Átszakítanák az európai falat

 Erős exportinvázióba kezdtek a kínai autógyártók, melyeket már a biztonsági teszteken sem tudnak lehúzni, pedig sokáig riogatták az európai vevőket azzal, hogy olcsók ugyan, de veszélyesek, mert ütközéskor nem nyújtanak megfelelő védelmet.

 

 

 

Bolgár nyelvű prospektusok és két Great Wall autó a kőbányai szalonban
Bolgár nyelvű prospektusok és két Great Wall autó a kőbányai szalonban
A szerző felvétele

Több balul sikerült kísérlet és korábbi kudarc ellenére is bízik a kínai autókban Vadas Tamás. Kell ehhez kitartás: három hasonló terve hiúsult már meg. Most azonban van oka az optimizmusra, állítja a China Motors elnök-vezérigazgatója, aki lapunknak elmondta: a jövő évtől forgalmazásra kerülő modellek nem csak árban lesznek versenyképesek az európai, japán és dél-koreai autókkal.

Bulgária, Macedónia és Románia után a Litex Motor partnere Magyarországon is forgalmazni kezdi a kínai Great Wall autóit. Azért is bízik a magyar importőr a nagy fal nevét viselő márkában, mert a cég bulgáriai gyárának vezetése és modellkínálata is sokat fejlődött. Lovecsben (Bahovica) már nem készülnek kisautók, mert veszteséges mérlegük miatt leállították a korábban csak bolgár piacra szánt, a Toyota Yarist, illetve az SX4-es Suzukit idéző C10-est és C20-ast.

Az ok egyértelműen a versenyképtelen ár, ezért helyettük a tavalyi év végétől C30-asok gördülnek le a szalagról, ez tulajdonképpen a 2006-ban bemutatott tizedik generációs Toyota Corolla, melyet 1,5 literes benzinmotorral négymillió forintnál olcsóbban kínálnak. Az európai piacon azonban a Steed pick-up tűnik igazán versenyképesnek, amely nagyjából 20 százalékkal lesz drágább a C30-nál. Vadas Tamás importőr ettől a modelltől remél nagyobb sikereket.

Vadas közel negyedszázada román Oltcit-modellekkel kezdett, majd Hyundai-, Jaguar- és Land Rover-kereskedést és szervizt nyitott, de megpróbálkozott kínai márkákkal is. Jól is indultak, majd befuccsoltak a tárgyalások a Chery, majd a Dongfeng céggel, mert ígéreteik ellenére csak éves csúszással tudtak volna szállítani az európai biztonsági előírásoknak megfelelő autókat, például DFSK márkájú kisteherautókat.

A haszongépjárművet egyébként már két éve forgalmazzák Svájcban, Németországban, az Egyesült Királyságban és a horvát piacon is. Az EU-ban kötelező elektronikus menetstabilizáló (ESP) hiánya miatt egyelőre függőben van azonban a Dongfeng-import. Eredményes tárgyalások után jövő év elejétől érkeznek tehát az első Great Wall-szállítmányok. A kínai márka mindkét Bulgáriában összeszerelt változatának divatos a karosszériája, és műszakilag is korszerűnek mondható.

A Steed kisteherautó Mitsubishitől származó kétliteres turbódízelmotorja 139 lóerő teljesítményű és 305 newtonméter forgatónyomatékú, az ötszemélyes, dupla kabinos pick-up terhelhetősége 1050 kg. A magas építés mellett növeli a terepjáró képességét a kapcsolható és felező áttételű 4×4-es összkerékhajtású rendszer. Készül 2,4 literes benzinmotorral és gázos kivitelben, de Vadas Tamás szerint erre kevés lenne az igény, mert elveszti árelőnyét a dízelhez képest.

Divatos a másik modell, a H6-os jelzésű szabadidő-autó is, mely elektronikus szabályozású összkerékhajtással és két turbós (1,5 literes benzines vagy 2 literes dízel) motorral készül. Jövő év elejére kiépül az országot lefedő tizenhat szalonból és szervizből álló Great Wall-hálózat. A kínai márka 3+2 éves és százezer kilométernyi garanciája mellett az is bizalomkeltő, hogy az importőrtől kapott tájékoztatás szerint mindkettő modell négycsillagos minősítést ért el az európaival azonos kínai törésteszteken.

Az első évben havi félszáz autó értékesítésével számol az importőr, aki tisztában van vele, hogy komoly előítéleteket kell leküzdeniük. Ugyanúgy, ahogy a hatvanas években a japánoknak, a nyolcvanas évektől pedig a dél-koreai autógyártóknak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.