Közelebb a valósághoz
Nagy választék még nincs sem külföldön, sem itthon a vegyes üzemmódú autók kínálatában: a Toyota Prius és a Lexus mellett csak a Honda kínál hibridet Európában. Miközben nő a választék, némelyik modell ára csökken, például a magyar piac legújabb hibridje, a Civic ára megjelenése óta félmillióval lett kevesebb, és jelenleg 5,49 millió forintba kerül, ebből 190 ezer forint a regisztrációs adó, ami kétségtelenül kedvezett az árképzésben, hiszen egy hasonló benzinmotorral szerelt, ám jóval kisebb méretű autó esetében is ez 361 ezer forint.
A Honda-hibrid alapfelszerelése egyébként annyira gazdag, hogy a metál fényezésen kívül nem kell hozzá semmit rendelni, azt is csak akkor, ha valakinek megér 88 ezer forintot. A csillogásnál fontosabb a takarékos és tiszta üzemmód.
A Honda Civic Hybrid a gyakorlatban is majdnem hozza a katalógusadatokat, ami ritkaság az autók világában: vegyes üzemmódban 5,6 litert fogyaszt. Országúton, szabályos tempóban, három utassal és nem kevés csomaggal sikerült öt liter alá menni, és nem csak a fedélzeti számítógép szerint...
A szerkezet komplikált, és száz kilogrammnyi többletet jelent a normál változathoz képest: a villanymotorral és akkumulátorral is felszerelt Hybrid menetkész tömege 1200 kg.
Az új Honda-hibridrendszer működésének módjai: álló járműnél a benzinmotor leáll, a fogyasztás nulla. Indításkor és gyorsításkor a benzinmotor a kis fordulatszámra beállított szelepvezérléssel működik, ekkor a villanymotor besegít. Erős gyorsításkor a benzinmotor a nagy fordulatszámra beállított szelepvezérléssel működik, és a villanymotor is hajt. Egyenletes terhelés mellett, kis tempónál mind a négy henger szelepei zárva vannak, az égés leáll, ekkor csak a villanymotor mozgatja az autót. Nagy tempóról való enyhe gyorsításkor és egyenletes haladáskor a benzinmotor alacsony fordulatszámra beállított szelepvezérléssel hajtja a kocsit. Lassulásnál mind a négy henger szelepei zárva vannak, az égés leáll, közben a villanymotor a lehető legtöbb energiát nyeri vissza, és tölti az akkumulátort.
A két egységre bontott - a kormány mögé és egy szinttel feljebb, a szélvédő közelébe épített - műszerfal a benzines és villanymotorról, az aktuális üzemmódról és az autót alkalmanként hajtó akkumulátor töltési szintjéről, valamint az automata sebességváltó aktuális fokozatáról is tájékoztat. Nem mellékesen a Civic stílusához illően látványos is.
Piros lámpánál elég rálépni a fékre, és a benzinmotor automatikusan leáll, majd amikor a vezető leveszi lábát a fékről, magától újraindul, ezzel is üzemanyagot takarít meg, plusz kevésbé szennyezi a levegőt. Az már kérdés, hogy ezt miért nem teszi magától, a tartósabb leállást feltételező P fokozatban, vagyis amikor parkolóállásban van a váltókar....
Az i-DSI (intelligens kettős és szekvenciális gyújtás) rendszerben a hengerenkénti két gyújtógyertyának köszönhetően az égés tökéletesebb, mert a vezetési körülményektől függően adhat szikrát egyszerre vagy egymástól eltérő időben.
Az új Civic Hybrid szélesebb és alacsonyabb lett, hogy divatosabb legyen megjelenése: elődjével összehasonlítva az új modell 65 mm-rel hosszabb (4,55 m), 35 mm-rel szélesebb (1,75 m), 2,7 m-es tengelytávja pedig 75 millimétert nyúlt. A magasság 5 milliméterrel csökkent, az első nyomtáv 35 (1,5 m), míg a hátsó 60 milliméterrel lett szélesebb (1,54 m).
Természetesen a tulajdonosnak nem mindegy, hogy mennyiért autózik, és hogy mekkora útra elég az ötvenliteres tank, ám legalább annyira fontos, hogy mennyire szenynyezi autója a környezetet: a Honda Civic Hybrid kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 109 gramm, az EU 2012-re tervezett értéke 130 gr/km, a jelenlegi átlag 210 gr/km. (B. J.)
Hibridkínálat
Típus | CO2-kibocsátás (gr/km) | Ár (millió Ft) |
Honda Civic Hybrid | 109 | 5,49 |
Toyota Prius II | 103 | 7,00 |
Lexus RX 400h | 192 | 13,80 |
Lexus GS 450h | 186 | 15,23 |
Egy százalék
A Toyota Motor Corporation a hibridautók 40 százalékos globális piacbővülésére számít 2007-ben. Tavaly 312 ezer benzines-villamos üzemelésű Toyota és Lexus kelt el, ami 33 százalékos növekedést jelent, az idei terv pedig 430 ezer autó. Európában és az Egyesült Államokban a hibridek piaci része még nem éri el az egy százalékot.
A Honda az Insight Coupéból,
Állami hibridflottát!
Legyen hibrid az állami autók fele 2010-től, ezt javasolja Oláh Lajos országgyűlési képviselő. Az új regisztrációs adó egységesen 190 ezer forint a hibridekre, ez a Lexus RX 400-asnál hárommillió forinttal kisebb tételt jelent, ám az még utópia, hogy tömegesen terjedjenek a tisztább és takarékosabb modellek, mert azonos méretű társaiknál a legkisebb és legolcsóbb is 15 százalékkal drágább.