A Dummy család nemzedékeit törték már össze

Nem kérdés: emberekkel tilos kísérletezni, töréstesztelni, arra való Dummy, Sierra Sam és SID. Így hívják az autógyártók biztonságtechnikai vizsgálatainál használt tesztbábukat.
Két bevetés között
Két bevetés között
Boros Jenő / Népszabadság

Az első tesztbábukat az amerikai hadsereg vetette be repülőgépek patronnal katapultáló pilótaüléseinek és a mentőmellények próbáin. Az autóiparban a General Motors és a Ford 1962 óta alkalmazott a törésteszteknél Hybrid jelzésű bábukat, melyeknek több nemzedékét különféle vizsgálatoknál ültették az autókba.

A gyártók többféleképpen tesztelik autóikat: van teljes és féloldalas frontális, oldalirányú ütközés, valamint borulás. A hetvenes években emberi holttestekkel is végeztek teszteket, de ezt tagadták az amerikai gyártók. Akkoriban még csak a bábuk fejét, mellkasát és medencecsontját érő hatásokat mérték húsz érzékelővel.

A franciaországi Lardy kutatási központban évente milliónyi számítógépes szimuláció mellett 500 valóságos törésteszttel vizsgálja autóinak biztonságát a Renault, a Fordnál az új Tourneo Connect több mint 100 valós és tízezer szimulációs törésteszten esett át. Az Audinál évente 400 autót törnek össze frontális és oldalütközéssel, ezeknél 130 különböző méretű bábut alkalmaznak.

Valóságos katedrális a Honda biztonságtechnikai részlege Motegiban: a 41 ezer négyzetméteres létesítmény nyolc tesztpályája sugárszerűen fut össze, így képesek minden irányból érkező járművek, személyautók, teherkocsik és motorkerékpárok ütköztetésére. A napi 4-5 töréstesztet 36 kamerával rögzítik, a föld alá épített vonószerkezettel egy kéttonnás járművet 160 km/órás tempóra lehet gyorsítani.

A nyolcvanas és kilencvenes években gyerekekkel bővült a Dummy család. A világszabvány tesztbábu hatvan testrészből és több száz alkatrészből áll, van gyerek, és különböző méretű, valamint testsúlyú nő, terhes anya, férfi, a legkönnyebb 7,7, a legnehezebb 101,2 kilogrammos. A legkorszerűbb változat a 350 ezer euróba kerülő és 130 mérési pontú WorldSID. Ez hasonlít biológiailag leginkább az emberre, már ami a testfelépítését jelenti. Akció előtt sminkelik a bábuk arcát, hogy a légzsákokon hagyott festéklenyomatok is segítsék a kiértékelést.

Minden törésteszt előtt újra kalibrálják érzékelőiket, a rugalmas anyagokból, gumikból és habokból gyártott testrészek ugyanis állíthatóak. Vagyis a soványság vagy a kövérség mértéke is kialakítható például, illetve még a bordákat is különböző szögekben lehet beállítani.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.