Autóipari ötéves tervek

Divatos négyjegyű szám lett a 2020, mely közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi program céldátuma, miközben több cég is abban az évben lép piacra gyártóként villamos hajtású robotautóval.

Nullára akarja csökkenteni 2020-ig a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát a Volvo és több mint negyedével a kisteherautók károsanyag-kibocsátását az Európai Parlament. A radikális törvény szerint öt éven belül 203 grammról 147 grammra kell mérsékelni a 3,5 tonna maximális össztömegű teherautók kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátását. Ennél látványosabb eseményeket is ígér az a bizonyos év, hiszen akkor indul az Apple autó sorozatgyártása. Nem rendkívüli, ha más területen is kamatoztatni akarja technológiáját és tőkéjét egy sikeres világcég, mely eddig is komoly szerepet kapott a járműiparban, ahol a kutatás és fejlesztés határozza meg a gyártók és a beszállítók közötti erőviszonyokat. A legrégebbi járműgyártók varrógéppel, kerékpárral kezdtek, a fiatalabbak között van textilipari beszállító: az Opel, a Peugeot, a Skoda, a Suzuki és a Toyota sem autómárkaként lett először ismert.

Fényes jövőt remélnek a régi és az új járműipari szereplők: a drónos Renault Wind...
Fényes jövőt remélnek a régi és az új járműipari szereplők: a drónos Renault Wind...

Nem is kell ennyire visszamenni az időben, mert a Swatch óráiról ismert Nicolas Hayek a múlt század végén próbálkozott autógyártással, de az általa megálmodott Smart már a Daimler, egészen pontosan a Mercedes bábáskodásával született. Az 1993-ban bemutatott kétüléses csak megjelenésének tizedik évében érte el az évi 140 ezres darabszámot, miközben ötmilliárd euró veszteséget jelentetett az akkori Daimler Chrysler-konszernnek. A városi kisautó nem hódította meg a világot, pedig profi műszaki, marketing- és értékesítési háttérrel indult, vagyis az álmodozás kevés és a bőséges tőkeforrás sem csodaszer.

Bármekkora dicshimnuszokat is zengenek Elon Musk csodakocsijáról, a Tesla marketing-forgatókönyve inkább hollywoodi, mint műszaki, mert olyan ringbe szállt be, ahol nincs kivel megmérkőznie, hiszen egyelőre elhanyagolható a felső kategóriás prémium villanyautók mezőnye, ahol már harmincezer darabbal is dominálni lehet. Az alacsony bázisról való ugrásszerű növekedés pedig népszerűvé teszi a sajtóban, na meg a tőzsdén. A jelentős villanyautó-eladók, az évi százezres Nissan Leaf és a Renault egy kategóriával lejjebb indulnak.

A bűvös 2020-as évhez köti első autójának piacra vezetését az Apple, és ekkorra ígéri európai és kínai gyárának beindítását a Tesla, mely meglepő húzással állt elő: Elon Musk vezérigazgató felszabadította a fejlesztésekkel kapcsolatos szabadalmakat, hogy így gyorsítsa a villanyautók elterjedését. A sebességváltásra nagyon is szükség van, mert a tavaly értékesített 85 millió személygépkocsi fél százalékát sem tették ki az elektromos hajtásúak.

 

...és hangvezérlésű Google robot villanyautó
...és hangvezérlésű Google robot villanyautó

Miközben az Apple még csak rajzolgatja iCar jelű modelljét, és egy Dodge furgonnal próbálgatja robotpilótáját, a Google már hat éve bemutatta villamos hajtású autonóm autóját, mely közúton is közlekedhet, úgy, hogy elég neki a célállomás címét bediktálni. A műfaj aktív fejlesztői és beszállítói, a Bosch, a Continental, a Magnetti Marelli és a Valeo szakemberei szerint az önvezérelt autók tömeges elterjedése 2020-ra várható.

A Drive Me program keretében száz önvezérelt autó közlekedik rendszeresen Göteborgban és környékén, mert a Volvo szerint a biztonságos közlekedés fontos szereplői a robotok. Több országban már a jog sem lassítja a tempót, az USA néhány tagállama után Japánban és Nagy-Britanniában is engedélyezték a robotautók közúti közlekedését.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.