Történelmi fordulópont - Bécsben kerékpárra váltottak

Tavaly először csökkent a bécsi belvárosban a gépkocsiforgalom: egy most közzétett tanulmány szerint naponta kétezerrel kevesebb autó járt a Ringen, a bécsi belvárost körülölelő gyűrűn, mint 1995-ben, s a tendencia folytatódik. Pedig amióta Ludwig Lohner k. u. k. udvari járműgyártó motorizált kocsija - 1896-ban - először haladt körbe a Ringen, évről évre nő - az utóbbi időben egyenesen ijesztő arányban - a gépkocsiforgalom.

Parkolóhelyet a szigorú fizetős rendszer ellenére sem lehet a belvárosban találni, nem ritkák a dugók, és Bécs dicsekedhet a legforgalmasabb áteresztő úttal: a város közepét elkerülő A23-ason naponta 200 ezer jármű közlekedik, nemritkán csigatempóban.

A tanulmány adatai szerint 2007-ben a bécsi lakosok 25 százaléka közlekedett gépkocsin. Ez éppen egy százalékkal kevesebb, mint 1995-ben. Valamivel csökkent a Bécsben bejelentett személygépkocsik száma is: jelenleg a csaknem 2 milliós fővárosban 657 430 ez a szám - 670-nel kevesebb, mint 2006-ban. A bécsi önkormányzat illetékes szenátora nem győz lelkendezni, történelmi fordulópontról beszél, és az alternatívák - a kerékpár és a tömegközlekedés - győzelméről. A kerékpárforgalom ugyanis 1 százalékról 4 százalékra nőtt, igaz, a főváros is folyamatosan tesz ezért: már több mint ezer kilométer kerékpárúton közlekedhetnek a biciklisták. Mind a 23 kerületben található számukra külön útvonal, s lassan - hála az önkormányzaton belül működő koordinátor hősies harcainak - egyre kevesebb az a szakasz, ahol a kerékpáros kénytelen vagy a veszélyes úttesten, vagy a járdán imbolyogni. És nem is vitás, hogy a kihelyezett ingyenes - vagy aprópénzért, minden bonyodalom nélkül kölcsönvehető kerékpárok használata is hasznos: aki kipróbálja, és rájön, hogy mennyivel egyszerűbb két keréken közlekedni, talán végleg áttér erre az eszközre.

A legnagyobb győztes a tömegközlekedés: ennyien - 772,1 millióan - még soha nem vették igénybe a Wiener Linien (a bécsi közlekedési vállalat) járműveit. Emellett 300 ezren veszik igénybe nap mint nap a Bécs környékét a fővárossal összekötő gyorsvasutat - ők is rájöttek ugyanis, hogy nincs értelme a fáradságos, drága és a parkolás tekintetében kiszámíthatatlan autózásnak, amely ráadásul szennyezi a levegőt.

Az okok között persze nem annyira a környezet védelmének a magasztos óhaja szerepel. Az égbe szökő benzinár vezeti az okok listáját, szorosan a nyomában a már említett parkolóhelynyomor, illetve a drága parkolási díj és a nemfizetők szigorú büntetése. Kétségtelen azonban, hogy Bécsben nem nagyon nagy áldozat otthon hagyni az autót: nagyszerű a tömegközlekedés, tiszták és pontosak a járművek, s bár a jegyárak emelkedtek, még mindig elfogadhatóak. A metróhálózat is egyre bővül - május 10-én adják át a legújabb állomásokat, a belvárosból induló 2-es vonal ezután egészen a Práterig, a labdarúgó-stadionig jár. Három-négy évente örülhetnek a bécsiek újabb és újabb vonalhosszabbításnak: ma már a város minden csücske megközelíthető a föld alatt, vagy legalábbis jó a csatlakozás a felszín feletti járatokhoz.

Hogy mit jelent a jó tömegközlekedés, azt igazolja: a tartományokra, a vidéki nagyvárosokra nem jellemző az autóforgalom csökkenése. Sőt... Karintiában, Felső-Ausztriában, Burgenlandban és Stájerországban az összes megtett út több mint fele az autósokra jut. Ez rosszabb arány, mint az 1995-ös. Tény: a kevésbé koncentráltan elhelyezkedő települések megközelítése már inkább egyéni közlekedést feltételez.

Amikor még gyalogosok és lovas kocsik uralták az utcákat
Amikor még gyalogosok és lovas kocsik uralták az utcákat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.