Azok a csodálatos férfiak az ő száguldó masináikkal
Az idei nem létező nyárban valóban nehezen lehetett megkülönböztetni a goodwoodi Sebességi Fesztiválon a protokollvendégeket azoktól, akik busás összeget áldoztak fantasztikus veterán autók és motorkerékpárok megtekintésére. A demokrácia jegyében a sportos eleganciában megjelent uraságok éppúgy bőrig áztak, mint a "mezei" rajongók. Nem véletlenül szokták mondani, hogy az "anorákok és arisztokraták keveredésének köszönhetően a fesztivál az angol nyári szezon legfontosabb autós társasági eseménye".
A Festival of Speed Lord March, a valaha Charles Settringon néven tevékenykedő, felkapott reklámfotós szellemi gyermeke, aki először 1993-ban rendezte meg a nyugat-sussexi lankákon elhelyezkedő hatalmas családi földbirtokán az esetenként százévesnél idősebb veterán autók "összecsapását". Ezt azért érdemes idézőjelbe tenni, mert az 1,86 kilométer hosszúságú emelkedőn, valóságban a parkon átvezető, egyes helyeken meglehetősen meredek és keskeny, szalmabálákkal védett pályán nem is minden autó tart igényt időmérésre. A járgányokat tematikus csoportokba rendezik. Természetesen csak hasonló korú és kategóriájú masinák állhatnak ki egymás ellen. Mint minden évben, idén is nagy számban sorakoztak fel olyan, a legritkább esetben használt, felbecsülhetetlen értékű, magángyűjteményekben féltve őrzött oldtimerek, amelyek csak méltóságteljesen felvonulnak a közönség előtt, illetve a parádét megelőzően és azt követően fedél alatt csodálhatók meg. Az idei rendezvényen egyébként, a zuhogó eső ellenére, lélegzetelállító 47,18 másodperccel az amerikai Rod Millen érte el a leggyorsabb időt Toyota Takoma Pikes Peak kocsijával.
Ízlés kérdése, kinek mi marad a legemlékezetesebb a fesztiválból, egyáltalán ki miért zarándokolt el a Londontól vagy másfél órai autózásra található festői tájra. Sokaknak ellenállhatatlan vonzerőt jelentett, hogy olyan Forma-1-es legendákba botolhattak, mint Sir Stirling Moss, Emerson Fittipaldi, Sir Jackie Stewart, vagy a mindeddig utolsó brit világbajnok, a megöregedett, megőszült Damon Hill. 2007-ben, öt év óta először négy brit hajt a Forma-1-ben, és két héttel a silverstone-i Brit Nagydíj előtt első alkalommal láthatta a közönség mindannyiukat akcióban. Az ifjú kedvenc, a 22 éves Lewis Hamilton egy McLarennel kapaszkodott fel a hegyre, míg a másik újonc, Anthony Davidson, Nigel Mansell és Nelson Piquet 1986-os Williams-Hondáját vezette.
Az idei rendezvény mottója egyébként A zsenialitás szikrája - rekordok döngetése, határok kitolása volt. Ennek jegyében azon egyéni versenyzők és mérnök-látnokok teljesítménye előtt adóztak a szervezők, akik áldozatokra, kockázatokra is képesek voltak a siker érdekében, illetve újrafogalmazták egy-egy kor műszaki adottságait. Csak kapkodták a fejüket az értő rajongók, ahogy a keskeny, együléses "vénségek" osztályából, a zord időjárással dacolva kigördült egy-egy Miller, Duesenberg vagy Alfa Romeo. Rácsodálkozhattak olyan csodabogarakra, mint például a furcsa, 45 fokos szögben elhelyezett kerekekkel megépített Milliken MX1, melyet történetesen immár kilencvenes éveiben járó konstruktőre, William Milliken hajtott ki a bokszból, vagy egyéb, a konvenciókkal dacoló szerkezetekre, köztük egy Chaparral 2J "szívóautóra" és az "amerikai bálványok" között fellépő lebilincselő Challenger 1, valamint a puskagolyó alakú, rakétameghajtású, több mint 1000 kilométeres óránkénti sebességre képes Blue Fame.
A vezérfonalként végighúzódó alaptémán kívül a Sebességi Fesztivál több kerek évfordulóról emlékezett meg. Száz éve van annak, hogy a Londonhoz közeli Brooklandsben megnyílt a világ első, kifejezetten autóversenyzés céljára épített pályája. Néhány egészen rendkívüli példány - köztük a leggyorsabb kör megtételének rekordját tartó, 24 literes Napier-Railton és egy 1920-ból származó Sunbeam - érzékeltette, milyen csodálatos kocsik fordultak meg itt a hosszú évek során. Szépen öregszik az idén 60. születésnapját betöltő Ferrari, melynek legutóbbi személygépkocsijai és néhány ikonikus ereklyéje (pl. a 365 GTB "Daytonja", a korai Forma-1 világát felidéző 246 Dino és egy bizonyos Michael Schumacher által hajtott versenyautója is) egy tapintásra volt, találóan a Cartier által szponzorált Style et Luxe kiállítási tér mellett.
Múlt, jelen és jövő egyaránt megelevenedett Goodwoodban. Az áhítattal emlegetett márkák közül itt mutatkozott be "akcióban" a Maserati új Gran Turismója, a Bentley Brooklands Coupé vagy a Lamborghini Murcielago LP640. A legnagyobb népsűrűség a fesztivál legnagyobb attrakciója körül alakult ki: Lord March Goodwoodba invitálta a világ létező hat Bugatti Royale-ja közül elérhető ötöt. A káprázatos sorozatot maga Ettore Bugatti tervezte királyok és államfők számára. A "pénz nem számít" alapon a legfinomabb anyagokból összeállított típus rövid idő alatt kereskedelmi kudarcnak bizonyult, miután még a legdrágább Rolls-Royce-nak is a duplájába került. Egyikük, az ún. Kellner Coupé 1987-ben 8,7 millió dolláros rekordáron kelt el egy aukción a londoni Royal Albert Hallban, és most is magánszemély tulajdonosa jóvoltából kerülhetett a nyilvánosság elé. Mind az öt szépség masszív, 4,7 méter hosszúságú karosszérián nyugszik, és 300 lóerős óriás motor hajtja. Ez volt az első alkalom, hogy ez, a franciországi Mulhouse-ben található Nemzeti Autómúzeumban őrzött két, illetve a Bugatti-ház és a michigani Henry Ford múzeum tulajdonában lévő egy-egy 41-es típusú ritkaság egyszerre vált hozzáférhetővé a nagyközönség számára.
A BP Ultimate vállalat támogatásával új, ultramodern pavilonban mutatkoztak be a környezetbarát személyautók, mint a hibrid Toyota FT-HS és a dízel-hibrid Peugeot 908 RC, de akadtak itt koncepcióautók, és megjelent az Isaac Asimov nevére emlékeztető, emberi gesztusok megértésére alkalmas Honda Asimo robot is.