Eladhatatlan orosz modellek

Megbánja még a General Motors, hogy kivonul Oroszországból, ezt üzente a szentpéteri gyár bezárásának bejelentésekor a Kreml, ahol azért azt is tudják, a fenyegetés és sajtókampány nem elég a járműipar és piac megmentéséhez.  

 

Népviseletes avatás új Vestával a Lada-kereskedésben
Népviseletes avatás új Vestával a Lada-kereskedésben

Hiába az újabb és újabb központilag támogatott autócsere-program, az orosz piac zuhan: egy év alatt harmadával kevesebb új személykocsi kelt el. Volt ennél jobb és rosszabb: 2008-ra olyan tempóra gyorsultak az eladások, hogy már megközelítették az európai éllovas németeket, ám válság idején egy év alatt felére zsugorodott az akkor már közel hárommilliós újautó-piac. Ekkor dobták az első mentőövet: az orosz költségvetésből, egészen pontosan az energiaexportból finanszírozott roncsprémiummal félmillió forintnyi rubellel támogatták a tízévesnél öregebb autót újra cserélőket. Rövid távon hatásosnak bizonyult a gyógymód, ám az energiaárak esése miatt kifogyott a forrás, a támogatást felfüggesztették. A beavatkozás Ukrajnában és a nyugat-európai szankciók aztán alaposan visszavetették az orosz piacot: az AEB adatai szerint februárban 38 százalékkal zuhantak az új autóeladások, de néhány francia, japán és német márkánál a visszaesés nyolcvan százalék feletti volt.

Amíg tavaly az első negyedévben közel félmillió, az idei év azonos időszakában háromszázezer új személyautó kelt az orosz piacon. Az eladások zuhanásával párhuzamosan a gyártók csökkentik a dolgozói létszámot, a műszakokat, de a legtöbben le is állítják a termelést, van, amelyik néhány hétre, valamelyik hosszabb időre. Kalugában, a VW-konszern telephelyén három helyett két műszakra álltak át, és 150 embert elbocsátottak, májusban pedig legalább két hétre leállítják az Audik és a Skodák gyártását. A Renault bezárta moszkvai gyárát, Szentpéterváron március közepe óta áll a termelés a PSA, a Mitsubishi és a GM telephelyein, és arról is döntés született, hogy április 27-től július 17-ig nem készülnek Citroënek és Peugeot 408-asok. Az export nem megoldás, mert külföldön eladhatatlanok az Oroszországban gyártott és a helyi előírásoknak, meg igényeknek megfelelően fejlesztett modellek. Az Európai Unió piacain a már kifutottnak számító típusok árhátránya is behozhatatlan a vám és szállítási költségek miatt. 

Az autóipar és -piac megmentésére mindent bevet az orosz kormány, mely fenyegetéssel és újabb stimulációval próbálkozik. Miután a General Motors bejelentette, hogy a kedvezőtlen helyzet miatt kivonul az Opellel, akkor már a Kreml is reagált. A közlemény szerint megbánja még a GM, mert kimarad majd a válságot követő fellendülésből, és inkább bezárja ezerfős szentpétervári üzemét. Erre már kevés volt a kommüniké, ezért egyéb döntés is született a Kremlben: az orosz kormány 25 milliárd rubeles (1 rubel = 4,9 forint)mentőcsomagot juttat az autóiparnak, ebből tízmilliárd rubelt vásárlási támogatásra szán, vagyis roncsprémiumot kap az a vevő, aki leadja tízévesnél öregebb autóját, és hazai gyártású új személykocsit vásárol.

Ezzel a lehetőséggel a Krím kereskedéseiben is élni lehet: jól fogynak a Ladák a félsziget annektálása után Szocsiban megnyitott szalonban. Igaz, nem sok más márka közül válogathatnak a vevők, mert több márka felfüggesztette tevékenységét, például az AvtoVAZ anyavállalata, a Renault is, mely bezárta kirendeltségét Szimferopolban és Szevasztopolban, de szünetelteti működését az Apple, a Google és a McDonald’s is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.