Az M1-esen és novemberben volt a legtöbb baleset

A gyakoribb ellenőrzés és a drágább üzemanyag is szerepet játszott abban, hogy éves szinten javult, az utolsó negyedévben viszont romlott a közlekedési balesetek statisztikája, áll a KSH közleményében.

A legtöbb baleset (69 %) lakott területen belül történt. Az autópályákon 2011-ben 14 százalékkal kevesebb baleset volt, mint egy évvel korábban, a legtöbb az M1-es autópályán történt, az M5-ös autópályán balesetet szenvedők több mint fele külföldi állampolgár volt.

A múlt év utolsó negyedévében ugyan többen haltak meg közúti balesetben a magyarországi utakon, mint a megelőző év hasonló időszakában, az egész évet tekintve azonban tavaly kevesebben vesztették életüket, illetve sérültek meg, mint egy évvel korábban; a halálos áldozatok csaknem fele vétlen áldozat volt – áll a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közleményében. 2011-ben valamennyi baleseti mutató kedvezőbben alakult, tavaly csaknem 21 ezren, mintegy ezerrel kevesebben szenvedtek közúti balesetet, mint az előző évben. A súlyosan sérültek száma több mint ötezer volt, míg a könnyű sérültek száma a 15 ezret is meghaladta.

2010-hez képest tavaly 14 százalékkal kevesebben haltak meg közúti balesetben, az év során összesen 638 ember, köztük 12 gyermek vesztette életét az utakon. A KSH közleménye szerint a halálos áldozatok 49 százaléka vétlen volt a balesetben.

Mint írták, az áldozatok száma csupán a negyedik negyedévben volt magasabb, mint 2010. negyedik negyedévében, a halálos kimenetelű balesetek száma ugyanis az előző év azonos időszakához képest 6 százalékkal nőtt. Ezzel együtt 2011. negyedik negyedévében 3 százalékkal kevesebb személysérüléses közúti közlekedési baleset történt a közutakon, mint az előző év azonos időszakában. Mind a súlyos sérüléssel járó balesetek, mind pedig az ittasan okozott balesetek száma jelentősen csökkent.

A statisztikák szerint a közúti halálozást tekintve az év során kiugróan kedvező hónap volt a szeptember, amikor feleannyian vesztették életüket, mint a 2010-es év azonos hónapjában. A tavalyi év fekete hónapja a november volt, amikor 27 százalékkal többen haltak meg az utakon, mint egy évvel korábban.

A KSH szerint a csökkenésben a fokozott közúti ellenőrzés mellett szerepet játszott, hogy a növekvő üzemanyagárak miatt egyre többen használták a tömegközlekedési eszközöket. Ezzel párhuzamosan a személygépkocsik száma a múlt év közepén nem érte el a 2010. év végi állományt, s ez a szám az év végére tovább mérséklődött. Tavaly a balesetek 60 százalékát személyautóval közlekedők, 11 százalékát kerékpárosok, 10 százalékát tehergépkocsi-vezetők, 5 százalékát segédmotoros kerékpárosok, 4 százalékát motorkerékpárosok okozták.

Régiós bontásban, a 2010-es adatokhoz viszonyítva, 2011-ben a Nyugat-Dunántúlon 3 százalékkal nőtt, a Dél-Dunántúlon csaknem azonos szinten maradt, a többi régióban viszont csökkent a balesetek száma. Az ittasan okozott balesetek száma a Dél-Dunántúlon 6 százalékkal nőtt, a többi régióban csökkent. A legnagyobb csökkenést Észak-Magyarországon regisztrálták, ahol 26 százalékkal kevesebb balesetet történt ittas vezetés miatt, mint egy évvel korábban.

Mint kiemelték: tavaly az előző évhez képest kevesebb, összességében a balesetek 10 százalékában játszott szerepet az alkohol. Tavaly a legtöbb esetben, mintegy 28 százalékban a sebesség nem megfelelő megválasztása miatt történt baleset, áll a KSH összeállításában.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.