Ahogy a lónál, úgy az autónál is fontos, hogy milyen gazdája volt, de használt kocsit venni, még ismerőstől is kockázatos vállalkozás.
Újat, újszerűt vagy használtat, és honnan?
A legjobb autó, az új autó, de ha nem telik rá, marad a használt, a hároméveseket akár harminc százalékkal olcsóbban is meg lehet venni, ráadásul ezekre is van részletfizetési lehetőség. Az újak értékvesztése már az első 6-8 hónapban 25-30 százalék lehet. A használtautó-piacokon minden járműtípus és motorfajta megtalálható: kombik, kabriók és terepjárók, akár benzines vagy dízelmotorral, sőt már hibrid hajtással is. A használtautós honlapokon százezernél több autóból lehet válogatni, ám a kínálat ennél is gazdagabb, Magyarországon tavaly félmilliónál több cserélt gazdát.
Használt kocsit venni kockázatos vállalkozás. Meghatározó a jármű előélete, tulajdonosa, ezért legjobb ismerős kocsit venni, ám az sem mindig tökéletes üzlet. Egyébként is szűk ez a kör, ritkán adódik megfelelő ajánlat, megfelelő időben, ezért maradnak a piacok és telepek.
Igazi garanciát jelent márkakereskedőnél vásárolni, hiszen a műszakilag és jogilag is átvizsgált kocsik nem okozhatnak meglepetést, vagy ha igen, van lehetőség a reklamációra, a szavatosság érvényesítésére, ami pedig a murvás, kerítéses, bódés telepek esetében már egyáltalán nem biztos, merthogy gyakran megszűnnek, vagy tulajdonost cserélnek.
A megbízhatóságért persze fizetni kell, hiszen az átlagáraknál tíz-tizenöt százalékkal többe kerülnek a márkakereskedőknél kínált modellek, ám a kockázat miatt megéri a felár. A nem tinédzser korú, különösen négy-öt éves autók esetében segíti a tájékozódást a szervizkönyv, amiből követhető a karbantartások menete, igaz, minősége már kevésbé. Az újakhoz hasonlóan a használtaknál is fontos szempont a forma és a szín, ám a legfontosabb következtetéseket a tulajdonosból lehet levonni.
Az egymillió forint alatti kategóriában lejjebb kell adni az igényeket, hiszen ezek öregebbek, hiányoznak a szervizkönyvek és számlák, itt aztán tényleg csak az autó alapos és szakszerű műszaki átvizsgálásával lehet véleményt alkotni.
Használtat is lehet részletre venni. Kedvezőbb rövidebb, 3-5 éves futamidőre vásárolni, és ajánlatos cascót kötni. A nyolcévesnél hosszabb futamidő alacsonyabb havi törlesztést jelent, ám vevőnek, autókereskedőnek és banknak is nagyobb a kockázat. A használt kocsik esetében néhány százalékkal magasabbak a teljes hiteldíjmutatók, és az újakhoz hasonlóan a használtaknál is lehet akár tízéves futamidőt választani, ám ez veszélyes, mert lopásnál, elemi kárnál vagy fizetésképtelenségnél a kényszereladás sem segít kimászni az adósság csapdájából, hiszen nagyobb a tartozás, mint az autó értéke, vagyis már rég nincs kocsija az ügyfélnek, miközben még évekig törlesztenie kell, hogy lezárhassa a hitelszerződést.
A bankok általában szívesebben hiteleznek bejáratott közvetítőikkel, ám egyénileg sem reménytelen az ügyintézés, persze ha nem szerepel a vevő vagy az eladó az adóslistán.
Hitelfelvételhez igazolni kell a személyazonosságot, legalább egyéves munkaviszonyt, bankszámlakivonatot, és a hitel nagyságától függően kezest is kérhetnek az ügylethez.
Fűről inkább ne!
Megéri a fáradságot a környezettanulmány, hogy hol és hogyan parkolt a kiszemelt kocsi, hiszen ha nem megfelelő körülmények között, például füvön tárolták, a hibátlan fényezés is sok kellemetlen meglepetést takarhat: a földből párolgó nedvesség dunsztoló hatása a legjobban felületkezelt kocsikban is kívülről nem látható korróziót okozhat.
Mire figyeljünk?
A műszaki vizsga időpontján túl ellenőrizzük az autó hatósági jelzéseit, motor-, valamint alvázszámát, egyeztessük a forgalmi engedélyben és törzskönyvben szereplő adatokkal. Szakszervizben ellenőriztessük a kormánymű, a féltengelyek, féktárcsák, betétek és a lengéscsillapítók állapotát! Súlyos kiadási tételt jelent, ha nem az előírásoknak megfelelően cseréltek olajat és vezérműszíjat a motorban. Lényeges a lambdaszonda és a katalizátor állapota, ez csak üzemmeleg motornál és műszerrel, szakműhelyben ellenőrizhető, csakúgy, mint a kompressziós értékek. Árulkodók lehetnek az olajfoltok a motornál és a sebességváltónál. Karambolra, karosszériajavításra utalhat a vastagabb és eltérő árnyalatú festékréteg, mely műszerrel ellenőrizhető. Az eredeti gyári fényezés vastagsága kb. 120 mikron, a magyarországi szabályozás értelmében a gyári technológiával javított és 300 mikronos rétegvastagságút még újnak kell tekinteni, egy karosszériaelemet öt ponton kell mérni, és átlagot kell számolni. Egy autón tizenkét elem van.