Autóipari ötéves tervek
Nullára akarja csökkenteni 2020-ig a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát a Volvo és több mint negyedével a kisteherautók károsanyag-kibocsátását az Európai Parlament. A radikális törvény szerint öt éven belül 203 grammról 147 grammra kell mérsékelni a 3,5 tonna maximális össztömegű teherautók kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátását. Ennél látványosabb eseményeket is ígér az a bizonyos év, hiszen akkor indul az Apple autó sorozatgyártása. Nem rendkívüli, ha más területen is kamatoztatni akarja technológiáját és tőkéjét egy sikeres világcég, mely eddig is komoly szerepet kapott a járműiparban, ahol a kutatás és fejlesztés határozza meg a gyártók és a beszállítók közötti erőviszonyokat. A legrégebbi járműgyártók varrógéppel, kerékpárral kezdtek, a fiatalabbak között van textilipari beszállító: az Opel, a Peugeot, a Skoda, a Suzuki és a Toyota sem autómárkaként lett először ismert.
Fényes jövőt remélnek a régi és az új járműipari szereplők: a drónos Renault Wind... |
Nem is kell ennyire visszamenni az időben, mert a Swatch óráiról ismert Nicolas Hayek a múlt század végén próbálkozott autógyártással, de az általa megálmodott Smart már a Daimler, egészen pontosan a Mercedes bábáskodásával született. Az 1993-ban bemutatott kétüléses csak megjelenésének tizedik évében érte el az évi 140 ezres darabszámot, miközben ötmilliárd euró veszteséget jelentetett az akkori Daimler Chrysler-konszernnek. A városi kisautó nem hódította meg a világot, pedig profi műszaki, marketing- és értékesítési háttérrel indult, vagyis az álmodozás kevés és a bőséges tőkeforrás sem csodaszer.
Bármekkora dicshimnuszokat is zengenek Elon Musk csodakocsijáról, a Tesla marketing-forgatókönyve inkább hollywoodi, mint műszaki, mert olyan ringbe szállt be, ahol nincs kivel megmérkőznie, hiszen egyelőre elhanyagolható a felső kategóriás prémium villanyautók mezőnye, ahol már harmincezer darabbal is dominálni lehet. Az alacsony bázisról való ugrásszerű növekedés pedig népszerűvé teszi a sajtóban, na meg a tőzsdén. A jelentős villanyautó-eladók, az évi százezres Nissan Leaf és a Renault egy kategóriával lejjebb indulnak.
A bűvös 2020-as évhez köti első autójának piacra vezetését az Apple, és ekkorra ígéri európai és kínai gyárának beindítását a Tesla, mely meglepő húzással állt elő: Elon Musk vezérigazgató felszabadította a fejlesztésekkel kapcsolatos szabadalmakat, hogy így gyorsítsa a villanyautók elterjedését. A sebességváltásra nagyon is szükség van, mert a tavaly értékesített 85 millió személygépkocsi fél százalékát sem tették ki az elektromos hajtásúak.
...és hangvezérlésű Google robot villanyautó |
Miközben az Apple még csak rajzolgatja iCar jelű modelljét, és egy Dodge furgonnal próbálgatja robotpilótáját, a Google már hat éve bemutatta villamos hajtású autonóm autóját, mely közúton is közlekedhet, úgy, hogy elég neki a célállomás címét bediktálni. A műfaj aktív fejlesztői és beszállítói, a Bosch, a Continental, a Magnetti Marelli és a Valeo szakemberei szerint az önvezérelt autók tömeges elterjedése 2020-ra várható.
A Drive Me program keretében száz önvezérelt autó közlekedik rendszeresen Göteborgban és környékén, mert a Volvo szerint a biztonságos közlekedés fontos szereplői a robotok. Több országban már a jog sem lassítja a tempót, az USA néhány tagállama után Japánban és Nagy-Britanniában is engedélyezték a robotautók közúti közlekedését.