Nem a kora, hanem az állapota fontos

A nyár csalhatatlan jele az akciós kerékpár a szupermarketekben, közvetlenül az akciós csemegeuborka mellett.

Reneszánszát éli a bicikli. Szinte mindenhol lehet venni, ennek oka a sportos életmód népszerűségében, a benzinárak emelkedésében és a közlekedési dugókban keresendő. Évről évre többen vesznek, annak ellenére, hogy nem fogyóeszköz- és a divat sem befolyásolja számottevően a piacot.

Az azonban ne tévesszen meg senkit, hogy kerékpárt bármelyik bevásárlóközpontban lehet kapni. Ott vegyük a parizert, a kenyeret, a tejet meg a mélyfagyasztott leveles tésztát, de kerékpárt semmiképpen. Az ott fogalmazott járművek ugyanis szépek, kívánatosak, minden darabjuk "csilli-villi", de mivel anyagelemzésre nincs módunk, spóroljunk úgy, hogy nem veszünk olcsó kerékpárt. Amelyik pedig jó minőségű, annak ott is megkérik az árát.

Megszállott bringások szerint - ha csak nem vagyunk anyagilag nagyon jól eleresztve - nem érdemes új kerékpárt venni. A bicikli ugyanis nem olyan, mint az autó. Inkább olyan, mint a motor és a robogó, vagyis nem a kora, hanem az állapota számít. Ezért érdemes szétnézni a használt kerékpárok között és szinte biztos, hogy mindenki megtalálja a neki leginkább megfelelőt.

Néhány éve a kerékpárszaküzletekbe és -műhelyekbe kellett rendszeresen bejárni, hogy ráleljünk egy-egy jó állapotú használt járműre. A kínálat akkoriban jóval szűkebb volt, mint manapság, amikor Nyugat-Magyarország néhány települése már jócskán elárasztotta a piacot jobbnál jobb használt biciklikkel. Igaz, ezek többnyire osztrák lomtalanításokból származnak, de abban legalább biztosak lehetünk, hogy a nálunk gondosabb, jobb utakon közlekedő sógorok nem vettek gagyit, és a drágább járműveikre is jobban vigyáztak. Manapság már a neten sem nehéz olyan használt kerékpárokat forgalmazó kereskedésekre bukkanni, amelyek "levetett" de nem leharcolt márkás és mint ilyen, megbízható kerékpárokat adnak, jó áron. Ráadásul - bár Ausztriában vannak hegyek - ott mégsem hatalmasodott el az MTB (mountain bike) -őrület, így éppen azokhoz a típusokhoz lehet hozzájutni, amelyek leginkább megfelelnek a hazai útviszonyoknak városban és városon kívül. A típusválaszték tehát elég gazdag, és éppen az olcsó forrás miatt a kerékpárok ár-érték aránya is a legkedvezőbb. Még a márkakínálat is bőséges, hiszen a ma legnépszerűbb, kifejezetten amatőr kerékpározáshoz használható, de túrázásra és városi közlekedésre is alkalmas trekkingek között a Peugeot, Scott, Puch vagy az egykor bicikligyártóként megjelenő, ma motorjairól híres KTM is szép számmal kapható. Országúti kerékpárok között olyan márkák képviseltetik magukat, mint a Basso, a Bianchi, a Giant de még egy-egy legendás Campagnolo is kifogható.

Ennek ellenére vannak, akik idegenkednek a használt holmiktól, ámbár a kerékpár azért mégsem mackónadrág, amibe kit tudja hányan verejtékeztek bele. Használt kerékpárral nehezebb melléfogni, mint egy használt autóval. Mindenekelőtt meg kell nézni a kerékpár lelkét, vagyis a vázát. Némi szemmértékkel megállapítható, hogy nem görbe, az illesztések stimmelnek és a hegesztéseken sincs repedés. Ha kicsit kopott a festés, az inkább a bizalmat növeli, mert látszik, hogy némi kozmetikázással nem akarták eltüntetni a hiányosságokat.

Bár az "export" kerékpárokat eladás előtt általában felújítják, érdemes még megnézni a felnit, a fogaskerekek kopottságát, valamint a fékeket. Laikus szemmel is árulkodóak lehetnek azok a horzsolások, amelyek nagyobb esésekre vagy rendellenes igénybevételre utalnak. A legjobban úgy lehet meggyőződni a bicikli állapotáról, ha kipróbáljuk. Ezt szinte minden kereskedő megengedi, ha pedig nem, akkor álljunk odébb. Ha a kipróbálás alatt a fékek jól fognak és a váltó is precízen működik, nagyon nem nyúlhatunk mellé, hiszen a kerékpár túl egyszerű szerkezet ahhoz, hogy átmeneti tuninggal tegyenek elfogadhatóvá egy roncsot. Ráadásul ezeken a bicikliken az alkatrészek is márkásak, amelyek élettartama hosszabb, mint a névteleneké. A használt kerékpárokon általánosak a Shimano-, Ritchey- és Deore-alkatrészek.

Természetesen használt kerékpár vásárlásakor is fontos szempont az ár. És ebben keresendő a használt biciklik legfőbb előnye. Az általában 4-6 éves gépeket az új árának negyedéért meg lehet venni, miközben állapotuk szinte alig romlott. Az interneten böngészve átlagosan 30-60 ezer forint között lehet olyan kerékpárokat találni, melyek új korukban ennek a többszörösét érték, de jelenlegi állapotukban is sokkal értékesebbek, mint a szupermarketekben hasonló árért kínált ismeretlen típusok, melyek valami mérnöki csúcsteljesítmény eredményeként éppen a garancia lejárata után mondják fel először a szolgálatot. A szervizben pedig az ilyen kerékpárok láttán teszik fel a kérdést: miért nem vett inkább kerékpárt?

Használt kerékpárok árai


MTB

Cyco Hydros 41-es aluváz 60 000 Ft
Steinbach-Bike 19"-os
alu-magnesium váz
50 000 Ft
Newton Tange 19"-os váz 26 000 Ft
KTM Ultra Race 48-as váz 65 000 Ft
Scott RockWood 17"-os Cr-Mo váz 22 000 Ft

Trekking

KTM 7S Classic aluvázas City-Bike 50 000 Ft
KTM Happy Cr-Mo vázas City-Bike 19 000 Ft
Scott Sonoma 50-es váz 55 000 Ft
Alpina GTX Classic 26"-os női váz 25 000 Ft
Focus Rider 48-as aluváz 45 000 Ft
     

Országúti

Competition Team

Super Columbus 39 000 Ft
Principia 60 000 Ft
Bianchi Caurus 55-ös váz 25 000 Ft
Sursee Columbus csöves
54-es váz
30 000 Ft
Manu Pedal Columbus 56-os váz 46 000 Ft
Puch Equipe Columbus 63-as váz 28 000 Ft

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.