Betiltott kópiák Magyarországon

Létkérdés Kínának külföldön is hódítani, mert hét év alatt 6,3 millióról 27,7 millióra nőtt az éves autógyártó-kapacitása, miközben tavaly ennél hatmillióval kevesebb kelt el hazai piacán, mely a világ legnagyobbja.
A kínai CEO modell árába mezőgazdasági termékeket is beszámított a kereskedő
A kínai CEO modell árába mezőgazdasági termékeket is beszámított a kereskedő
Boros Jenő

 A kivitel mennyisége továbbra is messze elmarad a várakozásoktól, pedig már rég nem utasaikat veszélyeztetik a kínai autók, inkább a versenytársaknak kell tartaniuk tőlük, hiszen a törésteszteken egyre jobban szerepelnek, sőt a Qoros a tavalyi év legjobb eredményével német és japán luxusmárkákat vert meg.

Az évi félmilliós kínai autóexport jelentős része idén is az orosz piacra került, ahol más márkákhoz hasonlóan jelentősen zuhantak az értékesítések. Az AEB adatai szerint a 2014-ben a tíz hónap alatt eladott ötvenezer kínai autó ötezerrel marad el az előző év azonos időszakától, ennek ellenére a tavalyi öt után további négy kínai márka is megjelent az orosz piacon. Az idén a Lifan (18 ezer darab) helyet cserélt a Geelyvel (14,5 ezer), majd a Great Wall (13 ezer) és a FAW (2,2 ezer) következik.

A Qoros modelljeit egy éve árusítják Szlovákiában és Németországban, a dél-koreai autókat is forgalmazó Auto-Bink már hat éve megállapodott a kínai BYD modelljeinek európai forgalmazásáról. Az ukrán Bogdan Motors is értékesíti a BYD és a Geely-modelljeit, 2013 decemberében száz bulgáriai gyártású Great Wall került az olasz piacra. Az első kínai autószállítmány 2008 tavaszán jelent meg Magyarországon: a Shuanghuan CEO modell forgalmazását a kecskeméti székhelyű Bács-Indicar kezdte meg.

A tizenkét kocsi nem közvetlenül Kínából, hanem az olasz Martin Motorstól érkezett. A hazai típusbizonyítvány kiadásánál a környezetvédelmi szempontok voltak mérvadók, a dizájn nem, pedig a CEO igencsak az X5-ös BMW-t idézte, igaz, annál jóval olcsóbban. A 2,4 literes, 135 lóerős, Mitsubishi benzinmotoros Shuanghuan CEO sportterepjáró 8,6 millió forintba került, a gázüzemelésre is alkalmas változatért háromszázezer forinttal többet kellett fizetni.

Az indiai márkát is forgalmazó Bács-Indicar cég még azzal is megpróbálkozott az ínséges időben, hogy mezőgazdasági terményt és feldolgozott húsárút is beszámított az autó árába, ám ez sem sokat lendített az eladásokon. Ahogy az sem, hogy formai plágium miatt az autót nem engedték bemutatni a bolognai szalonon, ezért egy parkolóban várta az érdeklődőket, aztán a BMW által indított per hatására megtiltották a modell németországi, majd EU-beli forgalmazását is.

Csepelek Tibetben, Audik Pekingben

A kínai piacon 1924-ben árusított magyar MÁG autókból csak néhány tucat kelt el. Az ötvenes években teherautó-tartóssági expedíció Csepeljei jártak Tibetben. 1999-ben szentgotthárdi Opel Vectrákból háromezret értékesítettek, de esztergomi Suzukikból is szállítottak a kínai piacra, ahol népszerűk a győri Audi Hungaria TT és A3-as Limousine modelljei.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.