Nyugaton jobban pörög, de...
Sokan még mindig úgy gondolnak a dízelre, mint hangos, lusta és környezetszennyező erőforrásra, holott ez a vélekedés a korszerű erőforrások tekintetében már régen nem felel meg a valóságnak.
Európában már több dízelautót adnak el idén, mint benzinest - prognosztizálták az előadók azon a Bosch cég által kelet-európai újságíróknak szervezett konferencián, a Hungaroringen. Térségünkben ez a tendencia jóval lassabb, mint a kontinens nyugati felében. A szakadék e tekintetben (is) megmarad tehát a fejlődő és fejlettebb országok között. Az okok: Keleten jóval alacsonyabb a vásárlóerő, s a dízeltechnológia drágább, mint a benzines. Ez a különbség a jövőben is megmarad, sőt valószínűleg még nőni is fog a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt: ezek aránylag költségesebb fejlesztéseket követelnek meg a dízelmotoroktól.
Dízelmotoros autót annak éri meg inkább vásárolni, aki többet autózik (magasabb indulóár, de kisebb fogyasztás, magasabb motorélettartam), ám a kontinens keleti felében átlagosan kevesebb kilométert futnak évente a személyautók, mint a nyugati tájakon. Úgy tűnik, bár azért az is kiderült, hogy a dízel megítélése tőlünk Nyugatra sem egészen egyértelmű. 2005-ben Németországban például megtört az eladások lendülete és átmenetileg mérséklődött a dízel eladások dinamikája, elsősorban a károsanyag-kibocsátásokról kibontakozó társadalmi vita miatt. Mert miközben a dízel CO2-kibocsátása kétségkívül jobb, mint a benzinmotoroké, addig a nitrogén-oxidok és a szilárd szemcsék (korom) tekintetében rosszabb helyzetben van.
Mint ahogy a Bosch-konferencián elhangzott, a fejlesztők többfrontos támadásban vannak a szennyezők ellen. A befecskendező és a robbanó rendszer további tökéletesítése javítja az égést, a kipufogó gáz utókezelése (katalizátor, részecske szűrő) tisztítja az égésterméket, emellett tovább növeli a teljesítményt és persze az árat is. A javuló mutatók - úgy tetszik - a háklis németeket is meggyőzték és 2006-ban már visszaállt a dízelértékesítés egyre növekvő trendje az országban.
Nézzünk az országhatáron túlra, különösen Nyugat-Európára. Az üzemanyagok adójának köszönhetően jóval olcsóbb volt a dízel, ezért jelenleg Franciaországban (69:31 százalék az újonnan regisztrált autók aránya gázolajos), Spanyolországan (68 %), Svájcban (65 %) és Portugáliában (63 %) megy a legjobban a dízel. Ami Kelet-Európát illeti, a szakemberek szerint az újonnan regisztrál dízelek aránya Bulgáriában és Romániában 2010-re éri majd el az 50 százalékot. Ekkorra Magyarországon viszont csak 32 százalék lesz a dízelarány a jelenlegi 28-cal szemben.