Mintha egy kéz rajzolná az autós újdonságokat, úgy szaporodnak az egyenmodellek, pedig nem a formatervezők fantáziája szállt el.
Eredeti kópiák
Mitsubishi AR |
Sok kínai autóról mondták, hogy koppintás, amit a világsajtóban megjelent képpárok is erősítettek. A kínaiak szinte minden sikermodellt lemásoltak, volt saját BMW X5-ösük, FIAT Pandájuk és még Rolls-Royce-változatuk is, melyek kinézetre többnyire csak jelvényekben különböztek az eredetitől. Sokáig elnézték az európai és japán gyártók, hogy termékeikről ezerszámra készültek másolatok, mert érdekeltek voltak a kínai terjeszkedésben, és mert mindegyiknek volt és van helyi gyára, többnyire vegyes vállalata, melynek működése, bővítése a helyi államigazgatástól függ. Márpedig nem jó pereskedni azzal a hatalommal, amelyik a beruházási engedélyeket és területeket adja az ipari parkokban.
Ma azonban már múlóban a kínaiak koppintókorszaka, mert az elmúlt évtizedben kiváló külföldi szakemberek százait szerződtették, miközben saját gárdájukat is kinevelték. Többek között ezzel is magyarázható, hogy új autóik nemcsak szépek, de jó minőségűek és biztonságosak is, példa erre a Qoros, amely a tavalyi év legjobb eredményét érte el az európai törésteszteken, legyőzve komoly német és japán luxusmárkákat. Már nincs szükség másolásra, a kínaiak létrehozták az eredeti műveket alkotó tervezőgárdájukat, és nem csak az autóiparban, melyben szaporodnak az egyenmodellek, sőt mintha egy kéz rajzolná az újdonságokat.
Van erre ésszerű magyarázat, hiszen a fogyasztást és károsanyag-kibocsátást kis légellenállású alakzattal lehet csökkenteni, a szélcsatornás eredmények hatására viszont oldalnézetből szinte megkülönböztethetetlenek az autók. Marad az első és hátsó rész, melyen a lámpák és az egyre nagyobb jelvények adhatnak némi esélyt eredeti forma kialakítására. Az autó arcát jelentő orr-részen a hűtőrács ad karaktert a karosszériának, ám itt sem teljes a szabadság, mert minden márkának vannak hagyományai: szinte tabu a formatervező stúdióban az Alfa Romeo pajzsa, az Audi kerete, a Mercedes hűtőrácsa és a BMW vese alakú levegőbeömlő nyíláspárja, mely már csak díszként került fel a bajorok legújabb villanyautóira, az i3-asra és az i8-asra.
Több márkánál próbáltak valami mást alkotni, és klasszikus orsó formájú hűtőrácsot tettek újdonságaik elejére, ami eredetinek bizonyult, mégsem lett egyéni. Meglepetésre három nagyon hasonló formájú autót mutatott három különböző márka, ami még nem azt jelenti, hogy egymásról koppintottak. A titkos projekteken dolgozó formatervezők éveken át rajzolják a koncepciókat, nem látják a vetélytársak vázlatait, és mire a tanulmánymodell vagy az abból kifejlesztett prototípus nyilvánosságra kerül, jön a meglepetés, hogy a hosszú ötletelés után ugyanarra az eredményre jutottak. A két-három éves munka után rendezett premieren már nem lehet cserélni, így előfordul, hogy nagyon hasonló formaterveket lát a nagyközönség.
Egy új autó születésének stációit, a munkafolyamatokat ismerve mégsem lehet koppintásról beszélni. A Lada, a Mitsubishi és Lexus hasonlósága csak azt mutatja, hogy merre tart az autódivat, és hogy ezt követve mennyire képesek eredetit alkotni a formatervező stúdiók. Nem mindig sikerül: két japán és egy orosz dizájnközpont is szinte azonos eredményre jutott, amikor a textilipar több évszázados kellékét, az orsót vette a hűtőrács mintájául, miközben szobrász módjára összegyúrt több elemet, és a klasszikus formába szinte beleolvasztatta a fényszórókat, valamint a motorháztető íveit.
Lada X-Ray |
Két éve avatták a Lada új moszkvai dizájnstúdióját, ahol a modelleket már a Steve Mattin vezette fiatal csapat tervezi. Az igazgató már a ceremónián jelezte, hogy friss ötletekre és olyan autókra van szükség, amelyek az oroszon kívüli piacon is versenyképesek lesznek. Mattin korábban dolgozott a Mercedes-Benznél és a Volvónál, így nem meglepő a Lada X-Ray tanulmányautó formája, az már annál inkább, hogy egy évvel később nagyon hasonló sportterepjáró-tanulmányt mutatott be a Mitsubishi.
Lexus NX |
Januárban, Brüsszelben hullt le a lepel az AR tanulmánymodellről, melynek jelzését az angol Active Runabout szavak rövidítéséből kreálta a japán márka. Igazi meglepetést okozott az autó formája. Nem azért, mert forradalmian új volt, hanem azért, mert nagyon is emlékeztetett a Lada X-Rayre. Pedig a Mitsubishi a premieren is azt hangsúlyozta, hogy autóinak formái bizonyítják, hogy negyven éve nem úsznak a dizájnárral.
Sportterepjárók után orsó formájú hűtőrácsot kapott a Lexus FS kupé is |
Ahogy a másik japán márka, a Lexus sem, mely hét korábbi modellje után az F Sportot is hasonló formájú hűtőmaszkkal mutatta be, és gyári ismertetőjében így ír a divattá vált formai elemről: „Az első és hátsó sárvédő-szélesítések szerves részét képezik az orsó alakú hűtőmaszkból kiinduló, sokszögletű karosszériának. Az autó dinamikusnak tűnik, és szinte szétfeszíti a benne felhalmozódó, hatalmas energia”. Ezzel a szöveggel persze akár a Ladát és a Mitsubishit is reklámozni lehetne, ami viszont tény, hogy a Lexusnak némileg több kötődése van az orsóhoz, hiszen anyacége, a Toyota egykor textilipari gépeket gyártott.