A globális vonzerő titka

Évi hárommilliárd dollár - ennyiből gazdálkodik tíz csapat az idei szezonban, ám az élmezőny és a sereghajtó között ötszörös a különbség.

Aki belép a támogatók klubjába, nagyjából egymilliárd nézővel számolhat. Ennyi potenciális ügyfelet kevés sportágban lehet elérni, a jó csapatokért és jó matricahelyekért minden évben milliókat áldoznak a cégek. A Forma-1 a legjövedelmezőbb sportesemény: a tavalyi tizennyolc nagydíj átlagosan 217 millió dollár nyereséget hozott futamonként - ez derül ki a svájci Deloitte könyvvizsgáló cég felméréséből. A második helyen a profi amerikaifutball-liga (NFL) áll meccsenként 24 millióval, harmadik az angol labdarúgó Premier League, 8 millióval.

A 2007-es Forma-1-es világbajnokság 3,9 milliárd dolláros nyereséget termelt, ennél csak a 6,5 milliárddal listavezető amerikai NFL és az 5,1 milliárdos profi baseball-liga (MLB) ért el többet. A Forma-1 növekvő globális vonzerejének egyik titka, hogy stratégiai megfontolásokból a világ egyre több pontján rendeznek versenyeket: az idei tizennyolc futamból tíznek Európa, ötnek - köztük az első éjszakainak - Ázsia ad otthont.

A Deloitte Sport üzletág-igazgatója, Alan Switzer szerint "A 3,9 milliárd amerikai dollárt meghaladó globális árbevétel, illetve a 2007-es idény futamonkénti 350 milliót meghaladó nézőszáma már most is tekintélyes, és a további tervek, például az ázsiai terjeszkedés és esetleg helyi pilóták megjelenése további növekedést eredményezhet."

A többi népszerű sportággal összehasonlítva a Forma-1 3,9 milliárd dolláros bevétele sokkal kisebb mértékben származik a helyszínre látogató nézők vásárlásaiból. A jegybevételek és a nézők másodlagos vásárlásai jelenleg a teljes árbevétel 10 százalékát teszik ki, a fő forrás a tévéközvetítés és a támogatói kör, amely a pálya menti plakátokat és az autók festését kapja.

A sportág hőskorában még a nemzeti hovatartozás számított, amit az autó festésével fejeztek ki: a kéket a franciák, a pirosat az olaszok, a zöldet a britek, az ezüstöt a németek, a fehéret a japánok használták. A hatvanas évek elején még virágzó, ám fokozatosan szegényedő sportágat a külső szponzorok és a pénzügyi menedzserek mentették meg. A Forma-1-ben az első cigarettareklám 1968-ban jelent meg: az autóépítésben és az üzleti életben is zseniális Colin Chapman kocsijára először kicsi, aranyszínű Gold Leaf embléma került, aztán a világbajnok Emmerson Fittipaldi Lotus versenyautóját már az exkluzív cigarettásdoboz fekete-arany színére fényezték, 1972-ben a John Player Special Lotuson már egyetlen négyzetcentiméternyi zöld szín sem jelezte a nemzeti hovatartozást. A hetvenes években jelent meg a Saudia légitársaság és a Bin Laden építőipari csoport matricája a Williams Fordon.

2008-ban a Mercedes McLaren-csapat gazdálkodik a legtöbb pénzzel: a gyártók közül a Honda költi a legtöbbet - derült ki a német Horizont Sport elemzéséből. Ron Dennis 493 millió dollárt költhet, a második helyen a 420 millió dolláros Honda áll. A japán autógyár további tízmillió dollárt adott szinte feleslegesen a Super Aguri csapatnak, mely a Török Nagydíjon már nem is állt rajthoz. A fő szponzoroknál 1,3 milliárd dollár autógyáraktól, 750 millió dollár telekommunikációs, cigis, italos, számítás- és híradástechnikai cégektől, biztosítóktól, valamint olajtársaságoktól származik. A támogatók között a Honda vezet 430 millió dollárral, majd a 260 milliós Toyota és a 240 milliós Mercedes-Benz következik, kétmillióval marad el az autógyártótól a Red Bull, 220 milliós a BMW, kétszázmilliós a Philip Morris. (B. J.)

A Forma-1 fő szponzorai 2008-ban

Forrás: Horizont Sport

Cég Összeg (USA-dollár)
Honda 430 millió
Toyota 260 millió
Mercedes-Benz 240 millió
Red Bull 238 millió
BMW 220 millió
Philip Morris 200 millió
Renault 130 millió
Vodafone 75,5 millió
ING 54 millió
Petronas 42 millió
Intel 40 millió
Shell 36 millió
Panasonic 36 millió

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.