Lehet, hogy két kerékkel kevesebbjük van, de az autókhoz hasonlóan a bringáknál is legalább annyira fontos vásárlói szempont a divatos fazon, mint az ár.
Drágábban lehet tekerni
Éveken át a terepbringák hódítottak, most pedig megjelent a tekerős chopper, egyik sem praktikus túrázásra, de a megjelenésnek sokan bedőlnek, olyan ez, mint terepjárós fazonú autó, mellyel soha nem hagyják el vezetőik az aszfaltot, sőt, még csak földútra sem merészkednek, nemhogy dagonyás vidékre. A piaci igényeknek megfelelően persze a bringagyártók is bővítik kínálatukat, vagy éppen azért dobták be a chopperdivatot, hogy nőjön a kereslet...
Magyarországon évente félmillió új kerékpár kel el, és a használtak piaca sem elhanyagolható, hiszen a nyitott határoknak köszönhetően felgyorsult a szürkeimport: az ausztriai lomitúrázók ontják a cuccokat, és rontják a hazai kereskedések forgalmát, de ez ellen nem sokat lehet tenni, legfeljebb igényesebb szolgáltatással és megbízható termékkínálattal próbálkozhatnak. Az árakkal már nehezebb felvenni a versenyt, hiszen az áruházláncok is beszálltak az üzletbe, igaz, ennek ellenére egy év alatt tíz százalékkal drágultak az új kerékpárok.
Józanul
Ami biztos, a minőségért ebben a műfajban is fizetni kell, a vevők igényeinek és lehetőségeinek megfelelően. A magyar vásárlók közül sokan megelégednek a húszezer forintossal, de van, aki egymilliót is elkölt biciklire. A kereskedők tapasztalata, hogy az elmúlt években - talán a sok ráfizetéses akciós terméknek is köszönhetően - igényesebbek lettek a vevők, márkaboltba mennek, és drágább modelleket vesznek, a vevők többsége egyre jobb és igényesebb kerékpárra vágyik, ezért két-háromévente modellt vált.
Általános tanács, hogy érdemes szaküzletben vásárolni, ahol drágábbak, ám jobb minőségűek és szükség esetén meg is reklamálhatóak a termékek. Egy gyermekbicikli ára 20 ezer forint, a normál felnőtt túragépé 26 ezer forint körül van, a campingért és túrabicikliért harmincezret, a minőségibb trekkingért hatvanezernél többet kell fizetni. Újdonság a gyermek- és felnőttméretű chopperek, árai 27 ezer forintnál kezdődnek.
Egy BMX 44 900 forintba, a kétüléses, vagyis a tandem már százezernél többe kerül. Az igényesebb, alumíniumvázas, 21 sebességes, V fékes és teleszkópos terepkerékpár ára hatvanezer forint, de a kínálatban egymillió forintnál drágább darabok is szerepelnek.
A Porsche autókból több fogy el, de az azonos jelvényű biciklik is kelendőek, és már az Audi-, BMW-, Mercedes- meg Volvo-szalonokban is lehet kerékpárt venni. Az autóscégek patinás kerékpárgyártóval közösen fejlesztett modelleket kínálnak. A Volvo a Cannondale céget választotta, a munkában a terepvilágbajnok, Cadel Evans is részt vett. A BMW 21 sebességes Shimano STX mellett kívánságra hétfokozatú Fichtel & Sachs elektronikus automataváltóval is szállítja gépeit. A csúcsmodell hidraulikus fékrendszeréhez tárcsák és lengéscsillapítók is járnak. A rali-világbajnokságban sikeres Subaru kétkerekűjénél sem mondott le az összkerék-hajtásról: csuklókból és kardántengelyekből álló szerkezet hajtja a kormányzott kereket.
A Peugeot 1882-ben készítette eltérő kerékméretű, Bi nevű biciklijét, négy évvel később kezdte meg a Rover a lánchajtásúak sorozatgyártását, Magyarországon az immár Schwimm Csepel képviseli az ágazatot, szinte minden kategóriában.
A bringázás divat, hobbi, sokan túráznak, ám az autókkal zsúfolt városokban kevesen használják munkába járásra, mert kiépítetlen a kerékpárút-hálózat, és bizony kevés munkahelyen lehet megérkezés után zuhanyozni, átöltözni, ráadásul az irodaházak, iskolák többségében bringatároló sincs.
Típus | Ár (Ft) |
Pluto (gyerek) | 20 900 |
Boss Fully | 25 800 |
Boss túra | 26 800 |
Cserkész | 28 100 |
Camping | 29 600 |
Touring | 30 900 |
Budapest | 31 300 |
Camping (összecsukható) | 31 600 |
Ranger | 39 900 |
Balance BMX | 44 900 |
Race Avenue | 50 300 |
Cruiser | 53 500 |
Trekiing Tarction | 64 900 |
Forrás: Népszabadság gyűjtés