Bolt és Volt az arénában
Acura-jelvénnyel mutatták be a Honda NSX sportkocsit |
Idén is alaposan alávágott a klasszikus autóexpónak Las Vegas: a szórakoztatóelektronikára fókuszáló bemutató jó néhány sztárt elcsábított Detroittól. Úgy látszik, a történelmi múlt már nem elég: az amerikai autóipar fellegvárában 1907-ben rendezték az első szakkiállítást: a Detroit Auto Dealers Association (DADA) rendezvényén 17 kereskedő 33 autót mutatott be egy sörkertben. A Washington sugárúti Cobo Center arénája 1965-től ad otthont az évente megrendezésre kerülő nemzetközi autóshow-nak, melyet nyolcszázezren látogatnak. Az idein, az immár kilencvenhatodikon félszáz újdonságot mutattak be, mert továbbra is elismert autóipari központ Detroit és fontos piac Észak-Amerika, amit az is bizonyít, hogy a külföldi márkák (Audi, BMW, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes, Nissan, Toyota, VW) bővítik helyi kapacitásaikat. Hódításukat mutatja, hogy a tavaly eladott autók 63 százaléka már nem klasszikus amerikai jelvényt visel.
A show-n továbbra is a ménesgazdák domináltak. A GT modell premierje felidézte a dicső múltat, amikor a Ford többször megverte a Ferrarit a legendás 24 órás Le Mans versenyen, ahol a diadal egyben fricska volt az olasz főnöknek, aki elutasította az amerikai vételi ajánlatot. A Ford bosszúból megépítette a Ferrarit verő GT40-est, melyet most újraálmodtak Dearnbornban. Az első napon még ez látszott az ásznak, ám a Honda másnap rátett egy lapáttal: Acura-jelvénnyel mutatta be az NSX sportkocsi 2016-os változatát, mely legalább annyira gyönyörű, mint formatervezője, Michelle Christensen. A páros önmagában elvitte a show-t, és akkor még nem pillantottunk a tetszetős karosszéria alá, mely középre épített V6-os, kétturbós, benzinest és két villanymotort takar.
Chevrolet Bolt villanyautó |
Szolidabb hibriddel, a második generációs Volttal mutatkozott be a General Motors, mely egy töltéssel hosszabb utat és a hosszabb úton a hátsó üléseken is kényelmesebb utazást ígér. De ennél is csábítóbb volt Mary Barra elnök asszony bejelentése, mely szerint Bolt néven dob piacra a GM igazi mini-villanyautót, mely egy töltéssel több mint 300 kilométeres útra képes, és kevesebbe kerül, mint az i3-as BMW, ami 30 ezer dolláros árat jelent. Nem hagyta ezt szó nélkül a Tesla-király Elon Musk, aki ennél is olcsóbbat ígért: a Model 3-asról egyelőre még vázlatot sem mutattak, de ott volt Detroitban az SP85D sportkocsi, mely álló helyzetből 3,2 másodperc alatt gyorsul százra.
Van már vagy tíz éve, hogy először szerepelt kínai autó a detroiti Cobo centerben, ahol a Geely márkának akkor csak az előcsarnokban, a legendás bokszoló, Joe Louis szobránál jutott hely, de az ütős szomszéd árnyékában sem sikerült betörnie az amerikai piacra. Néhány évvel később kiállított a BYD és a Brillance is, de hiába. Idén egyetlen kínai próbálkozó volt: a GAC (Guangzhou Automotive Company) itt mutatta be GS4 Trumpichi sportterepjáróját, melyről áradozott Wu Song vezérigazgató, aki azt is bejelentette, hogy két éven belül elindul európai és amerikai hadjáratuk, miután már sikeresen hódítottak a világ legnagyobb piacán, Kínában.