Ezek a tegnapi fiatalok!

Egyre magasabbak a licitek a ritka darabokra, és a régi autók gyűjtése már nemcsak afféle nosztalgia, hanem jó befektetés is: értékük folyamatosan nő. Ezt igazolják az idei árverések is, ahol több millió eurót is megadnak egy sportkocsiért.

 

A balatonfüredi parton másodszor rendeztek Concours d’Elegance-t
A balatonfüredi parton másodszor rendeztek Concours d’Elegance-t
A szerző felvétele

Az értékbecslő Classic-Analytics összeállítása szerint egy 1962-es Ferrari GTO 250-es közel tízmilliárd forintnyi dollárért kelt el, vagyis az ára néhány év alatt megkétszereződött. Hasonló árnövekedést mutat a top tízes lista többi darabja is. Az esseni Techno Classicon több mint egymillió eurót fizetett a győztes licitáló egy 1955-ös sportkocsira. Nincs ebben semmi meglepő, abban azonban már annál inkább, hogy néhány héttel később egy hasonló évjáratú, ám sokkal jobb állapotú, sőt hibátlan Mercedes 300 SL parkolt a Műcsarnok melletti depóban, ahonnan aztán magyarországi túrára indult. Nem gyakori ez, mert sokan titkolják gyűjteményüket, de vannak, akik még versenyeznek is egy-egy darabbal.

A sirályszárnyasként ismert Gullwing ritka és féltett kincs, ez viszont elindult a IX. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra hetven autós mezőnyében. A minden részében eredeti sportkocsi tartozéka egy piros bőrönd, melynek értékét nehéz külön megbecsülni, de forintban biztosan milliós tétel, az autó ára pedig több mint négyszázmillió forint. A pontos ár csak egy aukción derülne ki. Az autó értékét növeli, hogy egy ilyen modellhez fűződik egy több mint fél évszázados rekord: 1955-ben a 22. Mille Miglián a Brescia–Róma–Brescia távon Stirling Moss és a 722-es rajtszámú Mercedes 300 SLR győzött 157 km/ órás átlagsebességgel.

Sokan szépségversenyen indulnak: több évtizedes hagyományú a Concours d’Elegance, amely nemcsak rangos társasági esemény, hanem az elegancia megjelenítése is autóban, motorban és persze ruházatban. Ezt sugallja az olaszországi Comói-tó és a Villa d’Este, melynek parkjában 1929 óta évente megrendezik a Concorso d’Eleganza-t. A járművek számában a legnagyobb a kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance, mely 1950-től szerepel az oldtimer-naptárban.

A múlt században Magyarországon is egyre többen rendeltek egyedi karosszériát: Graff Ferenc, a Zupka Lajos és Fiai karosszériaépítő cég könyvelője 1928-ban útjára indította szép kiállítású, de rövid életű magazinját, amelynek megjelenése után megszervezték az első hazai Concours d’Elegance-t. Bartók Tibor, az Úrvezető című társasági és életmód magazin szerkesztője külföldi tanulmányutakat követően vágott bele az esemény szervezésébe. 1928. október 7-én a margitszigeti lovaspólópályán összegyűltek a legszebb pesti nők és autók.

De térjünk vissza a jelenhez: a balatonfüredi sétányon immáron másodszor sorakoztak fel a különlegességek. Az esemény főtámogatója Zoób Kati divattervező, akinek ruháit a Balaton ihlette, a Concours d’Elegance mentora pedig férje,Valker Viktor, aki elismert jármű-restaurátor, szenvedélyes gyűjtő, és lelkes szervezője az eseménynek, amelyre tízezren látogattak, hogy megcsodálják az automobilokat. Volt ott egykori ÁVH-s Vauxhall, maffiás Cadillac La Salle, Bond-flotta, több Bentley, Bugatti, Jensen, Rolls- Royce, BMW és Mercedes. A Concours d’Elegance legszebbjének a zsűri és a közönség az 1922-es Hispano Suiza 6HB-t választotta. A spanyol modell igazi műremek és bár ebben a mezőnyben meg társadalmi környezetben talán már nincs is jelentősége az árnak, de elég annyit mondani, hogy a füredi korzón felvonult autó értéke többszöröse a biztosítási értékének, ami 2,5 millió euró.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.