Bemutatták a legmenőbb buszokat

A hazai buszgyártók a túlélésért küzdenek, a szakkiállítások szervezői pedig egymást fojtogatják: másodszor időzítik a hagyományos tököli buszfesztivál idejére a zsámbéki Busexpót, ezért a tizenharmadik repülőtéri bemutatót áttették októberre.   

 

Fényáteresztő csuklós MAN
Fényáteresztő csuklós MAN
Boros Jenő

A tavaszi Busexpón az újdonságok mellett a műfaj veteránjai és az ágazat beszállítói is megjelentek. A Driving Camp négyezer négyzetméternyi területén 37 kiállító cég, 22 tesztelhető autóbusz-újdonság és 9 gyönyörű veterán jármű várta a közönséget. A leghosszabb darab az Év Autóbusza címet elnyerő 18,7 méteres MAN Lion’s City GL CNG volt, amely alternatív üzemanyaggal (sűrített földgázzal) működik.

Ez csendesebb a dízeleknél, ráadásul a biogázzal vagy földgázzal üzemelőkkel szemben ez a csuklós busz közel CO2-semlegesen közlekedik. A gázüzemű járművek üzemeltetési költségei 15 százalékkal alacsonyabbak a dízeleknél. A MAN Lion’s öt dupla ajtaja akkor is gyors utasáramlást biztosít, ha tele van, ami 142 személyt jelent. Az utazás kellemes hangulatát növelik a tetőablakok, a változtatható erősségű LED-es fényforrások és az áttetsző csuklóharmonika.

A kezelőberendezések a smartphonon keresztül vásárolt elektronikus jegyeket is le tudják olvasni, és természetesen a fedélzeten ingyenes internet-hozzáférés van. Felvonultak a vetélytársak is: a Mercedes és leányvállalata, a Setra is több modellel szerepelt, csakúgy, mint az Iveco, valamint a Scania, a VDL és a VT is. Tesztelni lehetett a helyközi, távolsági autóbusz-szolgáltatók, különös tekintettel a Volán-régióknak jól hasznosítható Setra ComfortClass 500 leghosszabb, 15 méteres változatát és a Mercedes-Benz Tourismo RH M autóbuszt is.

 

Dupla csuklós Hunnoid midi
Dupla csuklós Hunnoid midi
Boros Jenő

A hazai gyártásúakat a mátyásföldi Evopro Modulo hibrid változata és a mosonmagyaróvári Credo képviselte. Zsámbékon debütált a nagyközönség előtt az első, magyar fejlesztésű Euro6-os autóbuszcsalád, a háromféle Credo tesztautóbuszba a legkorszerűbb és környezetkímélő hajtásláncokat építették. Bemutattak egy igazán érdekes magyar fejlesztésű konstrukciót is: a háromrészes – ikercsuklós – Hunnoid midibusz Iveco-alapokra épült, és a negyven személy szállítására alkalmas járműszerelvényt háromliteres turbódízelmotor hajtja. A legszűkebb utcákban is jól manőverezhető csuklós akár a meredek emelkedőn is felmegy, a kellemes utasterű és divatos kialakítású prototípus Százhalombattán készült.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.