Bűvös hét százalék
Ezért azonban sokkal nagyobb és elegánsabb kocsikat lehet vásárolni, mint Magyarországon. A Toyota Camry vagy az új Chrysler 300C például simán kijön belőle, míg otthon ennek a kétszerese. Az amerikaiak a hitelért is kevesebbet fizetnek.
A nagy gyárak évekig nullaszázalékos teljes hitelmutatóval csábították a vevőket, miközben az infláció 3-4 százalék körül mozgott. Közgazdászok már a folyamat elején figyelmeztettek arra, hogy ez nem mehet így örökké, a General Motors például az idei első negyedévben már egymilliárd feletti veszteséget mutatott ki. Ennek ellenére most is hirdetnek például Hondát 1,9 százalékos hitelre, miközben a normál THM visszakúszott 4 és 5 százalék közé. A kereskedők a gyárak által javasolt fogyasztói árakhoz képest átlagosan 5200 dollár kedvezményt adnak - ellenben nem feltétlenül hatódnak meg attól, ha valaki egy összegben akarja kifizetni új autóját, ugyanis a legtöbb nagy autógyártó saját hitelintézetet működtet, és a finanszírozáson is keres (persze nem nullaszázalékos THM mellett).
Az amerikaiak imádnak tartozni, általában még ki sem fizetik régi autójukat, amikor már veszik az újat, régi hitelük maradványát hozzácsapva az újhoz. A kereskedők ebben boldogan közreműködnek. Elvégre ha valaki két és fél év alatt már kicsengetett 20-25 ezer dollárt, akkor nagy valószínűséggel ezentúl is rendben fizetni fog. A fogyasztói tanácsadók nem javasolják a túl hosszú futamidejű hiteleket még akkor sem, ha alacsonyabb a törlesztőrészlet: 6-7 év alatt az ember megunja a kocsit.
Nem érdemes a háztartás havi bevételeinek 7 százalékát meghaladó fizetési terhet vállalni. Tehát egy átlagos, évi 42 ezer dolláros jövedelmű családnak legfeljebb havi 245 dollárt célszerű fizetnie. Ehhez képest az amerikaiak átlagosan havi 400 dollárt meghaladó terhet viselnek - többnyire erőn felül és boldogan.
A fenti összeg nem csak törlesztés lehet. Nagyon sokan lízingelik az autójukat, ami azt jelenti, hogy a szerződéskötéskor általában 2-3 ezer dollárt letéve típustól függően havi 150-500 dollárt fizetnek - általában 36-39 hónapig. Ez az autó értékvesztése, megfejelve a kamatokkal. A lízing végén meg lehet venni az autót, ám az ügyfelek inkább újba ülnek.