Szinte lehetetlen követni a hazai buszgyártás elképzeléseinek éles kanyarjait.
Crédója lesz a magyar buszgyártásnak?
Áprilisban még attól volt hangos a sajtó, hogy a Volánbusz 152 járműre kiírt pályázatáról éppen egy centivel maradt le a Győrött és Mosonmagyaróváron készülő, egyetlen hazai távolsági busz, a Credo Optinell. Budapest főpolgármestere szerint pedig azért nem tudnak magyar buszokat vásárolni a 3-as metrő pótlására, mert nincs magyar buszgyártás. A kormány stratégiája a hazai buszgyártás fejlesztéséről nem oldja meg a főváros jelenlegi gondjait, hiszen Budapestnek most van szüksége 150 járműre, hangoztatta.
A főpolgármestert figyelmeztették arra, hogy idehaza két társaság is gyárt buszokat. A MABI-BUS és a Kravtex is igen gyorsan leszállítaná a kért járműveket. Tarlós viszomt úgy vélte, hogy például a Mabi-BUS is ugyanazokból a külföldi alkatrészekből szereli össze a buszaikat, mint a lengyelek. A Credóról külön nem esett szó.
Krankovics István, a Kravtex tulajdonosa és Varga Mihály miniszter kormany.hu |
Ezek után meglepetést keltett, hogy júniusban a Credo típust gyártó Kravtex – melynek tulajdonosa, az innovatív szemléletű, de kalandorságba nem bocsátkozó Krankovics István - az ország legnagyobb, legmodernebb gyártócsarnokát avatta fel az éppen 160 éves mosonmagyaróvári Kühnében. Az ünnepségen a nemzetgazdasági miniszter elégedetten nyugtázta, hogy a gyáregységben ezután évente 500 darab Credo autóbusz készülhet, ez a fejlesztés pedig újabb munkahelyeket teremt.
Varga Mihály azt is bejelentette, a kormány azt tűzte ki célul, hogy három év múlva évente ezer-ezerkétszáz autóbuszt gyártsanak Magyarországon. A kormányzat a három év alatt 30-35 milliárd forintot szán a kapacitás- és munkaerő bővítésre ebben az ágazatban.
A jelek szerint mégis zöld utat kaphat hát a Credo, melyről egycentis tenderbukása után mindenki azt gondolta, hogy a kormány ki akarja iktatni a majdani versenytársak közül. A Credo városában, Győrött található az állami tulajdonba vett Rába, mely korábban a Volvóval szövetkezve jelentette be igényét a buszgyártásra. Erről a vállalkozásról hivatalosan alig tudható valami, de kevés az esélye, hogy rövid távon komoly szereplője legyen a buszpiacnak.
A Credókban egyébként magyar a futómű, a sebességváltó, a teljes vázszerkezet, a beépülő fémalkatrészek túlnyomó része pedig szintén a Kühnében készül. A Kravtex, mely piaci kudarcai ellenére sem hagyott fel a gyártással, sőt a saját kockázatára megtartotta szakembereit, célba érni látszik. Legalábbis úton van. Bizonyára be kell vennie még néhány éles kanyart, de valószínűleg már nem sodródik ki.