Évi hárommilliárd dollár - ennyiből gazdálkodik tíz csapat az idei szezonban, ám az élmezőny és a sereghajtó között ötszörös a különbség.
A globális vonzerő titka
Aki belép a támogatók klubjába, nagyjából egymilliárd nézővel számolhat. Ennyi potenciális ügyfelet kevés sportágban lehet elérni, a jó csapatokért és jó matricahelyekért minden évben milliókat áldoznak a cégek. A Forma-1 a legjövedelmezőbb sportesemény: a tavalyi tizennyolc nagydíj átlagosan 217 millió dollár nyereséget hozott futamonként - ez derül ki a svájci Deloitte könyvvizsgáló cég felméréséből. A második helyen a profi amerikaifutball-liga (NFL) áll meccsenként 24 millióval, harmadik az angol labdarúgó Premier League, 8 millióval.
A 2007-es Forma-1-es világbajnokság 3,9 milliárd dolláros nyereséget termelt, ennél csak a 6,5 milliárddal listavezető amerikai NFL és az 5,1 milliárdos profi baseball-liga (MLB) ért el többet. A Forma-1 növekvő globális vonzerejének egyik titka, hogy stratégiai megfontolásokból a világ egyre több pontján rendeznek versenyeket: az idei tizennyolc futamból tíznek Európa, ötnek - köztük az első éjszakainak - Ázsia ad otthont.
A Deloitte Sport üzletág-igazgatója, Alan Switzer szerint "A 3,9 milliárd amerikai dollárt meghaladó globális árbevétel, illetve a 2007-es idény futamonkénti 350 milliót meghaladó nézőszáma már most is tekintélyes, és a további tervek, például az ázsiai terjeszkedés és esetleg helyi pilóták megjelenése további növekedést eredményezhet."
A többi népszerű sportággal összehasonlítva a Forma-1 3,9 milliárd dolláros bevétele sokkal kisebb mértékben származik a helyszínre látogató nézők vásárlásaiból. A jegybevételek és a nézők másodlagos vásárlásai jelenleg a teljes árbevétel 10 százalékát teszik ki, a fő forrás a tévéközvetítés és a támogatói kör, amely a pálya menti plakátokat és az autók festését kapja.
A sportág hőskorában még a nemzeti hovatartozás számított, amit az autó festésével fejeztek ki: a kéket a franciák, a pirosat az olaszok, a zöldet a britek, az ezüstöt a németek, a fehéret a japánok használták. A hatvanas évek elején még virágzó, ám fokozatosan szegényedő sportágat a külső szponzorok és a pénzügyi menedzserek mentették meg. A Forma-1-ben az első cigarettareklám 1968-ban jelent meg: az autóépítésben és az üzleti életben is zseniális Colin Chapman kocsijára először kicsi, aranyszínű Gold Leaf embléma került, aztán a világbajnok Emmerson Fittipaldi Lotus versenyautóját már az exkluzív cigarettásdoboz fekete-arany színére fényezték, 1972-ben a John Player Special Lotuson már egyetlen négyzetcentiméternyi zöld szín sem jelezte a nemzeti hovatartozást. A hetvenes években jelent meg a Saudia légitársaság és a Bin Laden építőipari csoport matricája a Williams Fordon.
2008-ban a Mercedes McLaren-csapat gazdálkodik a legtöbb pénzzel: a gyártók közül a Honda költi a legtöbbet - derült ki a német Horizont Sport elemzéséből. Ron Dennis 493 millió dollárt költhet, a második helyen a 420 millió dolláros Honda áll. A japán autógyár további tízmillió dollárt adott szinte feleslegesen a Super Aguri csapatnak, mely a Török Nagydíjon már nem is állt rajthoz. A fő szponzoroknál 1,3 milliárd dollár autógyáraktól, 750 millió dollár telekommunikációs, cigis, italos, számítás- és híradástechnikai cégektől, biztosítóktól, valamint olajtársaságoktól származik. A támogatók között a Honda vezet 430 millió dollárral, majd a 260 milliós Toyota és a 240 milliós Mercedes-Benz következik, kétmillióval marad el az autógyártótól a Red Bull, 220 milliós a BMW, kétszázmilliós a Philip Morris.
A Forma-1 fő szponzorai 2008-ban
Forrás: Horizont Sport
Cég | Összeg (USA-dollár) |
Honda | 430 millió |
Toyota | 260 millió |
Mercedes-Benz | 240 millió |
Red Bull | 238 millió |
BMW | 220 millió |
Philip Morris | 200 millió |
Renault | 130 millió |
Vodafone | 75,5 millió |
ING | 54 millió |
Petronas | 42 millió |
Intel | 40 millió |
Shell | 36 millió |
Panasonic | 36 millió |