Az Astra lett az Év autója
Igazán szoros verseny volt az idei, és szokás szerint színes volt a mezőny, de nem csak a modellek cserélődtek. Volt némi változás az alapszabályban: eltörölték a minimális gyártási darabszámot, ami korábban még ötezer autót jelentett, így már olyan ritkaságok is bekerülhetnének a döntőbe, mint a Bugatti és Porsche vagy a tüzelőanyag-cellás Toyota Mirai. De nem kerültek be, mert a sorompó felengedése után sem szabadult el a pokol, és a zsűritagok józan modelleket választottak az újdonságok közül.
A COTY harmincötös listáját már az év végén alaposan megrostálta a 22 ország 58 szakújságíróját tömörítő Év autója-zsűri, melynek titkos szavazása után hétre szűkült a döntős mezőny: Audi A4-es, BMW 7-es, Jaguar XE, Mazda MX-5-ös, Opel/Vauxhall Astra, Skoda Superb és Volvo XC90-es.
Az Astrával ötödször nyerte el az Év autója díjat az Opel Gyártó |
Annyira titkos
a szavazási rendszer, hogy a zsűritagok is csak a genfi gálán ismerték meg a végeredményt: a 2016-os Év autója a 309 pontot begyűjtő és szentgotthárdi motoros Opel Astra lett, mely tizenöt ponttal előzte meg a Volvo XC90-est. Ezzel nem szakított hagyományával a zsűri, és nem tett első helyre terepjárót, ahogy kétüléses sportkocsit sem: így lett harmadik a világ legnépszerűbb roadster legújabb változata, a Mazda MX5-ös. Szerepelt még a mezőnyben két luxuslimuzin és két szedán: a VW Passat „személyében" ilyen nyert tavaly.
A VW konszernnek idén két modellje került a döntőbe: az Audi A4-es ötödik, a Skoda Superb hatodik lett, mindkettőhöz szállít motorokat a győri gyár. A kiváló formai és könnyűszerkezetes megoldásokkal épített Jaguar XE éppen lecsúszott a dobogóról, a BMW 7-es pedig hetedik lett, ami azért nem rossz eredmény a 32 jelölt modell között.
Az európai Év autója díjat eddig ötször nyerte el az Opel: 1985-ben a Kadett E sorozatával, majd két évvel később az Omegával, 2009-ben az Insigniával, 2012-ben az Amperával, idén pedig az Astrával. Az Év autójáról döntő zsűri két magyar tagja eltérően ítélkezett. Gajdán Miklós, az Autó magazin vezető szerkesztője a szétosztható 25 pontból hetet adott az Opel Astrának, ötöt a Volvo XC90-esnek és négyet a Mazda MX5-ösnek. Csikós Zsolt, a Totalcar munkatársa nyolc ponttal díjazta a Mazdát, öttel az Astrát és néggyel a Volvót.
Hatodszor hirdettek győztest a genfi Palexpóban. A Car of the Year a legrégebbi járműipari díj: az autós Oscarként is emlegetett trófeát 1962-ben alapította a holland Auto Visie főszerkesztője, a 2002-ben elhunyt Fred van der Flugt.
Opel Astra 309 pont
Volvo XC90-es 294 pont
Mazda MX-5-ös 202 pont
Jaguar XE 163 pont
Audi A4-es 189 pont
Skoda Superb 147 pont
BMW 7-es 143 pont