Bűn, de népsport az óratekerés
Nem jelentéktelen kár, ha egy vevő néhány hetes használat után váltórángatást tapasztal, esetleg elakad a járművével. Csakhogy komoly közlekedésbiztonsági kockázata is van annak, ha a menet közben leálló motor miatt több funkció is felmondja a szolgálatot: ha nem működik a fékrásegítés vagy a kormányszervó, ami nem csak egy váratlan manővernél lehet végzetes. Sokan saját kárukon tapasztalták meg azt, hogy a vásárlás előtt ragaszkodni kell egy alapos szakértői átvizsgáláshoz, és az adatok alapján érdemes tájékozódni a jármű előéletéről. Mert nem csak a kilométerórákat tekerik vissza, gyakori a szervizkönyv-hamisítás is.
Minden típusú óra manipulálható. És persze a vevők is |
Persze nagy a csábítás, hiszen egy jó áron kínált, csillogó modell gyorsan meghódítja az újabb vagy (és) nagyobb autóra vágyó szívet, pedig nagyon is észnél kellene lenni. Ahogy észnél volt az a vásárlójelölt, aki felhívta a márkaszervizt, és információt kért a kiszemelt használt autóról. A hirdetés szerint a 163 ezer kilométeres futásteljesítményű és 9 éves modellt 1,2 millió forintért lehet megkapni. A vevő megpróbálta rábeszélni a kereskedőt, hogy az ő kockázatára és költségére szakszervizben vizsgáltathassa át az autót, ám erre az volt a válasz, hogy a megbízó, tehát a jármű tulajdonosa ehhez nem járul hozzá, mert félti a kocsit. Emberünk nem adta fel, és kiderítette a valós futásteljesítményt, majd elállt a vásárlástól. Az ügy itt nem ért véget, mert feljelentés lett belőle.
Hasonló esetekről tájékoztatta lapunkat Máté Márton, az Autós Nagykoalíció márkakereskedői tagozatának tagja, aki szerint szinte mindennaposak az ilyen történetek. Az egyik általuk szervizelt és pontosan regisztrált tízéves autót 417 230 kilométeres óraállással beszámították egy újba. A kocsit egy nemzetközi cég képviselője használta, sok külföldi úttal. A futásteljesítmény növekedésével az üzemeltetési költségekben egyre gyakoribbak lettek a komolyabb és nagyobb összegű javítások, ezért az autó lecserélése mellett döntöttek. A gépjárművet állapotának, futásteljesítményének megfelelő áron számították be a márkakereskedésben egy új járműbe, majd a tulajdonszerzést az okmányirodában regisztráltatták az aktuális óraállással együtt. Az autó elkelt, majd megjelent egy hirdetési portálon 163 ezer órás állással és a nyolc hónappal korábban értékesített árnál 62 százalékkal drágábban. Miután a szakember vevőként érdeklődött az autó alváz- és motorszáma iránt, a hirdetési portálról eltűnt az ajánlat. A szakszerviz vezetője feljelentést is tett a Btk. 348. paragrafusa alapján – gépjárműkilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítása – bűncselekmény egyértelmű megvalósítása miatt, amit a rendőrség megalapozottnak tartott. Jelenleg is tart a nyomozás.
A leendő tulajdonost nagy valószínűséggel jelentős vagyoni hátrány éri, mert nem várt javítási és fenntartási költségei lesznek, ami az autó értékéhez képest jelentős mértékű kiadást és kockázatot rejt. Amennyiben a bejegyzendő adásvételiben a KEKKH rendszerében rögzítettnél alacsonyabb óraállás szerepel, azzal egyértelműen bűncselekménynek minősülő közokirat-hamisítás, vagy kilométeróra-állás meghamisítása valósult meg. Az is kiderült, hogy a korábbi óraállásról csak tájékoztatják az átírást végző személyt, miközben rögzítik az újat. Amennyiben az okmányirodában a kereskedő meghatalmazással végzi az átírást, úgy az ügyfél nem is értesül a BM nyilvántartásban egyértelműen szereplő adathamisításról.
További kárt okoz a hamisítás egy márka hírnevének, és hátrányba hozza a legálisan működő iparági szereplőket. Hasonló ügyletekkel gyakran fordulnak szakszervizhez a használtautó-vásárlók, akik szakértői felméréskor szembesülnek azzal, hogy az immár általuk birtokolt kocsi futásteljesítménye a két-háromszorosa annak, amiről tájékoztatták őket, és az a „kis rángatás gyorsításkor” csak egy félmillió forintos alkatrész cseréjével oldható meg, vagyis máris megduplázódik a kocsira kifizetett összeg.