Bioautó a magyar pályán

Svédország meghódítása után Magyarországon is bemutatkozott a Saab 9-5 BioPover: az etanolhajtású jármű a Hungaroringen futotta első hazai köreit, egyelőre szűk szakmai közönség előtt. Bár az itthoni forgalmazásra léteznek tervek, a megvalósítást nehezíti, hogy a hazai benzinkutaknál egyelőre nem árulják a "bioautóhoz" szükséges üzemanyagot.

Márpedig a 9-5 BioPover "lelke", a 2000-es turbómotor az E85 nevű, 85 százaléknyi növényi alapú etanolt (azaz alkoholt), és 15 százaléknyi benzint tartalmazó üzemanyaggal jár. Ennek a keveréknek lényegesen magasabb a kompressziótűrése a 98-as benzinnél (az E85 oktánszáma 104), a nagyobb kompresszió segítségével pedig magasabb teljesítményt lehet kisajtolni a motorból: 20 százalékkal (180-ra) nő az erőforrás lóereje, és 15 százalékkal (280 Nm-re) nagyobb a maximális nyomaték a hasonló kaliberű benzinmotorhoz képest.

Svédországban jelenleg nagyjából a kutak 30 százalékánál lehet E85-öt tankolni, de akkor sincs gond, ha a sofőr éppen nem egy ilyen kombinált töltőállomás közelében észleli az üzemanyaghiányt: a motor akár tiszta benzinnel is elmuzsikál a változtatható - pontosabban az észlelt üzemanyag függvényében automatikusan változó) kompressziónak köszönhetően. Maga az erőmű egyébként ezenkívül csak néhány apró alkatrészben, illetve a hidegindítást segítő előmelegítésben különbözik a benzinestől.

Árban a differencia 1000 euró, ami ebben az árkategóriában nem minőségi különbség. Érthető tehát, hogy a svéd 9-5 vásárlók 80 százaléka idén már a BioPovert választja.

Az autó egyébként attól bio, hogy a szennyezőanyag-kibocsátása abszolút értékben is alacsonyabb a benzines változaténál, ráadásul a kipufogón kiengedett co2 itt környezet-gazdaságtani értelemben nem is számít új kibocsátásnak (hiszen pontosan ugyanannyi, amennyi szén-dioxidot az üzemanyag alapanyagául szolgáló növény megkötött), azaz nem jelent többletet a természetes szén-dioxid-körforgással. A környezetvédelmi előnyt a svéd állam jövedékiadó-mentességgel (így 30 százalékos üzemanyagár-előnnyel), súlyadó-, parkolásidíj- és dugódíj-mentességgel honorálja, ami szintén használ a modell népszerűségének. A9-5 Bio-Powernek már létezik 310 lóerős teljesítményű sportos Aero, és kész a majdnem nulla kibocsátású etanol hibrid hajtásláncú variáns is.

A 2005-ben bemutatott BioPowernek köszönhetően a Saab Európában piacvezető a bio prémiumautók mezőnyében. modell révén a Saab piacvezető az európai prémium autók szegmensében.

Magyarországnak - a röpke nemzetközi bemutatón túl - egyelőre annyi köze van a történethez, hogy a svéd cég számításai szerint Lengyelország után mi rendelkezünk a legnagyobb elvi bioüzemanyag-kapacitással.

l Az etanolt legegyszerűbben kukoricából, búzából és cukorrépából lehet előállítani - csupa olyasmiből, ami jól megterem nálunk, csak éppen pillanatnyilag nemigen lehet eladni. A gyártást és a felhasználást leginkább az adójogszabályok akadályozzák - nem úgy, mint Svédországban, ahol adminisztratív gátak híján még a sokkal gazdaságtalanabb fűrészporból is megéri etanolt gyártani.

Svédországban minden harmadik kútnál lehet E85-öt tankolni
Svédországban minden harmadik kútnál lehet E85-öt tankolni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.