Amikor gyilkos fegyverré válik a fenyőfa
Sokan megpróbálják bepréselni a kocsiba, ám ha túl nagy a kiválasztott fenyő, akkor marad a nyitott ajtó, de a kilógó részt a túlméretes rakomány miatt feltűnően jelölni kell, és a narancs vagy vörös színű szalag nem takarhatja a rendszámot és egyik világítóberendezést sem. Van, aki olyan nagy fát vesz, hogy még a kombiba sem fér be, ekkor marad a tetőcsomagtartó, ám a rögzítéshez nem elég a hagyományos gumipók, mert erős fékezéskor a békés karácsonyra szánt fa gyilkos fegyverré változhat, hiszen a szállító autó már régen áll, amikor a fenyő tovább száll, és összetöri az előtte álló autót, vagy ami még rosszabb, az abban ülőket. A hagyományos spárga és gumipók nem elég, alapszabály, hogy csak hevederrel jól rögzítve és törzzsel előre szabad szállítani a fenyőfát is, és amennyiben túlnyúlik a kocsin, akkor ezt jól láthatóan jelezni kell feltűnő színű szalaggal.
Egy rosszul rögzített karácsonyfa több száz kilós lövedékké változhat, ráfutásos balesetnél az elöl haladó autó hátsó ablakán, frontális karambolnál pedig a szembejövő szélvédőjén behatolva végezhet halálos pusztítást.
Szállítani csak törzzsel előre és hevederrel lekötve szabad, figyelmeztet Volker Sandner, a legnagyobb európai autóklub, a német ADAC közlekedésbiztonsági szakértője, aki ezt a gyakorlatban is megvizsgálta. Az ADAC kísérleténél a kocsi tetejére gumipókokkal rögzítették a behálózott fát, majd felgyorsítás után 50 km/órás sebességnél vészfékeztek a kocsival, ami megállt, ám a fenyő a rögzítő gumikat elszakítva továbbszállt, a mérések szerint a harminckilós fa 750 kilós lövedékként törte volna át az előtte álló, vagy szembe jövő autó szélvédőjét....
A szakember szerint csak megfelelő feszítő gurtnival és alaposan rögzített csomagot, például fenyőfát szabad a tetőn szállítani. Az utastérben rosszul rögzített csomag, táska vagy fenyő is hasonlóan veszélyes erős irányváltáskor vagy fékezéskor.