Szigorúan őrzött üzleti titkok és hosszú távú befektetések, melyek közvetlen piaci haszna kiszámíthatatlan, de biztos megéri, mert a focipályák mellett tolonganak a szponzorok.
Autómárkás ingben, gatyában
A németországi foci-világbajnokság után az osztrák-svájci Eb-nek is fő támogatója a Hyundai-Kia, mely Dél-Korea és az Egyesült Államok után Európában is több vevőt szeretne meghódítani, ami a kontinens nyugati felén különösen nehéz, mert a telített piacokon évek óta stagnálnak az eladások. A dél-koreai konszern immár második gyárát építi Kelet-Európában, de jó beruházásnak tartja a sportok támogatását is, különösen a fociét, melynek népszerűségét jelzi, hogy a 2006-os foci-vb-t pénz mellett ezer autóból álló flottával ajándékozta meg.
Volt kockázata, mert a FIFA vezetőinek felmatricázott és a frankfurti Steigenburger Hotel előtt parkoló Hyundai Sonatájának ablakát betörték, abban a reményben, hogy jegyet találnak benne. Biztonsági intézkedésként aztán újabb matricák kerültek az autókra, melyre jelvény helyett a következő szöveget nyomtatták: No
tickets Inside! Szóval a jegy nagy érték, olykor ezer, ötezer eurónál is többet fizettek egy döntősért, ez azonban csak morzsa ahhoz az összeghez képest, amit az autógyárak egy nemzetközi sportrendezvényre költenek.
A szponzorszerződések szigorú üzleti titkot képeznek, ezért nehéz pontos képet alkotni a pénzekről, annyi biztos, hogy több száz milliós népszerűségű focira százmilliókat költenek az autógyártók is. A népszerű sportesemények vonzzák a hirdetőket, ám a teljes összegre ritkán vállalkozik egyetlen támogató, hiszen egy olimpia, foci-vb vagy -Eb megszervezéséhez még a rendező szövetségnek is százmillió eurónyi összeget kell összehoznia. Ehhez több támogató kell, és nem csak a pénznek örülnek, hiszen a bonyolításhoz a kommunikációs és számítástechnikai feladatok mellett a helyszínek közötti szállítást is meg kell oldani, amihez buszok, személykocsik és teherautók is kellenek. Nem véletlen, hogy a támogatók között egyre több az autógyár.
Az Ausztria-Svájc UEFA EURO2008TM labdarúgó-bajnokság csapatainak, rendezőinek és VIP-vendégeinek szállítására 265 autót, 463 buszüzemnapot biztosít a Hyundai Motor Europe. Ehhez K. H. Ahn elnök szimbolikus, nagyméretű autókulcsot adott át az UEFA gazdasági igazgatójának, Philippe Margraffnak és az EURO2008� rendezvény igazgatójának, Martin Kallennek.
"A futball univerzális nyelv és összetartó erő, ami nemzetiségtől, fajtól és vallástól függetlenül mindenkire hatással van. Ez egybevág a Hyundai értékeivel és céljaival," mondta Ahn elnök, aki megerősítette, hogy a 2002-es Korea-Japán, majd a 2006-os németországi világbajnokság és az UEFA idei rendezvényei után a 2010-es és 2014-es vb-re is szponzori szerződést kötött a FIFA-val a Hyundai Motor. Hasonló méretű autóflottával szállt be az Európa-bajnokságba a Kia, amelyik a fiatalos és dinamikus márkaarculatot akarja erősíteni.
A bajnokság zászlóshajójaként szolgáló luxus Hyundai Grandeur szedánból 39 állt szolgálatba, de lesz a flottában Sonata, Santa Fe, Tucson, i30CW személyautó, és Kia Opirus, cce'd, Sorento, Carens, valamint Carnival. A dél-koreai konszern biztosítja a válogatottaknak a sofőröket és buszokat, melyeket a sportolók nemzeti színeivel, szurkolótáboruk biztató szlogenjeivel és persze a támogatók logóival dekoráltak.
A tankoláshoz használt hitelkártyák mellett a Visa
130 millió eurót fizetett a FIFA-alapba, hogy 2010-ben és 2014-ben is a kártyatársaság logója szerepeljen a világbajnokság stadionjaiban és reklámjaiban.