Márkahűség két keréken

Lehet kapni egymillió forintért vadonatúj BMW-t, de árulnak négyéves gyerekeknek ideális Peugeot-t és terepre való Ferrarit is. Igaz, ezek a modellek nem négy-, hanem csak kétkerekűek.

Ma már szinte egyetlen autókereskedésben sem lepődnek meg az értékesítők azon, ha a vevő nem kocsit, hanem kerékpárt vásárolna. Egyre több autógyár kínál ugyanis saját márkajelzéssel ellátott biciklit. Elsősorban a reklám és a márkahűség erősítése érdekében szállnak be a gyártók a kerékpárüzletbe, ám akad példa arra is, hogy a hagyományok kötelezik erre a céget. A Peugeot például több mint százhúsz éve gyárt már kétkerekűeket. Armand Peugeot cége 1882-ben mutatta be ugyanis első bringáját, az "elsőkerék-meghajtású", Grand-Bi elnevezésű járgányt. Ennek még különböző méretűek voltak a kerekei: az első átmérője majd másfél méter volt, a hátsóé viszont alig negyven centiméter. Az azóta eltelt több mint száz év során az autógyártásra összpontosított a Peugeot, ám mindeközben a kerékpárkészítésről sem feledkezett meg. Olyannyira nem, hogy bringái évtizedek óta állandó résztvevői a Tour de France-nak. Persze nem csak a versenyzők hajthatnak kétkerekű Peugeot-t: a cég jelenleg nyolcféle biciklit kínál felnőtteknek, a gyerekek pedig négy modell közül választhatnak. A legdrágább "utcai" Peugeot bringa több mint 300 ezer forintba kerül, s aprólékos kidolgozottságára utal, hogy 1500 alkatrészből áll.

A Peugeot-hoz képest újoncnak számít a többi autógyártó a kerékpáriparban. A BMW például "csak" 1946 óta árul bicikliket, ráadásul saját fejlesztésű és gyártású széria csupán 1992-től szerepel a bajor gyár kínálatában. Jelenleg felnőtteknek négy-, gyerekeknek kétféle kerékpárt készít a BMW. A gyár legújabb, 2008-as terepbringájának felnijei és váza is ultrakönnyű anyagból készül, így a - Shimano XTR-váltóval, Shimano PD-M 540-es pedálokkal, valamint teljesen hidraulikus tárcsafékkel ellátott - bicikli menetkész tömege mindössze 11,4 kilogramm. A legújabb BMW és Porsche terepkerékpárok presztízse és korszerűsége az áron is tetten érhető: egymillió forintot kell értük fizetni. A kerékpárüzletbe "belekóstolt" már az Audi, a Volvo és a Renault. A Ferrari bringáit a Colnago nevű patinás olasz cég készíti. A márka rajongói akár az egész családnak vehetnek Ferrari biciklit: a legkisebbek számára kifejlesztett modellhez "alapáron" járnak a segédkerekek és a Ferrari-zászlók. A felnőttek terepre és városi használatra való járgányok közül választhatnak. A Ferrari kínálatában jelenleg a - természetesen tűzpiros - CX 60-as számít a csúcsmodellnek. Ezt két teleszkóppal, tárcsafékkel látták el, súlya alig több 13 kilogrammnál, ára pedig közel egymillió forint.

A Mercedes is gyárt ultrakönnyű versenybringát, terepen és utcán egyaránt jól használható, masszív trekkingbiciklit, s a kínálatból nem hiányoznak a kemény hegyi utakra, valamint a "bevásárláshoz" ideális modellek sem. A csúcsmodell elektronikus automata váltója a pedál sebességétől függően választja ki az ideális fokozatot, s kapcsol le vagy fel. Az automata sebváltós bicikli másik különlegessége az, hogy fényérzékelőkkel szerelték fel, így hajnalban, szürkületkor és éjjel önmagától kapcsolja be lámpáit.

Noha az autógyártók kerékpárkínálata évről évre nő, azért nem mindenki kap rá a kétkerekűekre. Az Opel például - noha kezdetben még a biciklikészítés volt a cég egyik fő profilja - mára teljesen felhagyott ezzel. A Skoda is "ízlelgeti" a bringapiacot. Erre utal legalábbis, hogy nemrégiben Skoda-emblémás bicikli-szerszámkészlet után piacra dobta a Junior Ride és a Speed Ride bringákat. Persze van mire építeni, hiszen a cseh autómárka őse, a Laurin & Klement már 1899-ben gyártott kerékpárokat Slavia, magyarul Dicsőség néven.

A cseh Laurin & Klement 1899-es plakátja
A cseh Laurin & Klement 1899-es plakátja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.