Újat, újszerűt vagy használtat, és honnan?

Ahogy a lónál, úgy az autónál is fontos, hogy milyen gazdája volt, de használt kocsit venni, még ismerőstől is kockázatos vállalkozás.

A legjobb autó, az új autó, de ha nem telik rá, marad a használt, a hároméveseket akár harminc százalékkal olcsóbban is meg lehet venni, ráadásul ezekre is van részletfizetési lehetőség. Az újak értékvesztése már az első 6-8 hónapban 25-30 százalék lehet. A használtautó-piacokon minden járműtípus és motorfajta megtalálható: kombik, kabriók és terepjárók, akár benzines vagy dízelmotorral, sőt már hibrid hajtással is. A használtautós honlapokon százezernél több autóból lehet válogatni, ám a kínálat ennél is gazdagabb, Magyarországon tavaly félmilliónál több cserélt gazdát.

Használt kocsit venni kockázatos vállalkozás. Meghatározó a jármű előélete, tulajdonosa, ezért legjobb ismerős kocsit venni, ám az sem mindig tökéletes üzlet. Egyébként is szűk ez a kör, ritkán adódik megfelelő ajánlat, megfelelő időben, ezért maradnak a piacok és telepek.

Igazi garanciát jelent márkakereskedőnél vásárolni, hiszen a műszakilag és jogilag is átvizsgált kocsik nem okozhatnak meglepetést, vagy ha igen, van lehetőség a reklamációra, a szavatosság érvényesítésére, ami pedig a murvás, kerítéses, bódés telepek esetében már egyáltalán nem biztos, merthogy gyakran megszűnnek, vagy tulajdonost cserélnek.

A megbízhatóságért persze fizetni kell, hiszen az átlagáraknál tíz-tizenöt százalékkal többe kerülnek a márkakereskedőknél kínált modellek, ám a kockázat miatt megéri a felár. A nem tinédzser korú, különösen négy-öt éves autók esetében segíti a tájékozódást a szervizkönyv, amiből követhető a karbantartások menete, igaz, minősége már kevésbé. Az újakhoz hasonlóan a használtaknál is fontos szempont a forma és a szín, ám a legfontosabb következtetéseket a tulajdonosból lehet levonni.

Az egymillió forint alatti kategóriában lejjebb kell adni az igényeket, hiszen ezek öregebbek, hiányoznak a szervizkönyvek és számlák, itt aztán tényleg csak az autó alapos és szakszerű műszaki átvizsgálásával lehet véleményt alkotni.

Használtat is lehet részletre venni. Kedvezőbb rövidebb, 3-5 éves futamidőre vásárolni, és ajánlatos cascót kötni. A nyolcévesnél hosszabb futamidő alacsonyabb havi törlesztést jelent, ám vevőnek, autókereskedőnek és banknak is nagyobb a kockázat. A használt kocsik esetében néhány százalékkal magasabbak a teljes hiteldíjmutatók, és az újakhoz hasonlóan a használtaknál is lehet akár tízéves futamidőt választani, ám ez veszélyes, mert lopásnál, elemi kárnál vagy fizetésképtelenségnél a kényszereladás sem segít kimászni az adósság csapdájából, hiszen nagyobb a tartozás, mint az autó értéke, vagyis már rég nincs kocsija az ügyfélnek, miközben még évekig törlesztenie kell, hogy lezárhassa a hitelszerződést.

A bankok általában szívesebben hiteleznek bejáratott közvetítőikkel, ám egyénileg sem reménytelen az ügyintézés, persze ha nem szerepel a vevő vagy az eladó az adóslistán.

Hitelfelvételhez igazolni kell a személyazonosságot, legalább egyéves munkaviszonyt, bankszámlakivonatot, és a hitel nagyságától függően kezest is kérhetnek az ügylethez.

Fűről inkább ne!

Megéri a fáradságot a környezettanulmány, hogy hol és hogyan parkolt a kiszemelt kocsi, hiszen ha nem megfelelő körülmények között, például füvön tárolták, a hibátlan fényezés is sok kellemetlen meglepetést takarhat: a földből párolgó nedvesség dunsztoló hatása a legjobban felületkezelt kocsikban is kívülről nem látható korróziót okozhat.

Mire figyeljünk?

A műszaki vizsga időpontján túl ellenőrizzük az autó hatósági jelzéseit, motor-, valamint alvázszámát, egyeztessük a forgalmi engedélyben és törzskönyvben szereplő adatokkal. Szakszervizben ellenőriztessük a kormánymű, a féltengelyek, féktárcsák, betétek és a lengéscsillapítók állapotát! Súlyos kiadási tételt jelent, ha nem az előírásoknak megfelelően cseréltek olajat és vezérműszíjat a motorban. Lényeges a lambdaszonda és a katalizátor állapota, ez csak üzemmeleg motornál és műszerrel, szakműhelyben ellenőrizhető, csakúgy, mint a kompressziós értékek. Árulkodók lehetnek az olajfoltok a motornál és a sebességváltónál. Karambolra, karosszériajavításra utalhat a vastagabb és eltérő árnyalatú festékréteg, mely műszerrel ellenőrizhető. Az eredeti gyári fényezés vastagsága kb. 120 mikron, a magyarországi szabályozás értelmében a gyári technológiával javított és 300 mikronos rétegvastagságút még újnak kell tekinteni, egy karosszériaelemet öt ponton kell mérni, és átlagot kell számolni. Egy autón tizenkét elem van.

Sokat számít az előélet és a korábbi tulajdonos: ki, hogyan, mennyit és mire használta a felkínált vagy kiszemelt kocsit...
Sokat számít az előélet és a korábbi tulajdonos: ki, hogyan, mennyit és mire használta a felkínált vagy kiszemelt kocsit...
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.