Az Otto még marad?
Hetven éve készült az első sorozatgyártású dízelautó, mely alacsony fordulatszámának köszönhetően akár egymillió kilométert is elment nagyjavítás nélkül, ám lassú volt és zajos. A technológia sokat változott, a mai dízelek pörgősek, gyorsak, hidegben is könnyen indulnak, miközben takarékosak maradtak.
A hagyományos technológiák optimalizálása, és azok keresztezése, röviden így jellemezhetőek az autógyártók főbb fejlesztési: tágas, takarékos, versenyképes árú és tiszta autót gyártani. Az elkövetkezendő években a tiszta és takarékos modellek mellett a régiek üzemanyag-felhasználásának megváltoztatásával is lehet javítani a levegő tisztaságát: alternatívát jelenthetnek a földgázból, illetve biomasszából szintetikusan előállított üzemanyagok, mert a biogének elégetése során keletkező CO2-t ideális esetben a növény már növekedéskor felvette, így ezzel egy zárt CO2 körforgási folyamat jön létre. Az ilyen megoldások, vagyis az utólagos átalakítások költségeit a tulajdonosnak kell fizetni, a terheket legfeljebb a környezetvédelmi alapokból történő támogatás vagy a tisztább üzemanyagok alacsonyabb adótarifái enyhíthetik.
A középpontban továbbra is az optimalizált Otto- és dízelmotorok kombinációja áll a legkorszerűbb kipufogógáz-tisztítással és hibridrendszerrel. A benzinüzemű motorok esetében a fejlesztés fő iránya az üzemanyag-fogyasztás további csökkentése. A második generációs sugárirányított benzinbefecskendezés segítségével sikerült jelentősen csökkenteni a fogyasztást. Az S-osztály 3,5 literes V6 motorjára épült a Direct Hybrid, mely egy kompakt, nagynyomatékú villanymotorral kombinált közvetlen befecskendezésű benzinüzemű jármű.
A dízelüzemű motorok esetében a részecskeszűrő szériafelszereltségként való bevezetésével világszerte szigorú nitrogénoxid-kibocsátási határérték-előírásoknak kell megfelelni, ugyanakkor meg kell tartani a dízel közismerten takarékos üzemelését. A nitrogén-oxid a kipufogógáznak azon alkotóeleme, mely a dízelmotoroknál meghaladják a benzinesek kibocsátását. A Bluetec Hybrid dízelmotorját is egy nagynyomatékú elektromotorral és újszerű kipufogógáz-tisztítási technológiával kombinálták. A szelektív katalizátor berendezés a nitrogén-oxid-kibocsátást 80 százalékkal csökkenti, így ez a világ legtisztább üzemű dízelmotorja.
Mindkét kísérleti jármű optimalizált belső égésű erőforrásához egy beépített villanymotor kapcsolódik, ezáltal városi csúcsforgalomban is javulhat az üzemanyag-fogyasztás, mert a belsőégésű motor nem üzemel feleslegesen, hiszen az elektronika leállítja, guruláskor és fékezéskor pedig a rendszer villamos energiát termel. Ez a motorkombináció a Bluetech Hybrid esetében 20 százalékos benzin megtakarítást, a Direct Hybridnél 25 százalékkal alacsonyabb dízelfogyasztást eredményezett.