfort, neutral, sport) közül lehet választani, vagyis a sportos vezetési stílustól a kényelmes utazásis, illetve a hangszóróból sugárzott olyan szintetikus motorhangból, amely ezekhez az illik.

Kilóg a mezőnyből a Renault tanulmánymodellje, az Eolab hibrid, amelynek eredeti formájú karosszériája száz műszaki újítást takar: többek között olyat, mint a légellenállást és persze a fogyasztást meg a károsanyag-kibocsátást csökkentő aktív keréktárcsa-burkolat, valamint a változó futóművet, amely a lehetséges minimumon tartja a jármű hasmagasságát. (B. J.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.