Terepjáró az, amivel bárhol elakadhatsz

Katonai járműnek és mezőgazdasági erőgépnek szánták a Jeepet és a Land Rovert, előbbit egyszerűségéért, utóbbit azért is kedvelték az expedíciósok, mert levehető hűtőrácsa rostélyként szolgált sütögetéshez az afrikai túrákon

 

Levante lesz a magasított Maserati neve
Levante lesz a magasított Maserati neve

A műfajból mára trendi autó lett, a Bentley és a Rolls-Royce, de még a Maserati is sportterepjárót fejleszt, igaz, némileg át kell szabni az elegáns ruhát vagy a sportos öltözetet, és a kettőből kreálni valami divatosat.

Tavaly 7,3 millió SUV kelt el, és – az előrejelzések szerint – ez a szegmens folyamatosan fejlődik, ami négy év múlva már kilencmillió autót jelent, 2021-ben pedig tízmilliót, vagyis a világtermelés tíz százalékát. Bíznak is az LMC Automotive előrejelzésében a gyártók, mert minden márka új modelleket dob piacra, ráadásul nem is egy kategóriában: az Audi sora a Q1-estől a Q8-ig tart majd, míg a hagyományosan hátsókerék-hajtású BMW immár négykerék-hajtású X sorozata a hatos sorszámú modellig jutott. Hasonlóan gazdag a vetélytárs Mercedes kínálata is.

A SUV azonban nemcsak a gazdagok privilégiuma, ezt bizonyítja a Duster: a Dacia szerint nem azért kell terepjáró, hogy a társadalmi ranglétrán, hanem az emelkedőn juss feljebb. A szlogen és a filozófia bejött, induláskor több piacon is várólistás volt a modell. Egyre több azonban a versenytárs, felsorolni is hosszú lenne, de szinte minden márka bedob valamit a következő években. Jön az Alfa Romeo LAC (Luxury Activity Cruiser), a Yeti után a Skoda piacra dobja a Sherpát és Snowmant, de nem marad ki a sorból a Lamborghini sem.

A JATO Dynamics összeállítása szerint az európai piac toplistáján szerepelt tavaly a Nissan Quashqai, a Renault Capture, a VW Tiguan, a Peugeot 2008-as, a Dacia Duster és az Opel Mokka. Erre a műfajra váltott a Suzuki Esztergomban, ahol az S-Cross után elindult a Vitara sorozatgyártása. A FIAT 500X–Jeep Renegade-páros jól illusztrálja a dizájn fontosságát: a két teljesen eltérő fazonú autó műszakilag azonos, egy gyártósoron készül, mégis két különböző egyéniség.

Különösen azok imádják ezt a típust, akik szeretnek magasan ülni, és élvezni a jobb kilátást. Ez terepen is előny, bár a felmérések szerint a SUV-tulajdonosok 95 százaléka ritkán tér le az aszfaltútról. Ahogy ruhavásárláskor, úgy az autóválasztásnál sem mindig az észérvek döntenek, a gyártók pedig kiszolgálják az igényeket. A megemelt hasmagasság terepen ugyan előny, autópályán viszont hátrány,mert a nagyobb légellenállás miatt többet fogyaszt a kocsi, erősebb a szélzaj és hirtelen manővereknél kevésbé stabil a jármű a hagyományos kombihoz képest.

Murphy szerint a terepjáró az az autó, amivel a legelhagyatottabb helyen lehet elakadni. Van benne valami, mert az elektronikus asszisztensekkel telepakolt csodagépekkel még az amatőrök is szinte bárhová elmerészkedhetnek. A legtöbb baj abból adódik, ha a vezető túlvállalja magát, és olyan helyre megy, amit nem ismer, pedig olykor érdemes gyalog felderíteni a talajviszonyokat, ami persze fáradságosabb, de kifizetődő. Sokan megveszik a tíz-húszmillió forintos gépet, de sajnálják a pénzt a megfelelő terepgumikra. Ez azért baj, mert a világ végén elakadt autóhoz nehéz segítséget hívni, ráadásul hiába jönne a traktor, ha foglalt a csapás. (B. J.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.