A vezető elé, a szélvédőre vetíti a kocsi előtti és alatti, vagyis a motorháztetőtől nem látható útszakaszt, ami különösen kemény terepen fontos, de veszélyes vízi átkelésnél akár távirányítható is a Land Rover Discovery.
Amerikai SportWagen
Világpremierekkel nyit ma a New York Auto Show, melyre némi árnyékot vetnek az amerikai piac többmilliós és több halálesethez kapcsolható autóvisszahívásai. Ami jó hír, hogy az USA piacán márciusban hatszázalékos volt a növekedés, az első negyedévben pedig 3,745 millió új személy autó, terepjáró, pick-up és mikrobusz kelt el, ami viszont csak egyszázalékos bővülést jelent, ezt főleg a kemény téllel magyarázzák a kereskedők. Az eladási listát továbbra is az F sorozatú Ford vezeti 173 ezer darabbal, és a dobogó többi fokára is csak kéttonnás monstrumok kerültek fel:második a Dodge Ram (108 ezer db), harmadik a Chevrolet Silverado (97 ezer db). Az idei évre a kedvező márciusi adatok alapján hétszázalékos emelkedésről és 16,4 millió új autóról szólnak az előrejelzések, ami 2006 óta a legjobb eredmény lenne.
A Land Rover alatti terep szélvédőre vetített képe |
Kétszázalékos negyedéves forgalomesése ellenére az USA piacán továbbra is vezet a General Motors (650 ezer db), aztán a Ford (580 ezer db, –3 százalék) következik. Az negyedév győztese a Maserati, mely 331 százalékkal növelte eladásait, de jól szerepel anyacége a FIAT-Chrysler is, melynek közel félmillió darabja 11 százalékkal több a tavalyi év azonos időszakánál. A bővülést gyorsíthatják az újdonságok, melyekből a héten kéttucatnyi jut New Yorknak. A kínálatban továbbra is kevés az olyan kisautó, mint a Nissan Versa, vagy a Toyota amerikai piacra kreált márkájának, a Scionnak az xB modellje. A nagyobbak között bőségesebb a választék: Kia Sedona, BMW M4-es, a 635 lóerős Chevrolet Corvette Z06, Dodge Challanger és Mercedes S63 AMG Coupé, valamint Acura TLX, Nissan Murano és Resonance. Tovább erőlteti újvilági dízeloffenzíváját a VW, mely helyben gyártott kínálatát a Golf SportWagennel, modelljeit pedig kétliteres gázolajos motorral bővíti, a BMW az USA-ban gyártott X5-ös hibrid változatát mutatja be.
A kiállítás szenzációja a Land Rover-standon látható: a Discovery következő nemzedékét bemutató tanulmányautó különlegessége, hogy a vezető elé, a szélvédőre vetíti a kocsi előtti, pontosabban a motorháztetőtől nem látható útszakaszt, ami különösen kemény terepen lehet fontos és persze érdekes. A kocsi karosszériája, motorja természetesen nem átlátszó, a képek a hűtőrácsra épített kamerákkal készülnek. A szélvédőn megjeleníthető a kocsi előtti és alatti terep, annak meredeksége, a jármű sebessége, valamint a kerekek helyzete is, szükség esetén, például veszélyes folyami átkelésnél távirányítható. A sorozatgyártású változatot jövőre ígéri a Land Rover. (B. J.)
Az évtizedes szokásoknak megfelelően a New York Auto Show második napján, április 17-én hirdeti ki az Év világautója győzteseit a 69 szakújságíróból álló nemzetközi zsűri. Tavaly a VW Golf nyert, az idei döntőbe bekerült az Audi A3-as, a BMW 4-es és a Mazda 3-as. A luxuskocsiknál a Bentley Flying Spur, a Mercedes-Benz S-Class és a Range Rover Sport, a sportkocsiknál a Chevrolet Corvette Stingray, a Ferrari 458 Speciale és a Porsche 911 GT3-as szerepel, a zöldautók mezőnyében az Audi A3-as Sportback g-tron (+Audi e-gas), a villamos hajtású BMW i3-as és az egyliteres fogyasztású Volkswagen XL1-es lett listás. A dizájn kategória döntőse a BMW i3-as, a Mazda3-as és a C osztályú Mercedes.