Közelebb a valósághoz

Lehet szeretni a hibrideket, mert tisztábbak és csendesebbek, igaz, drágábbak a hasonló méretű autóknál, de már nem elérhetetlenek.

Nagy választék még nincs sem külföldön, sem itthon a vegyes üzemmódú autók kínálatában: a Toyota Prius és a Lexus mellett csak a Honda kínál hibridet Európában. Miközben nő a választék, némelyik modell ára csökken, például a magyar piac legújabb hibridje, a Civic ára megjelenése óta félmillióval lett kevesebb, és jelenleg 5,49 millió forintba kerül, ebből 190 ezer forint a regisztrációs adó, ami kétségtelenül kedvezett az árképzésben, hiszen egy hasonló benzinmotorral szerelt, ám jóval kisebb méretű autó esetében is ez 361 ezer forint.

A Honda-hibrid alapfelszerelése egyébként annyira gazdag, hogy a metál fényezésen kívül nem kell hozzá semmit rendelni, azt is csak akkor, ha valakinek megér 88 ezer forintot. A csillogásnál fontosabb a takarékos és tiszta üzemmód.

A Honda Civic Hybrid a gyakorlatban is majdnem hozza a katalógusadatokat, ami ritkaság az autók világában: vegyes üzemmódban 5,6 litert fogyaszt. Országúton, szabályos tempóban, három utassal és nem kevés csomaggal sikerült öt liter alá menni, és nem csak a fedélzeti számítógép szerint...

A szerkezet komplikált, és száz kilogrammnyi többletet jelent a normál változathoz képest: a villanymotorral és akkumulátorral is felszerelt Hybrid menetkész tömege 1200 kg. Az 1,3 literes, háromlépcsős szelepvezérlésű i-VTEC motor és a beépített segédhajtómű-rendszer (IMA) kombinációja lehetővé teszi, hogy amikor az autó gázadás nélkül gurul, a hengerek teljesen be vannak zárva, így csökken a feltöltési veszteség, ezzel a megoldással az előd Insight-modellnél 10 százalékkal hatékonyabb az energia-visszanyerő fékezés is.

Az új Honda-hibridrendszer működésének módjai: álló járműnél a benzinmotor leáll, a fogyasztás nulla. Indításkor és gyorsításkor a benzinmotor a kis fordulatszámra beállított szelepvezérléssel működik, ekkor a villanymotor besegít. Erős gyorsításkor a benzinmotor a nagy fordulatszámra beállított szelepvezérléssel működik, és a villanymotor is hajt. Egyenletes terhelés mellett, kis tempónál mind a négy henger szelepei zárva vannak, az égés leáll, ekkor csak a villanymotor mozgatja az autót. Nagy tempóról való enyhe gyorsításkor és egyenletes haladáskor a benzinmotor alacsony fordulatszámra beállított szelepvezérléssel hajtja a kocsit. Lassulásnál mind a négy henger szelepei zárva vannak, az égés leáll, közben a villanymotor a lehető legtöbb energiát nyeri vissza, és tölti az akkumulátort.

A két egységre bontott - a kormány mögé és egy szinttel feljebb, a szélvédő közelébe épített - műszerfal a benzines és villanymotorról, az aktuális üzemmódról és az autót alkalmanként hajtó akkumulátor töltési szintjéről, valamint az automata sebességváltó aktuális fokozatáról is tájékoztat. Nem mellékesen a Civic stílusához illően látványos is.

Piros lámpánál elég rálépni a fékre, és a benzinmotor automatikusan leáll, majd amikor a vezető leveszi lábát a fékről, magától újraindul, ezzel is üzemanyagot takarít meg, plusz kevésbé szennyezi a levegőt. Az már kérdés, hogy ezt miért nem teszi magától, a tartósabb leállást feltételező P fokozatban, vagyis amikor parkolóállásban van a váltókar....

Az i-DSI (intelligens kettős és szekvenciális gyújtás) rendszerben a hengerenkénti két gyújtógyertyának köszönhetően az égés tökéletesebb, mert a vezetési körülményektől függően adhat szikrát egyszerre vagy egymástól eltérő időben.

Az új Civic Hybrid szélesebb és alacsonyabb lett, hogy divatosabb legyen megjelenése: elődjével összehasonlítva az új modell 65 mm-rel hosszabb (4,55 m), 35 mm-rel szélesebb (1,75 m), 2,7 m-es tengelytávja pedig 75 millimétert nyúlt. A magasság 5 milliméterrel csökkent, az első nyomtáv 35 (1,5 m), míg a hátsó 60 milliméterrel lett szélesebb (1,54 m).

Természetesen a tulajdonosnak nem mindegy, hogy mennyiért autózik, és hogy mekkora útra elég az ötvenliteres tank, ám legalább annyira fontos, hogy mennyire szenynyezi autója a környezetet: a Honda Civic Hybrid kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 109 gramm, az EU 2012-re tervezett értéke 130 gr/km, a jelenlegi átlag 210 gr/km. (B. J.)

Hibridkínálat

Típus CO2-kibocsátás (gr/km) Ár (millió Ft)
Honda Civic Hybrid 109 5,49
Toyota Prius II 103 7,00
Lexus RX 400h 192 13,80
Lexus GS 450h 186 15,23

Egy százalék

A Toyota Motor Corporation a hibridautók 40 százalékos globális piacbővülésére számít 2007-ben. Tavaly 312 ezer benzines-villamos üzemelésű Toyota és Lexus kelt el, ami 33 százalékos növekedést jelent, az idei terv pedig 430 ezer autó. Európában és az Egyesült Államokban a hibridek piaci része még nem éri el az egy százalékot.

A Honda az Insight Coupéból, az Accord V6 Hybridből és a Civic Hybrid-modellek első generációjából több mint 110 ezret adott el világszerte. Az első Prius 1997-es bemutatása óta napjainkig 600 ezer hibridet gyártott a Toyota, Lexusból több mint ötvenezret adtak el. Tavaly óta már a kínai Chagchun Cityben is gyártanak Toyota hibridet. A magyar piacon 350 Toyota Prius, Lexus RX 400h és GS 450h, valamint Honda Hybrid kelt el, ennek több mint fele Prius volt.

Állami hibridflottát!

Legyen hibrid az állami autók fele 2010-től, ezt javasolja Oláh Lajos országgyűlési képviselő. Az új regisztrációs adó egységesen 190 ezer forint a hibridekre, ez a Lexus RX 400-asnál hárommillió forinttal kisebb tételt jelent, ám az még utópia, hogy tömegesen terjedjenek a tisztább és takarékosabb modellek, mert azonos méretű társaiknál a legkisebb és legolcsóbb is 15 százalékkal drágább.

A Hybrid elõdeibõl százezernél többet gyártott a Honda, a legújabbat a Civicbõl fejlesztette a japán cég
A Hybrid elõdeibõl százezernél többet gyártott a Honda, a legújabbat a Civicbõl fejlesztette a japán cég
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.