Nem tetszik az EU-nak Sarkozy benzináfa-csökkentési terve

Nicolas Sarkozy francia elnök felvetette, hogy a magas olajárat az üzemanyag áfájának csökkentésével lehetne ellensúlyozni. Brüsszel egyelőre elutasította a felvetést. Mindeközben Nagy-Britanniában beváltották fenyegetésüket teherautó- és kamionvezetői, akik kedden százával árasztották el Londont. A látványos demonstrációval a benzin és a dízelolaj árának mérséklését igyekeztek kiharcolni.

Az Európai Bizottság két szóvivője is bírálta kedden Nicolas Sarkozy francia elnök azon tervét, miszerint a magas olajárat a benzin áfájának csökkentésével lehetne ellensúlyozni. Brüsszel szerint ez "igen rossz üzenet" lenne a termelő országoknak, amelyek ugyanis áremeléssel reagálhatnának. Egyébként is - tette hozzá Maria Asszimakopulu, Kovács László adóügyi EU-biztos szóvivője -, az üzemanyag adótartalmának legnagyobb része nem forgalmi, hanem jövedéki adó, az áfairányelv megváltoztatásához pedig az összes EU-tagország beleegyezése szükséges. 

Beváltották fenyegetésüket a szigetország teherautó- és kamionvezetői, akik kedden százával árasztották el Londont. A látványos demonstrációval a benzin és a dízelolaj árának mérséklését igyekeztek kiharcolni, de legalább azt próbálták elérni, hogy a kormány ne vezesse be az üzemanyagra kivetett, és az eddigi tervek szerint októberben bevezetendő újabb kétpennys járulékemelést, illetve visszaigényelhessék az üzemanyagra kivetett illeték egy részét.

A fuvarozók sanyarú sorsát jelzi, hogy a benzin és dízelolaj literenkénti ára ma már 1,14, illetve 1,26 font körül mozog, így most hetente 450 fonttal (138 ezer forint) többet fizetnek a benzinkutaknál, mint akár csak az év elején. Az üzemanyag drágulása máris érezteti hatását a fogyasztói, különösen az élelmiszerárak idei komoly emelkedésében.

A rendőrség szigorú ellenőrzése alatt lezajlott tiltakozásra északi irányból érkezett, hangosan dudáló és plakátokkal felszerelt kamionok az amúgy is zsúfolt A40-es autóút hosszú lezárt szakaszán parkolhattak le, majd vezetőik buszokkal jutottak be a belvárosba, ahol a Marble Archnál tartottak nagygyűlést. Ezt követően a különböző országrészekből felkerekedett tüntetők képviselői a Downing Street 10.-hez vonultak, ahol Gordon Brown kormányfőnek címzett petíciót nyújtottak be. Ha ez eredménytelen marad, két héten belül újabb akcióra kerül sor. Hasonló léptékű megmozdulás utoljára 2000 szeptemberében volt, amikor országos üzemanyaghiány alakult ki, miután tüntető kamionosok számos olajfinomítót blokád alá helyeztek. A fuvarosok haragját csak fokozza az a tény, hogy az elmúlt évben 1,7 millió külföldi rendszámú teherautó érkezett Nagy-Britanniába, melyek vezetői a szigetországban vállalnak munkát, és még a határállomások előtt viszonylag olcsó üzemanyaggal tudják teletölteni tartályukat.

Takarékossági tanácsok a benzinforgalmazóktól

A nyolcvanas évekbeli "Forgó-morgóra" emlékeztető kifejezetten az autózóknak szóló üzemanyag-takarékossági kampányt indítottak tegnap az uniós forgalmazók szövetségei. A hazánkat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tegnapi tájékoztatóján elmondták: évi több tízezer forintos megtakarítás is elérhető a gépjármű rendszeres szervizelésével, az olajszint ellenőrzésével, a kerekek nyomásának ellenőrzésével. A tanácsok között szerepelt az is, hogy a felesleges tárgyakat érdemes az autóból kivenni, nagy sebességnél felhúzni az ablakokat, levenni az üres tetőcsomagtartót. De feleslegesen nem érdemes járatni a légkondicionálót sem. A motort indulás előtt és megállás után nem érdemes járatni. Hasznos az egyenletes vezetés, érdemes időben váltani, a többiekkel tartani az ütemet, és tanácsos egyszerre többen utazni az autóban. A kampány középpontjában az autózás áll, így azt külön nem tanácsolják, hogy lehetőleg utazzunk tömegközlekedéssel, illetve minden lehetséges ügyet érdemes otthonról intézni - válaszolta kérdésünkre Tóth József, a MÁSZ elnöke. (M. I.)

A tiltakozók sora az A40-es autóúton
A tiltakozók sora az A40-es autóúton
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.