Crédója lesz a magyar buszgyártásnak?

Szinte lehetetlen követni a hazai buszgyártás elképzeléseinek éles kanyarjait.

Áprilisban még attól volt hangos a sajtó, hogy a Volánbusz 152 járműre kiírt pályázatáról éppen egy centivel maradt le a Győrött és Mosonmagyaróváron készülő, egyetlen hazai távolsági busz, a Credo Optinell. Budapest főpolgármestere szerint pedig azért nem tudnak magyar buszokat vásárolni a 3-as metrő pótlására, mert nincs magyar buszgyártás. A kormány stratégiája a hazai buszgyártás fejlesztéséről nem oldja meg a főváros jelenlegi gondjait, hiszen Budapestnek most van szüksége 150 járműre, hangoztatta.

A főpolgármestert figyelmeztették arra, hogy idehaza két társaság is gyárt buszokat. A MABI-BUS és a Kravtex is igen gyorsan leszállítaná a kért járműveket. Tarlós viszomt úgy vélte, hogy például a Mabi-BUS is ugyanazokból a külföldi alkatrészekből szereli össze a buszaikat, mint a lengyelek. A Credóról külön nem esett szó.

 

 Krankovics István, a Kravtex tulajdonosa és Varga Mihály miniszter
Krankovics István, a Kravtex tulajdonosa és Varga Mihály miniszter
kormany.hu

Ezek után meglepetést keltett, hogy júniusban a Credo típust gyártó Kravtex – melynek tulajdonosa, az innovatív szemléletű, de kalandorságba nem bocsátkozó Krankovics István -  ­ az ország legnagyobb, legmodernebb gyártócsarnokát avatta fel az éppen 160 éves mosonmagyaróvári Kühnében. Az ünnepségen a nemzetgazdasági miniszter elégedetten nyugtázta, hogy a gyáregységben ezután évente 500 darab Credo autóbusz készülhet, ez a fejlesztés pedig újabb munkahelyeket teremt.

Varga Mihály azt is bejelentette, a kormány azt tűzte ki célul, hogy három év múlva évente ezer-ezerkétszáz autóbuszt gyártsanak Magyarországon. A kormányzat a három év alatt 30-35 milliárd forintot szán a kapacitás- és munkaerő bővítésre ebben az ágazatban.

A jelek szerint mégis zöld utat kaphat hát a Credo, melyről egycentis tenderbukása után mindenki azt gondolta, hogy a kormány ki akarja iktatni a majdani versenytársak közül. A Credo városában, Győrött található az állami tulajdonba vett Rába, mely korábban a Volvóval szövetkezve jelentette be igényét a buszgyártásra. Erről a vállalkozásról hivatalosan alig tudható valami, de kevés az esélye, hogy rövid távon komoly szereplője legyen a buszpiacnak.

A Credókban egyébként magyar a futómű, a sebességváltó, a teljes vázszerkezet, a beépülő fémalkatrészek túlnyomó része pedig szintén a Kühnében készül. A Kravtex, mely piaci kudarcai ellenére sem hagyott fel a gyártással, sőt a saját kockázatára megtartotta szakembereit, célba érni látszik. Legalábbis úton van. Bizonyára be kell vennie még néhány éles kanyart, de valószínűleg már nem sodródik ki.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.